Muharraq

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muharraq
مدينة المحرق
Bandar
Pemandangan Muharraq dengan latar belakang ibu negara Manama di belakang.
Pemandangan Muharraq dengan latar belakang ibu negara Manama di belakang.
NegaraBahrain
GovernorateAl Muharraq
Penduduk
 (2012)
 • Jumlah176,583 [1]
 • Kepadatan85/batu persegi (32.9/km2)

Muharraq adalah bandar ketiga terbesar Bahrain dan pernah menjadi ibu negara sehingga tahun 1923 apabila ia digantikan oleh Manama.

Bandar ini terletak di Pulau Muharraq dan telah lama menjadi pusat keagamaan di Bahrain. Lapangan Terbang Antarabangsa Bahrain juga terletak di pulau itu. Bersebelahan dengan Muharraq adalah pulau buatan manusia iaitu Kepulauan Amwaj, yang menempatkan kebanyakkan bangunan yang besar, hotel dan pantai buatan. Muharraq adalah rumah kepada Muharraq Club, yang merupakan kelab bola sepak paling berjaya Bahrain. Bandar ini juga terkenal dengan Souq (pasar tradisional). Ali Bahar, seorang penyanyi popular dan berjaya di Bahrain adalah dari Muharraq.</ref>[1]

Firjan (daerah)[sunting | sunting sumber]

Firjan adalah jamak dari Fareej iaitu perkataan Arab yang diterjemahkan kepada daerah. Fareej tertua dan terbesar di Muharraq adalah Fareej Al Bin Ali. Ia telah ditubuhkan oleh orang-orang Arab Sunni yang dimiliki oleh kaum Al Bin Ali pada abad ke-17 dan sehingga baru-baru ini, ahli-ahli suku ini masih tinggal di Fareej.

Firjan lain di Muharraq termasuk: Al Bu Khmais, Al-Gumra, Al-Zayayina, Al-Ma'awida, Bin Ghatim, Al-Jowder, Bin Hindi, Al-'Amamira, Al-Mahmeed, Al-Hayaj (atau Al-Hayayeej), Al-Sanqal, Al-Dosa, Al-Sagha, Sheikh Abdullah Sheikh Hamad, dan Bin Khatir adalah semuanya daerah sunni. Fareej terbahagi kepada dua bahagian satu bahagian terdapat Sunni dan sebahagian yang lainya adalah Syiah. Fareej Al-Hayaj adalah daerah Syiah.

Koordinat: 26°15′N 50°37′E / 26.250°N 50.617°E / 26.250; 50.617

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HQ Map Diarkibkan 2010-06-11 di Wayback Machine." (image) Bahrain Air. Retrieved on 22 June 2010.