Mukim Jementah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mukim Jementah
Geografi
StatusMukim
Asal namaN/A
Negara Malaysia
Negeri Johor
DaerahSegamat
MukimMukim Jementah
KeluasanN/A

Mukim Jementah ialah mukim di Daerah Segamat, Johor, Malaysia. Ia ialah bandar kedua terbesar di daerah ini dengan kira-kira 15,000 penduduk yang terdiri daripada komuniti Cina di kawasan bandar dan dikelilingi beberapa kampung Melayu disekitarnya. Ia ialah bandar ketiga terbesar di daerah itu selepas Bandar Segamat dan Labis. Terletak dengan strategik 16 km dari Bandar Segamat melalui Laluan Persekutuan 23, Jementah ialah sebuah bandar penting di Segamat kerana ia juga menempatkan cawangan Kampus Johor Universiti Teknologi MARA.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nama[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua versi cerita tentang bagaimana Jementah mendapat namanya. Versi pertama ialah semasa penubuhan sebuah kampung yang kemudian menjadi pusat bandar Jementah, beberapa penduduk kampung mengadu, "Jemu, jemu, jemu! Asyik-asyik menebas lalang saja!", dan yang lain membalas, "Entah, entah, entah!". Daripada perkataan jemu dan entah, penduduk tempatan percaya bahawa gabungan kata-kata itu membentuk kata Jementah.[perlu rujukan]

Versi lain menyatakan bahawa penduduk kampung bosan dan bosan mengeluarkan lintah yang menyedut darah mereka semasa mereka bekerja. Oleh itu, gabungan perkataan jemu dan lintahmembentuk kata Jementah.[perlu rujukan]

Perang Saudara Jementah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1879, suatu perang saudara telah meletus akibat rasa tidak puas hati Tengku Alam Shah, putera gahara kepada Sultan Ali Iskandar Shah atas penyerahan daerah Muar ke bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar.

Pentadbiran[sunting | sunting sumber]

Mukim Jementah merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam Johor, dan juga merupakan salah satu mukim yang terletak dalam pentadbiran Daerah Segamat.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]