Mr. Nice Guy (filem 1997)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mr. Nice Guy
Poster filem
PengarahSammo Hung
PenulisEdward Tang
Ma Fibe
Dihasilkan olehLeonard Ho
Chua Lam
DibintangiJackie Chan
Joyce Godenzi
Richard Norton
Gabrielle Fitzpatrick
Miki Lee
SinematografiRaymond Lam
Disunting olehPeter Cheung
Muzik olehClarence Hui
Peter Kam
J. Peter Robinson
Diedarkan olehGolden Harvest
Media Asia
Tarikh tayangan
31 Januari 1997
Masa tayangan
101 minit
NegaraHong Kong
BahasaInggeris
Kantonis
Mandarin
Pecah panggungHong Kong:
HK$45,420,457
United States
US$12,716,953

Mr Nice Guy ialah sebuah filem aksi Hong Kong arahan Sammo Hung, dibintangi oleh Jackie Chan dan Richard Norton. Filem ini ditayangkan di Hong Kong pada 31 Januari 1997.

Plot[sunting | sunting sumber]

Filem ini mengisahkan tentang seorang wartawan televisyen bernama Diana menguruskan untuk merakam rakaman perjanjian kokain silapnya, antara mob Itali dan geng jalan yang dikenali sebagai Iblis. Rakaman ini menunjukkan mob bos Giancarlo membunuh pemimpin Demon. Rakan Diana ditangkap dan dia lebam ke dalam [[{Pemasak selebriti|pemasak TV]] Jackie (Jackie Chan), yang membantu melarikan diri daripada samseng-samseng. Diana kemudian sengaja beralih pita video perdagangan dadah dengan salah satu daripada video memasak Jackie dari kotak pita. Rusuhan, mengetahui bahawa pita masih di luar sana, menjejaki Diana ke rumahnya untuk memaksa dia untuk memberi mereka pita.

Pita Diana berakhir di tangan Jackie rakan Richard, seorang pegawai bagi jabatan polis di bandar ini, dan keluarganya. Apabila Richard menemui pita, dia dan jabatan melancarkan penyiasatan mereka sendiri dalam kes rusuhan dan geng. Samseng carian untuk Jackie tetapi tidak mampu untuk menangkap beliau, sehingga mereka memusnahkan rumah dan menculik Miki teman wanitanya. Yang tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam isu penculikan, Jackie diberitahu untuk tidak campur tangan oleh pihak polis, tetapi tidak mendengar. Jackie kemudiannya ditawan, dibawa ke Giancarlo, dan dipaksa masuk ke dalam perjuangan yang tidak adil di mana tangan dan kaki Jackie dihalang dengan tali yang dipegang oleh pengikutnya. Selepas mengambil pukulan serius, Giancarlo pesanan orang-orangnya untuk membunuh Jackie di tapak pembinaan di luar rumahnya.

Jackie melarikan diri dan memusnahkan rumah Giancarlo dengan memandu melalui dalam kenderaan perlombongan 120 tan dari tapak pembinaan berhampiran. Pihak berkuasa tiba, termasuk Richard, tetapi pihak polis mengambil keputusan untuk menyatakan bahawa mereka tidak menyaksikan apa-apa dan bahawa ia adalah semua hanya pertempuran geng, jadi Jackie pergi percuma manakala mobsters ditangkap kerana memiliki kokain.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Jackie Chan Stunt Team[sunting | sunting sumber]

Box office[sunting | sunting sumber]

Mr. Nice Guy dibuka pada Tahun Baru Cina 1997, terhadap Once Upon a Time in China and America pengarah Hung itu sendiri. Kedua-duanya merupakan kejayaan box office, tetapi Mr. Nice Guy adalah lebih besar daripada kedua-duanya, memperolehi HK $45,420,457 dalam jangka Hong Kong.

Box office untuk Mr. Nice Guy adalah kurang memberangsangkan di Amerika Utara, di mana ia dibuka pada 1463 teater pada Mac 20, 1998. Dalam hujung minggu pembukaannya, ia dikasarkan AS $5,250,704 ($3,588 setiap skrin) cara untuk sejumlah AS $12,716,953.

Awards and nominations[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]