Muzium Rumah Rembrandt

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Rumah Rembrandt House pada 2005

Muzium Rumah Rembrandt (Bahasa Belanda: Museum het Rembrandthuis) adalah sebuah rumah di Jodenbreestraat di Amsterdam, Belanda, di mana Rembrandt tinggal dan melukis untuk beberapa tahun. Ia kini sebuah muzium. Rembrandt membeli rumah ini pada 1639 dan tinggal di sana hingga di menjadi muflis pada 1656, apabila kesemua barang-barang kepunyaannya dilelong.

Sejarah rumah[sunting | sunting sumber]

Rumah ini di mana Rembrandt tinggal di antara 1639 dan 1658 adalah sebuah muzium: Museum het Rembrandthuis atau Muzium Rumah Rembrandt. Bangunan ini dibina pada 1606 dan 1607 untuk Cornelis van der Voort di mana ia kemudian digelarkan iSint Anthonisbreestraat. Jalan ini tidak digelarkan Jodenbreestraat hingga kemudian. Rumah ini dibina pada dua bidang tanah di bahagian timur bandar. Banyak saudagar kaya dan artis tinggal di bahagian baru bandar ini.

Ia adalah sebuah kediaman dua tingkat substantial dengan sebuah stepped gable. Pada lebih kurang 1627-28 rumah telah dimodel semula secara drastic. Ia telah diberikan suatu muka hadapan baru, sebuah pedimen berbirai hias segi tiga-ketinggian kemodenan pada waktu itu-dan suatu lagi cerita telah ditambah. Pembinaan semula telah mungkin diperlihatkan oleh Jacob van Campen, yang kemudian mendapatkan namanya sebagai arkitek Dewan Bandaraya Amsterdam (kini The Dutch Royal Palace di Dataran Dam).

1639–1658[sunting | sunting sumber]

Pada 1639 Rembrandt menandatangan sebuah kontrak mentadbirkan bayaran untuk pembelian rumah di Breestraat. Harga pembelian adalah 13,000 guilder, suatu jumlah besar, yang dia tidak dapat mengadakan dengan keseluruhannya. Dia telah, meskipun, dibenarkan untuk membayarnya dalam pemasangan.

pada waktu ini Rembrandt telah sudah menubuhkan reputasinya sebagai seorang artis. Pada tahun yang sama dia membeli rumah, dia telah dianugerahkan komisen yang berprestij untuk melukis Night Watch. Walaupun dia menggaji banyak wang, Rembrandt tidak dapat-atau tidak sanggup-untuk membayar pajakan. Ini telah akhirnya membawa kejatuhan kewangannya. Di antara 1652 dan 1656 Rembrandt membuat percubaan terburu-buru untuk mendapatkan tangannya pada wang untuk membayar hutangnya. Dia tidak berjaya dan terpaksa membawanya kemuflisan.

Pada 1656 harta tanah Rembrandt telah diinventorikan untuk manfaat si piutangnya, dan kesan rumah tangganya dan kutipan seni dan kehairanan dijual. Rumah ini dilelong pada 1658 dan memperoleh suatu sebelas ribu lebih guilder. Rembrandt pindah ke sebuah rumah disewa di Rozengracht, di mana dia tinggal hingga kematiannya pada 1669.

1658–1911[sunting | sunting sumber]

Pada 1660–62 bekas rumah Rembrandt telah disokongkan dan dibelah dua. Ia ditujukan untuk merumahkan beberapa berlainan keluarga hingga ke akhirnya kurun kesembilanbelas. Sewaktu zaman ini rumah ini telah diubah kerap kali, dan keadaannya menjadi semakin buruk ke atas beberapa tahun. Rumah ini baik sahaja diruntuh jika tidak mempunyai seorang penghuni yang masyhur.

Tindakan telah diambil dalam upacara pameran Rembrandt pada 1906. City of Amsterdam membeli bangunan yang dilapidated dan tidak lama selepas itu dikirimkan ke Stichting Rembrandthuis, sebuah yayasan didirikan pada 1907. Pemegang amanah yayasan hendak memulangkan bekas rumah Rembrandt setepat mungkin untuk menyatakan ia telah berada di tengah-tengah kurun kesebelas.

Pembinaan semula dibayangkan tidak pun, meskipun, berterusan. Lembaga memilih untuk suatu kecapaian sezaman tanpa rujukan bersejarah. Rumah Rembrandt menjadi muatan untuk suatu kutipan cetakan. Pengembalian drastik telah dijalankan di bawah penyeliaan arkitek K.P.C. de Bazel. Pengembalian rumah ini telah ditamatkan pada 1911, dan Ratu Wilhelmina membuka muzium.

1911–kini[sunting | sunting sumber]

Pada kutipan goresan tahun-tahun awal muzium berkembang secara berterusan oleh kerana hadiah dan pembelian. Ada pameran sementara dalam jarak waktu sering, tetapi sedikit dapat dilakukan pada bahagian dalam rumah.

Tetapi kemudian, pada 1990an, ada sesetengah pembangunan utama. Pemegang amanah berjaya dalam memperolhi premis, membenarkan mereka untuk membina suatu pemanjang ke muzium. Muka hadapan bangunan baru telah direkabentuk oleh Moshé Zwarts dan Rein Jansma, bahagian dalam oleh Peter Sas. Sayap baru, yang dibuka pada 7 Mei 1998, meletakkan dua galeri pameran, jabatan setiausaha, dan perpustakaan, dengan Pusat Maklumat Rembrandt.

Sekali sayap baru telah ditamatkan, ia boleh mungkin membangkitkan pelan lama untuk mengembalikan bekas rumah Rembrandt ke keadaan terdahulunya. Pembinaan semula tidak membangun tanpa suatu rintangan. Juara dan pembangkang pelan melakukan suatu perdebatan asas mengenai etik pengembalian bangunan bersejarah.

Sekali lembaga Rumah Rembrandt telah memberikan go-ahead, kerja berterusan secara sangat berhati-hati. Supaya dapat menghadapi rancangan pengembalian seteliti mungkin, suatu pasukan pengembalian telah diletak sama sekali. Ia diketuai oleh sejarawan bangunan Henk Zantkuijl, seorang pakar rumah kurun ketujuhbelasan.

Rancangan berasaskan ilmu bersejarah membina ke atas beberapa tahun. Ada juga suatu kajian teliti sumber yang ada. Inventori-inventori rumah adalah sangat penting-inventori 1626 miliknya pada penghuni pertama rumah dan, khususnya, inventori yang disusun pada 1656 oleh kerana kemuflisan Rembrandt. Sumber yang kedua membenarkan para pakar untuk mengerjakan bagaimana rumah telah diletakkan sewaktu zaman ini dan bagaimana Rembrandt telah menggunakan bilik-bilik berlainan. Sesetengah lukisan dan goresan Rembrandt memberikan maklumat tambahan.

Lukisan berstruktur untuk pengembalian telah dilakukan oleh arkitek Maarten Neerincx dalam perundingan bertemu Zantkuijl. Kerja yang dilakukan oleh firma Kneppers dan Midreth. Pengembalian ditamatkan pada 1999.

Rumah Rembrandt pada 2006 sewaktu tahun Rembrandt

Sejarah kutipan[sunting | sunting sumber]

Ratu Wilhelmina secara rasmi membuka Muzium Rumah Rembrandt pada 10 Jun 1911. Pada cadangan pelukis Jan Veth, salah seorang dari lembaga pertama muzium gabenor, ia telah diputuskan untuk menghimpun suatu kutipan goresan Rembrandt, yang, ia telah dirasakan, sukar dapat dipaparkan lebih baik dalam rumah di mana kebanyakan mereka dilakukan. Veth sendiri meletakkan asas untuk kutipan dengan pinjaman sementara goresan dalam kutipan Lebret-Veth yang berkualiti cukup baik. Hadiah-hadiah pertama tidak lama mendatang. Hadiah pertama goreasan datang dari Paul Warburg di New York: suatu tanggapan awal halus St. Jerome di sebelah sebatang pokok willow pollard.

Pada tahun yang sama artis Jozef Israëls memberikan muzium baru enam goresan termasuk pengorbanan Abraham dari kutipan masyhur Inggeris dari William Esdaile. Seorang ahli honorary dari lembaga gabenor, P. Hartsen, berhak mendapatkan sebutan khas. Pendermaan yang murah hati, dengan adanya bantuan membuat pembelian rumah boleh jadi pada peringkat pertamanya, kemudian terus menambah membeli wang. Rijksmuseum menderma sebelas goresan, menduplikasi dari bilik cetaknya, yang mana telah berada di rumah Rembrandt sejak itu.

Kutipan bertambah secara cepat. Pada Mei 1913 tiga puluh tiga lukisan Rembrandt dari kutipan Inggeris J.P. Heseltine telah dilelong di Amsterdam. Rumah Rembrandt berjaya memperolehi empat dari ini: Wanita dengan seorang anak di lengannya, Puing Dewan Bandar Lama di Amsterdam, Pemandangan Montelbaenstoren di Amsterdam dan budak perempuan yang Duduk, tidur. Rumah Rembrandt menawar secara berjaya dalam jualan lain juga. Pada 1914 Jan Veth mengembali dari Berlin dengan sembilan belas goresanermuncul pada sepasang berkahwin, The large lion hunt dan – untuk menyokong yang kemudiannya landskap yang masih diwakili secara teruk – suatu tanggapan halus Pemandangan Haarlem dan Bloemendaal.

Tahun-tahun perang yang berikutnya membeli suatu akhir sementara pada pertumbuhan kutipan, walaupun pada 1915 Yayasan dapat membeli enam puluh enam goresan dari kutipan Veth, kebanyakn dari ini sudah berada pada pinjaman ke muzium. Mereka termasuk sesetengah cetakan cantik dan jarang, di kalangan mereka Penerbangan dari Mesir, menggores di sebuah pinggan oleh Hercules Segers, dan David dan Goliath, direkabentuk sebagai suatu ilustrasi untuk buku Menasseh ben Israel Piedra Gloriosa (Amsterdam 1655). Pada 1927 Rumah Rembrandt telah diperolehi, sebagai sebuah hadiah dari I. de Bruyn, salah satu dari salinan yang sangat jarang dari terbitan pertama karya mistik, termasuk empat ilustrasi Rembrandt. Barang lain yang datang dari kutipan Veth adalah suatu tanggapan yang berdakwat pekat awal dari keadaan keempat dan terakhir dari Tiga salib dan potret kecil cantik ibu Rembrandt. Kutipan lukisan muzium berkembang, sungguhpun secara perlahan-lahan. Pada 1919 dua helaidatang dari estet artis Therèse van Duyl, yang membeli mereka di jualan Heseltine yang masyhur: Potret seorang wanita tua dan Bilik Belajar seorang wanita dengan seorang anak di lengannya, kini disebabkan oleh Nicolaes Maes. Tidak lama kemudian sebuah lagi lukisan dari jualan Heseltine, potret sendiri artis dalam kot lukisan, telah dibeli. Ini bermakna bahawa muzium kini mempunyai satu-satunya potret sendiri penuh panjang.

Jan Veth, kuasa mendorong berminat muzium, meninggal dunia pada 1925. Penggantinya pada lembaga gabenor adalah pengutip I. de Bruyn, yang secara besar menganggap watak Veth sebagai penasihat. Pada waktu ini kutipan sudah menjadi sangat besar. Tetapi adanya sela, terutamanya dalam cetakan ditarikh awal seperti potret sendiri dan kajian pengemis, minoriti dari mana adalah jarang. Pada Februari 1933 enam goresan lanjut telah dibeli di jualan Houthakker/Hollstein, walaupun ugutan perang sudah menjelma besar. Selanjutnya selepas penyerbuan Mei 1940 goresan dan lukisan telah dipindah ke peti besi di bilik bawah tanah. Apabila banjir melanda bandar pada musim bunga 1944 karya-karya dipindah ke suatu lokasi yang lebih selamat di atas tanah, di mana mereka tinggal hingga selepas pembebasan.

Muzium ini dibuka semula pada Julai 1945. Ini diikuti oleh sebilangan tahun-tahun menyandarkan. Kekurangan dana dan suatu kekurangan bekalan bermakna bahawa sedikit pembeli dari mana-mana nota dapat dilakukan. Tetapi pada 1950 muzium dapat membeli sebuah counterproof keadaan keempat Tiga salib: suatu tambahan menarik pada keadaan-keadaan cetakan telah ada dalam milik muzium. Pemerolehan selepas perang terpenting adalah empat puluh goresan bequeathed ke Muzium oleh de Bruyn, yang meninggal dunia pada 1962. Ini termasuk keadaan jarang yanf sangat jarang potret Sendiri dengan rambut bushy, suatu tanggapan halus kertas Jepun Masihi dan wanita dari Samaria dari kutipan Pierre Mariette, suatu tarikan berdakwat pekat The descent dari the cross by torchlight dan keadaan indah pertama The bathers.

Ia menjadi semakin sukar untuk memenuhi sela dalam kutipan. Tanggapan baik datang ke dalam pasaran hanya secara sekali sekala dan walaupun itu dana adalah sering berkurangan - jarangnya mengejutkan dalam pandangan dengan cara harga telah naik. Ia telah secara sekali sekala boleh jadi untuk menambah sesuatu - pada 1977, apabila sebuah lukisan oleh murid Rembrandt Constantijn van Renesse, dengan pembetulan oleh Rembrandt, telah dibeli dengan bantuan Vereniging Rembrandt. Tambahan lain adalah Lelaki menggores di sebuah meja, memakai rantai dengan sebuah salib pada 1980 dan, lebih kini, lelaki Botak dalam profil dan keadaan keempat Penerbangan ke dalam Mesir.

Kutipan ini seperti ia kini berdiri memberikan suatu gambaran keseluruhan yang lengkap pada karya grafik Rembrandt: 260 dari 290 goreasan dia buat telah diwakili. Pemerolehan empat pinggan goresan asal pada 1993 adalah pada kepentingan besar. Hingga itu mereka membentuk sebahagian dari suatu kelompok 78 pinggan tembaga yang telah tetap bersama sejak mereka pertama disebut dalam inventori penjual cetakan Amsterdam Clement de Jonghe. De Jonghe mungkin memperolehi pinggan secara lanjut dari Rembrandt. Pada Januari 1993 kutipan ini telah diberikan untuk jualan dan Muzium Rumah Rembrandt telah diberikan izin hak pertama menolak. Bersyukurnya pada hadiah-hadiah dari pelbagai institusi, kerajaan dan individu peribadi, muzium ini dapat membeli empat dari spesimen yang terhalus dan terbaik.

Tambahan pada kutipan goresan, lukisan dan pinggan tembaga oleh tuan sendirinya, Muzium Rumah Rembrandt juga memiliki suatu bilangan kecil lukisan oleh guru Rembrandt, murid-muridnya dan sezamannya. Pada baru-baru tahun ini muzium ini telah secara bertambahan berfokus usahanya pada kutipan karya grafik pendahulunya dan pengikutnya. Di kalangan pemerolehan yang terpenting adalah cetakan dari artis Leiden Jan Lievens dan Johannes van Vliet, kedua-duanya bekerja dekat dengan Rembrandt. Polisi pengutipan tidak, meskipun, berfokus hanya pada artis yang dipengaruh secara lanjut oleh Rembrandt. Muzium ini telah menyebarkan jaringnya yang lebih luas untuk memasuki para pengikut Eropah kemudiann, di kalangan mereka banyak artis Jerman dan Austria pada kurun kelapanblas. Kutipan kini termasuk goresan oleh Christian Wilhelm Dietrich, Georg Friedrich Schmidt dan yang lain. Dan akhirnya, ada bidang-bidang pemakar salinan selepas Rembrandt dan banyak cetakan pengeluaran semula selepas lukisan dan seni lukisannya.

Hari ini Muzium Rumah Rembrandt menarik suatu banyak besar pelawat dengan paparan tetapnya goresan Rembrandt dan dengan pameran penting. Bilangan bertumbuh pelawat bermakna bahawa muzium harus berkembang. Kemudahan awam dan bilik pameran telah dipindahkan ke sebuah sayap baru. Pemindahan ini membuatnya boleh jadi untuk mengembalikan rumah Rembrandt. Nasib baiknya, inventori 1656 memberikan suatu gambaran terperinci bahagian dalam seperti ia berada pada hari Rembrandt. Lukisan oleh artis juga mendedahkan ciri bilik. Para pakar telah melakukan kajian yang terperinci untuk memasti pengembalian mengikut sejarah adalah tepat. Rumah Rembrandt kini membersihkan bilik dalam suatu percubaan untuk menjadi sedekat mungkin pada zaman Rembrandt.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 52°22′09″N 4°54′06″W / 52.369219°U 4.901618°B / 52.369219; -4.901618