Nabu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Hilal Subur
siri mitos
Mark of the Palm
Mesopotamian
Levantine
Arabian
Mesopotamia
Primordial beings
7 gods who decree
The great gods
Demigods & heroes
Spirits & monsters
Tales from Babylon 

Enûma Eliš
Atra-Hasis
Marduk & Sarpanit
Nabu, Nintu
Agasaya, Bel
Qingu

Lee Lawrie, Nabu (1939). Library of Congress John Adams Building, Washington, D.C.

Nabu (dalam Bible bahasa Ibrani Nebo נבו) adalah tuhan kebijaksanaan dan menulis Babylon, disembah oleh penduduk Babylon sebagai anak lelaki Marduk dan permaisurinya, Sarpanitum, dan sebagai cucu Ea. Permaisuri Nabu adalah Tashmetum.

Terdahulunya, Nabu adalah seorang dewa Semitik Barat diperkenalkan oleh Amorites ke dalam Mesopotamia, mungkin pada waktu yang sama sebagai Marduk. Sementara Marduk menjadi dewa utama Babylon, Nabu menetap di Borsippa yang berhampiran dalam kuilnya E-zida. Dia pertama kali digelar "jurutulis dan menteri Marduk", kemudian diasimilasikan sebagai anak lelaki disayangi Marduk dari Sarpanitum. Sewaktu Pesta Tahun Baru Babylon, berhala kultus Nabu diangkut dari Borsippa ke Babylon suapaya dapat berkomunikasi dengan bapanya Marduk.

Nabu dipersetujukan pejabat penaung jurutulis, mengambil alih dari dewi Sumeria Nisaba. Tanda-tandanya adalah batu bersurat tanah liat dengan stylus penulisan. Dia memakai topi bertanduk, dan berdiri dengan tangan mendakap, dalam gerak isyarat kepaderian. Dia menunggang naga bersayap (mušhuššu, juga digelar Sirrush) iaitu yang terdahulunya milik Marduk.

Lukisan sebuah berhala Nabu di Muzium British.

Etimologi namanya dipertikaikan. Ia mungkin berasal dari akar nb´ untuk "memanggil atau mengumum", bermakna sesuatu seperti "Dia yang telah memanggil".

Kuasanya ke atas kewujudan manusia ialah tersangat besar, oleh kerana Nabu mengukirkan takdir setiap orang, seperti tuhan-tuhan telah berkeputusan, di batu bersurat rakaman suci. Oleh itu, Dia mempunyai kuasa untuk menambah atau mengurangkan, di wasita, panjang hidup manusia.

Nabu disebut dalam Nevi'im dari Tanakh sebagai Nebo dalam Isaiah 46:1.

Sebuah berhala Nabu dari Calah, didirikan sewaktu pemerintahan Tiglath-pileser III berada di paparan di Muzium British.

Dalam mitologi Babylon lewat, Nabu dikaitkan dengna planet Mercury. Sebagai tuhan kebijaksanaan dan tulisan, dia disamakan oleh penduduk Greek pada sama ada Apollo atau Hermes, yang kedua dikenalkan oleh orang Rom dengan tuhan mereka sendiri Mercury.

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Kemasukan ini memasukkan teks dari domain awam Kamus Injil Easton, asalnya diterbitkan pada 1897.