Multimeter

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Multimeter digital
Multimeter analog
Multimeter digital 4 1/2 digit, Fluke 87-V
Multimeter test lead.

Multimeter atau multitester, juga dikenali sebagai VOM (Volt-Ohm meter atau Volt-Ohm-milliammeter), adalah sebuah alat pengukur elektronik yang menggabungkan beberapa fungsi pengukuran dalam satu unit.multimeter termasuk ciri-ciri asas seperti kebolehan untuk mengukur voltan, arus dan rintangan. Multimeter analog menggunakan ammeter mikro yang bergerak ke atas skala ditentukur untuk semua ukuran yang berbeza yang boleh dibuat penunjuk. Multimeter digital (DMM, DVOM) memaparkan nilai diukur dalam angka, dan juga mungkin memaparkan bar panjang yang berkadaran dengan kuantiti yang diukur. Multimeter digital kini jauh lebih biasa tetapi multimeter analog masih lebih baik dalam beberapa kes, sebagai contoh apabila memantau nilai pesat yang berbeza-beza.

Multimeter boleh menjadi alat tangan yang berguna untuk mencari asas kerosakan dan kerja perkhidmatan lapangan, atau instrumen yang boleh mengukur pada tahap yang sangat tinggi ketepatan. Mereka boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah-masalah elektrik di pelbagai peralatan industri dan isi rumah seperti peralatan elektronik, kawalan motor, peralatan domestik, bekalan kuasa, dan sistem pendawaian.

Multimeter boleh didapati dalam pelbagai ciri-ciri dan harga. Multimeter lebih murah boleh kos kurang daripada AS $ 10, manakala model makmal gred dengan penentukuran diperakui boleh kos lebih daripada AS $ 5,000.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]