Mr. Vampire

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mr. Vampire
PengarahRicky Lau
PenulisSze-to Cheuk-hon
Barry Wong
Wong Ying
Dihasilkan olehSammo Hung
DibintangiLam Ching-ying,
Moon Lee
Chin Siu-ho
Lam Ching-ying
Wong Siu-fung
Billy Lau
SinematografiPeter Ngor
Disunting olehPeter Cheung
Muzik olehAnders Nelsson
Alastair Monteith-Hodge
The Melody Bank
Diedarkan olehGolden Harvest
Tarikh tayangan
7 November 1985
Masa tayangan
96 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
BajetHK$8,500,000
Pecah panggungHK$20,092,129

Mr Vampire ialah sebuah filem komedi seram Hong Kong arahan Ricky Lui dan diterbitkan oleh Sammo Hung.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Paderi Kau (Lam Ching Ying) sedang terlibat dalam melakukan pengebumian semula untuk orang kaya yang mati. Bersama dengan pengikutnya yang kurang pintar Man Choi (Ricky Hui) dan Tsau Tsang (Chin Siu Ho), Kau mendapati bahawa mayat itu masih keras dan kelihatannya masih hidup. Mereka cuba untuk mencegah mayat itu dari bangun tetapi mereka gagal dan mayat telah menjadi seorang Jiang Shi (hantu pocong).

Hantu pocong ini mengamok dan membunuh banyak orang. Kau memimpin para pengikutnya pada suatu percubaan yang berani untuk memusnahkan hantu pocong itu. Man Choi diserang oleh hantu pocong sekali lagi dan hampir bertukar menjadi salah seorangnya selepas dijangkiti oleh penyakit hantu pocong itu. Sementara itu, Tsau Tsang digoda oleh seorang hantu wanita dan nyawanya hampir diambil. Kau mempunyai waktu yang susah untuk menguruskan masalah pengikutnya dan mengakhiri kekacauan hantu pocong.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Secara besarnya berjaya pada waktu itu, di rumah dan sebagai kegemaran filem cult dengan para peminat luar negeri pada pawagam Hong Kong, Mr. Vampire ada empat sequels, mengilhamkan beberapa filem parodi dan homage, dan melancarkan watak lewat Lam Ching Ying pada "One-Eyebrow Priest", unibrowed Taoist exorcist dia akan menggambarkan bukan hanya dalam Mr. Vampire sequels tetapi banyak filem yang lain, tidak semestinya berkaitan.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Pada Anuerah Filem Hong Kong 1986, Melody Bank memenangi suatu anugerah untuk Best Original Film Score. Filem ini dinominasikan untuk 11 anugerah yang lain di anugerah filem Hong Kong: Best Picture, Best Screenplay (Barry Wong dan Roy Szeto), Pengarah Terbaik (Ricky Lau), Best Cinematography (Peter Ngor), Best Action Choreography, Best Art Direction (Sai Lok Lam), Best Film Editing (Peter Cheung), Best New Performer (Billy Lau), Best Original Film Song (the song Gwai San Neung, or "Ghost Bride"), dan dua nominasi Best Supporting Actor (Billy Lau dan Lam Ching Ying).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]