Negara-negara bekas Kesatuan Soviet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Negara-negara bekas Kesatuan Soviet dalam urutan abjad:

Negara–negara bekas Kesatuan Soviet[1] (juga dikenali sebagai negara–negara pasca-Soviet atau negara bekas Republik Soviet) merupakan 15 buah negara merdeka yang terbentuk selepas terbubarnya Kesatuan Republik Sosialis Soviet pada Disember 1991. Pada 16 Februari, Lithuania adalah negara pertama yang memperoleh kemerdekaannya dan kemudian pada Ogos 1991, Latvia dan Estonia pula berada dibawah keberterusan negara.[2][3] 12 negara yang lain dianggap telah berpisah daripada Kesatuan Soviet dan dengan itu dirujuk sebagai Negara–negara Merdeka Baru (NIS).[2] NIS kemudiannya membentuk Komanwel Negara-negara Merdeka (KNNM) dan majoritinya menyertai Pertubuhan Perjanjian Keselamatan Kolektif (PPKK), manakala negara–negara Baltik menjauhkan diri daripada kesatuan tersebut dan sebaliknya menyertai Kesatuan Eropah (EU) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Negara dan pengelompokan geografi[sunting | sunting sumber]

Pengelompokan negara-negara bekas Kesatuan Soviet:
  Rusia
  Asia Tengah
  Eropah Tengah Timur
  Negara-negara Baltik
  Caucasus Selatan

15 buah negara bekas secara tipikalnya dibahagikan kepada lima kelompok. Setiap kelompok tersebut bukan sahaja berkongsi ciri seperti geografi dan faktor budaya, malah sejarah perhubungan antara kawasan tersebut dengan Rusia. Di samping itu, terdapat juga beberapa negeri de facto bebas, tetapi tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/1805/managing_conflict_in_the_former_soviet_union.html
  2. ^ a b Van Elsuwege, Peter (2008). From Soviet Republics to Eu Member States: A Legal and Political Assessment of the Baltic States' Accession to the EU. Studies in EU External Relations. 1. BRILL. m/s. xxii. ISBN 9789004169456.
  3. ^ Smith, David James (2001). Estonia. Routledge. m/s. 20. ISBN 0-415-26728-5. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)