NASCAR Siri Piala

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari NASCAR Siri Piala Sprint)
NASCAR Siri Piala
Fail:Monster Energy NASCAR Cup Series logo.svg
KategoriBalap mobil stok
Negara atau wilayah Amerika Syarikat
Musim sulung1949
Pemandu40
PengeluarAmerika Syarikat Chevrolet
Amerika Syarikat Ford
Jepun Toyota
Pembekal enjin3
Last Juara pemanduAmerika Syarikat Martin Truex Jr. (1)
Last Juara pasukanAmerika Syarikat Furniture Row Racing (1)
Last Juara pembuatJepun Toyota (2)
Tapak web rasmiNASCAR.com
Musim sekarang

NASCAR Sprint Cup Series (sering disingkatkan menjadi Sprint Cup / Piala Sprint atau Siri Piala) adalah bahagian utama dari siri perlumbaan NASCAR. Siri ini awalnya dikenali sebagai Strictly Stock Series pada musim inagurasinya di tahun 1949 dan sejak musim 1950 hingga 1970 dikenali dengan nama Grand National Series. Sehubungan dengan adanya hak penamaan dari R. J. Reynolds Tobacco Company yang datang menjadi sponsor utama, maka siri ini kemudian dikenali sebagai Seri Piala Winston sejak musim 1971 hingga musim 2003. Ketika perjanjian serupa dilakukan dengan Nextel Communications pada 2004, maka siri dikenali dengan nama Siri Piala NEXTEL. Pada tahun 2005 Sprint Corporation melakukan penggabungan dengan Nextel Communications yang menghasilkan nama baru syarikat iaitu Sprint Nextel, sehingga nama sponsor untuk siri ini pun kembali berubah menjadi Siri Piala Sprint yang baru dilaksanakan pada musim 2008.

Siri ini mempunyai akar yang kuat di Amerika Syarikat bahagian tenggara dengan setengah dari 36 lomba yang diadakan di sana. Daytona 500, lumba yang paling berprestij, mempunyai penonton televisyen di AS sekitar 16 juta penonton pada tahun 2009. Selain di AS, perlumbaan ini juga sempat diadakan di Kanada dan saat ini sudah mempunyai siri berasingan disana iaitu NASCAR Canadian Tire Series. Beberapa perlumbaan eksibisi dari Siri Piala juga sempat digelar Jepun serta Australia

Mobil balap Siri Piala Sprint merupakan salah satu kereta yang paling unik dalam perlumbaan kereta. Mesinnya mempunyai tenaga yang cukup besar dan boleh mencapai 860 kuasa kuda dan mencapai kelajuan lebih dari 200 mph (320 km / h), tetapi berat kereta yang cukup berat menjadikannya tidak boleh segesit kereta Formula Satu.

Pranala luar[sunting | sunting sumber]