Mejar Jeneral TUDM

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Angkatan Tentera Malaysia
Angkatan Tentera Malaysia
Tentera Darat Tentera Laut Tentera Udara
Pangkat Pegawai Angkatan Tentera
Fil Marsyal Laksamana Armada Marsyal TUDM
Jeneral Laksamana Jeneral TUDM
Leftenan Jeneral Laksamana Madya Leftenan Jeneral TUDM
Mejar Jeneral Laksamana Muda Mejar Jeneral TUDM
Brigedier Jeneral Laksamana Pertama Brigedier Jeneral TUDM
Kolonel Kepten Kolonel TUDM
Leftenan Kolonel Komander Leftenan Kolonel TUDM
Mejar Leftenan Komander Mejar TUDM
Kapten Leftenan Kapten TUDM
Leftenan Leftenan Madya Leftenan TUDM
Leftenan Muda Leftenan Muda Leftenan Muda TUDM
Pegawai Kadet Kanan
Kadet
Lain-lain Pangkat Angkatan Tentera
Pegawai Waran I Pegawai Waran I Pegawai Waran Udara I
Pegawai Waran II Pegawai Waran II Pegawai Waran Udara II
Staf Sarjan Bintara Kanan Flait Sarjan
Sarjan Bintara Muda Sarjan Udara
Koperal Laskar Kanan Koperal Udara
Lans Koperal Laskar Kelas I Laskar Udara Kanan
Prebet Laskar Kelas II Laskar Udara I
Prebet Laskar Muda Laskar Udara II
Perajurit Muda Perajurit Muda Perajurit Muda

Mejar Jeneral TUDM ialah salah satu pangkat pegawai tinggi Tentera Udara Diraja Malaysia. ianya lebih kanan dari pangkat Brigedier Jeneral TUDM tetapi lebih junior dari Leftenan Jeneral TUDM.

Pengenalan[sunting | sunting sumber]

Ketika awal penubuhan TUDM, pangkat ini tidak digunakan, kerana ketika itu sistem yang digunakan mirip sistem pangkat Tentera Udara Diraja British. Pangkat yang setara ketika itu, Air Vice Marshall, digunakan oleh Dato' Sulaiman bin Sujak, Panglima Tentera Udara pertama dari kalangan anak tempatan. Sekitar tahun 1983, Panglima Tentera Udara ketika itu, Dato' Mohamad bin Taib, mengubah sistem pangkat TUDM kepada sistem yang mirip Tentera Darat Malaysia. Beliau merupakan pegawai yang asalnya diserap dari Tentera Darat, malah turut mengubah insignia yang dipakai dari jejalur kepada mahkota dan paku pip seperti yang terdapat pada pangkat TDM. Pangkat yang setaraf dengan Air Vice Marshall ialah Mejar Jeneral, dan perkataan (Udara) ditambah bagi membezakannya dengan Mejar Jeneral Tentera Darat.

Pengganti beliau, Tan Sri Mohamad bin Ngah Said memperkenalkan semula insignia asal (British) untuk pegawai-pegawai rendah dan pegawai-pegawai kanan. Namun, bagi pegawai tinggi, insignia yang merangkumi bintang-bintang dan mahkota seperti TDM dikekalkan. Beliau turut memperkenalkan akronim (TUDM) sebagai tambahan di belakang nama seseorang pegawai sebagai ganti kepada (Udara). Pengunaan insignia mahkota dan bintang-bintang berterusan sehingga era 90an, apabila pegawai-pegawai tinggi TUDM sekali lagi menggayakan insignia jejalur ala British. Mutakhir sekali, insignia berupa mahkota dan susunan bintang-bintang sekali lagi diperkenalkan oleh Tan Sri Nik Ismail Nik Mohamed, Panglima Tentera Udara ke 14.

Insignia[sunting | sunting sumber]

Insignia yang digunakan kini oleh TUDM, hampir serupa dengan insignia TDM. Ini mengurangkan kekeliruan diantara ketiga-tiga perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia. Disertakan juga insignia alternatif mirip British dan pernah digunakan TUDM sebelum ini.

Mejar Jeneral
TUDM
Pakaian Istiadat Pakaian No 3
Insignia Kini
Insignia Alternatif