Muzium Negara Tokyo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzium Negara Tokyo
東京国立博物館
Bangunan Honkan, Muzium Negara Tokyo
Bangunan Honkan
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1872
JenisMuzium seni
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Bilangan pelawat
2,180,000 (2017)[1]
Kemudahan pengangkutan awam
Tokyo Metro:
G H di Ueno
JR East:
JJ JK JT JU JY di Ueno
Laluan Utama Keisei di Keisei-Ueno
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Museum Nasional Tokyo (Jepun: 東京国立博物館, Hepburn: Tokyo Kokuritsu Hakubutsukan) adalah muzium tertua dan terbesar di Jepun yang berada di Taman Ueno, Tokyo. Didirikan pada tahun 1872, pengelolanya adalah Institusi Nasional Peninggalan Budaya (Kokuritsu Bunkazai Kikō).

Koleksi terdiri dari kekayaan budaya berupa benda seni dan peninggalan arkeologi Asia dan Jepun. Muzium ini terdiri dari 5 gedung pameran: gedung utama (galeri jepun), Tōyōkan (galeri Asia), Heiseikan (arkeologi jepun), Hyōkeikan (ruang pameran khusus), galeri barang warisan Hōryū-ji, dan gedung perpustakaan. Koleksinya lebih dari 110.000 buah, 87 di antaranya Warisan Kebangsaan Jepun, dan 610 Harta Budaya Penting.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Permulaan sejarah muzium di Jepun adalah pameran objek sejarah yang dipegang oleh Biro Muzium Kementerian Pendidikan Jepun pada tahun 1872. Biro Muzium ditubuhkan pada tahun sebelumnya sebagai penganjur pameran. Tempat bernama Taiseiden di Yushima Seidō, Tokyo dijadikan lokasi pameran. Dalam iklan dan tiket masuk pada masa itu, nama muzium itu ditulis sebagai "Muzium Monbusho". Pada tahun ini pameran akan diadakan seperti tahun di Muzium Negara Tokyo. Menurut rancangan itu, barang-barang yang dipamerkan akan dikirim ke World Exhibition Vienna pada tahun 1873. Dari nishiki-e yang menggambarkan pameran pada masa itu, bilik pameran dipenuhi dengan bekas paparan kaca, lukisan, kerja kaligrafi, objek seni, artifak, spesimen, herbarium, dan opset haiwan. Antara barangan yang dipamerkan adalah hiasan atap shachihoko emas dari Istana Nagoya. Menurut rancangan tersebut, pameran itu bermula pada 10 Mac 1872 dan hanya berlangsung selama 20 hari. Terdapat banyak pelawat yang ingin melihat sehingga pengunjung terpaksa dihadkan. Pameran itu akhirnya dilanjutkan sehingga akhir bulan April 1872. Jumlah pelawat dianggarkan sebanyak 150,000.

Pada tahun 1873, Muzium Monbusho digabungkan dengan Pejabat Pameran (Hakurankai Jimukyoku) di bawah Dajōkan. Tempat itu juga dipindahkan dari Yushima Seidō ke Uchiyamashita-chō (sekarang Uchisaiwai-chō di Chiyoda, Tokyo). Pameran 1873 bermula pada 15 April 1873 selama tiga setengah bulan. Koleksi muzium pada masa itu juga termasuk spesimen haiwan, tumbuhan dan batu mineral.

Pejabat Pameran sekali lagi dipanggil Muzium ("Hakubutsukan") pada tahun 1875, dan pengurusan muzium itu dipindahkan ke Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri. Pada tahun 1876, Hisanari Machida dilantik sebagai pengarah muzium pertama. Machida adalah birokrat yang dilahirkan di Domain Satsuma yang mengasaskan bangunan muzium dan warisan budaya yang dilindungi pada awal era Meiji. Untuk perkhidmatannya, sebuah peringatan kepada Hisanari Machida didirikan di halaman belakang muzium. Sejak tahun 1881, pengurusan muzium adalah tanggungjawab Kementerian Pertanian dan Perdagangan sebelum dipindahkan ke Agensi Rumah Tangga pada tahun 1886.

Pameran Promosi Industri Domestik pertama (Naigoku Kangyō Hakurankai) berlangsung di 1887. Pameran itu diadakan mengikut dasar "memperkayakan negara dengan menguatkan tentera, dan membangun industri" ("fukoku kyōhei, shokusan kōgyō") yang dikendalikan oleh Kerajaan Meiji. Lokasinya terletak di bekas kediaman sami Kan'ei-ji (lokasi Muzium Negara Tokyo). Dalam pameran itu, salah satu bangunan digunakan untuk memaparkan objek seni, dan pada masa yang sama menjadi muzium seni di Jepun. Menurut Machida, bangunan itu sempit dan berbahaya semasa kebakaran. Permintaan Machida untuk memindahkan lokasi pameran ke Taman Ueno telah diberikan oleh kerajaan pada tahun yang sama.

Bangunan di Taman Ueno telah direka oleh seorang arkitek Josiah Conder. Lokasinya terletak di bekas kediaman biarawan Kan'ei-ji. Selepas siap pada tahun 1881, bangunan dua tingkat bata digunakan sebagai tempat untuk Pameran Promosi Industri Domestik II. Pada bulan Mac tahun berikutnya, bangunan di Taman Ueno secara rasmi menjadi bangunan utama muzium. Bangunan muzium seni yang dibina empat tahun lebih awal untuk Pameran Promosi Industri Domestik I dijadikan sebagai bangunan nombor dua. Walau bagaimanapun, kedua-dua bangunan itu musnah selepas gempa bumi besar Kanto 1923.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 2017 TEA-AECOM Museum Index, diterbitkan pada Mei 2018