Michael Sata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Michael Sata
Presiden Zambia
Memegang jawatan
23 September 2011
Naib PresidenGuy Scott
Didahului olehRupiah Banda
Butiran peribadi
Lahir(1937-07-06)6 Julai 1937
Mpika, Rhodesia Utara
(kini Zambia)
Meninggal dunia28 Oktober 2014(2014-10-28) (umur 77)
Parti politikBarisan Patriotik

Michael Chilufya Sata (6 Julai 1937 – 28 Oktober 2014) merupakan ahli politik Zambia yang kini dilantik sebagai Presiden Zambia mulai 23 September 2011. Beliau mengetuai Barisan Patriotik Zambia (PF), sebuah parti politik utama di Zambia. Di bawah Presiden Frederick Chiluba , Sata menjadi menteri pada tahun 1990-an mewakili Pergerakan Pelbagai Parti Demokrasi (JMM). Kemudian dia menjadi pembangkang pada 2001, membentuk PF. Sata lebih dikenali sebagai "King Cobra" dan menjadi saingan kepada Presiden Levy Mwanawasa dalam Pilihan raya Presiden Zambia 2006 , tetapi kalah.Berikutan kematian Mwanawasa, Sata kalah pula kepada Presiden Rupiah Banda pada tahun 2008.

Selepas sepuluh tahun sebagai pembangkang, Sata mengalahkan Banda dalam Pilihan raya Presiden pada September 2011 .


Awal kehidupan[sunting | sunting sumber]

Michael Chilufya Sata dilahirkan dan dibesarkan di Mpika , Zambia.Beliau bekerja sebagai pegawai polis, pekerja kereta api dan kesatuan sekerja semasa pemerintahan penjajah Britain. Zambia merdeka pada 1964. Sata aktif dalam politik Rhodesia Utara pada tahun 1963. Selepas kemerdekaan, beliau bekerja dengan United National Independence Party (UNIP) kepada Gabenor Lusaka pada tahun 1985. Dia membersihkan jalan-jalan, memperbaiki jalan raya dan jambatan di bandar raya ini. Selepas itu beliau menjadi Ahli Parlimen Kabwata di Lusaka. Walaupun rapat dengan Presiden Kenneth Kaunda , tapi kecewa dengan gaya diktator Kaunda lalu dia meninggalkan UNIP dan menyertai JMM pada 1991.

Frederick Chiluba mengalahkan Kaunda pada tahun 1991.Di bawah JMM, Sata berkhidmat sebagai Menteri Kerajaan Tempatan, Buruh dan Kesihatan .Pada tahun 1995, beliau dilantik sebagai menteri tanpa portfolio .

Pembentukan Barisan Patriotik Zambia[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2001, Presiden Chiluba mencalonkan Levy Mwanawasa sebagai presiden JMM dalam Pilihan raya 2001 . Sata kecewa, lalu meninggalkan JMM dan menubuhkan sebuah parti baru, Barisan Patriotik (PF). Beliau bertanding dalam Pilihan raya 2001 tetapi PF hanya menang satu kerusi di parlimen. Sata mengakui kekalahan dan terus berkempen.

Pilihan raya 2006[sunting | sunting sumber]

Sata bertanding Pilihan raya presiden September 2006 dengan memperjuangkan nasib golongan miskin dan reformasi ekonomi . Calon yang bertanding sering menggunakan serangan peribadi.Sata mengalami kemalangan kereta pada 1992 .Dia menuduh Mwanawasa menjual Zambia kepada Hong Kong/ China. Zambia mempunyai rizab tembaga yang banyak.Pembantu kempen pilihan raya adalah Dr. Guy Scott -seorang ahli politik Zambia - kulit putih.

Keputusan pilihan raya meletakkan Mwanawasa di tempat pertama dan menolak Sata ke tempat ketiga.Keputusan Interim ialah 120 : 150 .Mwanawasa hanya lebih 42% undi ; Hakainde Hichilema mempunyai 28%; dan Sata Michael 27%. Apabila penyokong pembangkang mendapati Sata tergelincir dari pertama ke tempat ketiga, rusuhan meletus di Lusaka. Pada 2 Oktober Zambia, Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan bahawa Mwanawasa secara rasmi memenangi pilihan raya itu;Sata di tempat kedua dengan 29% undi.

Sata telah ditangkap pada awal Disember 2006 dengan tuduhan membuat perisytiharan aset palsu pada Ogos.Beliau disoal siasat oleh polis dan dibebaskan dengan ikat jamin. Jika sabit kesalahan, beliau boleh menerima hukuman penjara dua tahun. Sata berkata caj itu adalah bermotifkan politik, dan di mahkamah dia mengaku tidak bersalah terhadap mereka. Pada 14 Disember, caj digugurkan atas alasan bahawa pengisytiharan aset tidak dibuat di bawah sumpah.

Pada 15 Mac 2007, Sata pulang dari Malawi selepas bertemu dengan komuniti perniagaan. Beliau menuduh kerajaan Zambia melaksanakan deportasi .Kerajaan Zambia menafikan ini, manakala kerajaan Malawi memberi penjelasan bahawa tidak menghantar pulang Sata. Pada 6 April, tuntutan mahkamah terhadap kerajaan Malawi kerana melanggar haknya.

Sata kehilangan pasport di London pada 2007.Pada 10 November 2007, Menteri Dalam Negeri, Ronnie Shikapwasha mengumumkan bahawa pasport Sata telah ditarik balik buat sementara waktu kerana beliau telah memperolehi pasport baru tanpa prosedur sepatutnya.

Sata mengalami serangan jantung pada 25 April 2008 dan dipindahkan ke Hospital Milpark di Johannesburg , Afrika Selatan.Dia berdamai dengan Presiden Mwanawasa pada Mei 2008. Pada 31 Mac 2010, beliau telah ditemuramah oleh Christopher Hopkins dari Universiti Oxford.

Kematian Mwanawasa kematian dan pilihan raya 2008[sunting | sunting sumber]

Selepas Mwanawasa mengalami strok dan telah dimasukkan ke hospital di Perancis, Sata mempersoalkan kesihatan Mwanawasa pada 15 Julai 2008.Mwanawasa meninggal dunia dalam jawatan pada Ogos 2008. Pada 25 Ogos, Sata menghadiri pengebumian Mwanawasa di Chipata.Namun Maureen Mwanawasa, balu Mwanawasa, mengarahkan Sata meninggalkan majlis pengkebumian.

Dalam pilihan raya, Banda mendahului Sata pada 2 November ;Banda mendapat 40% undi berbanding Sata 38% . Sata menuduh Banda menipu.

Dasar[sunting | sunting sumber]

Pada 8 September 2008, Sata mendakwa akan melindungi pelaburan China jika dilantik. Pelabur China banyak melabur ($ 2 bilion) dalam perlombongan tembaga. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba , tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah. Kebanyakan eksport tembaga ke Switzerland.[1] Zambia memerlukan pelabur tetapi mereka hendaklah menghormati pekerja Zambia, tidak dilayan seperti hamba.[2]

Semasa kempen Pilihan raya 2006, beliau menyatakan bahawa Presiden Zimbabwe Robert Mugabe tidak melakukan sebarang kesalahan. Ia adalah angkara imperialis, kapitalis, yang mengatakan Mugabe adalah penjahat. Sebenarnya Sata amat meminati dasar Mugabe.Tetapi pembangkang di Zimbabwe, menuduh Sata sebagai 'boneka Barat' .Mwanawasa pula menganggap Zimbabwe sebagai 'Titanic yang akan tenggelam'.[3]

Pilihan raya Zambia 2011[sunting | sunting sumber]

Sata bertanding jawatan Presiden buat kali keempat yang diadakan pada 20 September 2011. Dia mendapat 43% undi berbanding 36% untuk Rupiah Banda (JMM).Ketua Hakim Negara ,Ernest Sakala mengisytiharkan bahawa dia telah memenangi pilihan raya pada 23 September 2011. Beliau mengangkat sumpah di mahkamah Lusaka sebagai Presiden Zambia ke-5 pada 23 September 2011.[4] .Kemenangan ini menamatkan penguasaan JMM selama 20 tahun, sejak 2001. Sata berjanji akan membasmi rasuah di kalangan rakyat dan akan melakukan perbezaan dalam tempoh 90 hari.Matawang Kwacha merudum kepada 5,030 kerana pelabur gelisah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Jawatan politik
Didahului oleh
Rupiah Banda
Presiden Zambia
2011–kini
Pemegang jawatan kini