Nazril Irham

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ariel Noah
Kelahiran
Nazril Irham

(1981-09-16) 16 September 1981 (umur 42)
PekerjaanPenyanyi, Penulis lagu, Peragawan, Pelakon
Tahun aktif1996 - kini
Kerjaya muzik
GenrePop Alternative, pop rock
InstrumenVokal, Gitar, Tamborin
Syarikat rakaman
Musica Studio's
Pengkarya berkait
Peterpan, Noah

Nazril Irham atau lebih masyhur dengan panggilan Ariel atau Ariel Noah (lahir di Pangkalan Brandan, Sumatera Utara, 16 September 1981; umur 42 tahun) adalah seorang pemuzik, penyanyi dan penulis lagu Indonesia yang merupakan vokalis bagi kumpulan muzik NOAH. Ariel Noah juga adalah anak bongsu dari 3 adik-beradik.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Ayah Ariel Noah, Nazmul Irphan yang berketurunan Minangkabau adalah seorang pegawai lapangan di perusahaan minyak Pertamina. Sementara ibunya, Darlina Darwis yang berketurunan Minangkabau adalah ibu rumah tangga biasa. Oleh kerana bekerja sebagai pegawai lapangan, ayahnya bekerja di lokasi yang berpindah-pindah dan tidak tetap. Tinggal di Pangkalan Brandan beberapa bulan, Ariel Noah kecil dan keluarga harus pindah ke Langsa, sebuah kota yang ada di Aceh. Setelah tinggal di sana selama tujuh tahun, Ariel Noah sekeluarga lantas pindah ke Bandung.

Sejak kecil, Ariel Noah telah memperlihatkan bakat besar di bidang seni, tapi bukan di bidang menyanyi. Bakat seni yang terlihat dari Ariel justru di bidang menggambar. Dia sempat menjuarai beberapa perlombaan menggambar di Bandung.

Gara-gara hobi menggambar, Ariel Noah sempet bercita-cita jadi seorang arsitek. Tetapi, di tengah perjalanan hidupnya, ia menemukan satu hobi baru yang diminatinya, iaitu bermain muzik. Dari sinilah Ariel kemudian meniti pekerjaan.

Ariel Noah pernah menikah dengan Sarah Amalia, namun kini telah bercerai. Bersama Sarah Amalia, ia dikaruniai putri bernama Alleia Anata. Ariel Noah rasmi bercerai dengan Sarah pada 27 Mei 2008.

Pekerjaan[sunting | sunting sumber]

Sejak kelas I SMP, Ariel Noah telah intens membentuk grup muzik band. Band pertama yang dibentuknya bernama Peppermint. Sayang, nasib kumpulan ini hanya bertahan selama tujuh bulan.

Lantas, Ariel Noah membuat kumpulan lagi bernama Sliver, Cholesterol dan Topi. Lagi-lagi, semuanya bubar di tengah jalan. Tapi, band yang disebut terakhir lumayan berjasa buat kariernya. Beberapa orang yang tergabung di Topi termasuk Ariel-, sepakat membentuk band baru. Sebuah band yang diberi nama Peterpan dan bertahan sampai sekarang.

Bersama Peterpan, Ariel Noah berupaya menembus kafe-kafe top di Bandung. Penampilan Peterpan yang atraktif plus vokal Ariel Noah yang berkarakter diam-diam menarik minat Noey eks basis Java Jive yang belakangan jadi pengeluaran untuk memasukkan lagu mereka dalam album kompilasi Kisah 2002 Malam. Lagu Mimpi Yang Sempurna yang termuat di album kompilasi itu berjaya jadi modal buat Peterpan untuk menembus industri rakaman.

Tahun 2003, Peterpan merilis album Taman Langit. Album ini ternyata meledak. Harus diakui, salah satu faktor yang mendukung larisnya album ini adalah vokal Ariel dan kemampuannya mengolah lirik. Lirik-lirik yang dibuat pengagum Kahlil Gibran ini amat dalam. Mampu menyentuh dasar hati pendengar lagu-lagunya.

Wajar jika nama Ariel Noah semakin melambung. Posisinya sebagai frontman memungkinkannya menjelma jadi idola baru. Puncaknya, saat album Bintang di Surga dirilis pertengahan 2004 lalu. Ariel benar-benar jadi pujaan pencinta muzik Indonesia dari Sabang sampai Merauke.

Selain mempunyai pekerjaan dalam dunia muzik, Ariel Noah sekarang menjadi bintang iklan. Ia menjadi model iklan Sunsilk bersama model Amy Lee.

Selain itu, Ariel Noah pun menjadi bintang filem dalam filem masyhur Sang Pemimpi. Ariel Noah melakonkan watak Arai, seorang pemuda yang tidak pernah berhenti bermimpi.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

  • Dara (2011)
  • Kutunggu Kau Putus (feat. Sheryl Sheinafia) (2015)
  • Bright As The Sun (Asian Games 2018 Theme Song) (2017)
  • Janger Persahabatan (feat. NEV+ & Dea ex "HiVi!) (Asian Games 2018 Theme Song) (2018) [1][2]

Asian Games 2018[sunting | sunting sumber]

Ariel Noah ditunjuk sebagai salah satu penyanyi dalam acara Asian Games 2018.[3]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Peterpan


  1. ^ "Ariel 'NOAH' Nyanyikan Lagu 'Janger Persahabatan' untuk Asian Games". kumparan. May 2, 2018. Dicapai pada May 2, 2018.
  2. ^ "Bersama Nev+, Ariel Noah Didapuk Nyanyikan Lagu Tema Asian Games 2018". jawa pos. May 2, 2018. Dicapai pada May 2, 2018.
  3. ^ "Bersama Nev+, Ariel Noah Didapuk Nyanyikan Lagu Tema Asian Games 2018". jawa pos. May 2, 2018. Dicapai pada May 2, 2018.