Montmorilonit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Montmorilonit

Sampel montmorilonit (skala tidak diketahui)
Maklumat am
KategoriFilosilikat
Kelompok smektit
Formula kimia(Na,Ca)0.33(Al,Mg)2(Si4O10)(OH)2·nH2O
Pengecaman
WarnaPutih, merah jambu pucat, biru, kuning, merah, hijau
Tabii hablurjisim padat bagi agregat mikrohablur lamela atau globul
Sistem hablurMonoklinik
Pembelahan{001} sempurna
FrakturTidak sekata
Kekerasan skala Mohs1–2
KilauPudar, ketanahan
Indeks biasannα = 1.485–1.535 nβ = 1.504–1.550 nγ = 1.505–1.550
Sifat-sifat optikDwipaksi (-)
Dwibiasanδ = 0.020
Graviti tentu1.7-2
Diafaneiti Lut cahaya

Montmorilonit ialah suatu kelompok filosilikat sangat lembut bagi mineral yang biasanya terbentuk di dalam hablur mikroskopik, membentuk suatu lempung. Ini dinamai sempena Montmorillon di Perancis. Montmorilonit, suatu anggota kelompok smektit, ialah suatu lempung 2:1, bererti bahawa ini mempunyai 2 helai tetrahedral mengapit satu helai oktahedral memusat. Zarah-zarah berbentuk plat dengan purata garis pusat kira-kira satu mikrometer. Anggota kelompok ini ialah saponit.

Montmorilonit ialah suatu subkelas smektit, suatu mineral filosilikat 2:1 dengan ciri memiliki lebih daripada 50% cas oktahedral; keupayaan pertukaran kationnya adalah kerana penggantian isomorf bagi Mg untuk Al pada satah gibsit. Berlawanan, beidelit ialah smektit dengan lebih daripada 50% cas tetrahedral yang berasal daripada penggantian isomorf bagi Al untuk Si pada satah kuarza.

Kandungan air bagi montmorilonit berubah-ubah dan isipadunya meningkat dengan tinggi apabila menyerap air. Secara kimia, montmorilonit merupakan natrium kalsium aluminium magneisum silikat hidroksida terhidrat (Na,Ca)0.33(Al,Mg)2(Si4O10)(OH)2·nH2O. Kalium, ferum, dan kation lain ialah pengganti kerap, nisbah tepat bagi kation berubah-ubah dengan sumber. Ini kerap bersaling campur dengan klorit, muskovit, ilit, cookeite, dan kaolinit.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Filosilikat Templat:Mineral lempung