New Boyz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
New Boyz
Kulit Album Wirama 2002
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
NB
Berasal dariKuala Lumpur Kuala Lumpur, Malaysia Malaysia
Genre
PekerjaanVokal / Pemuzik
Tahun aktif1997 - 2010 2023–
Syarikat rakaman
Suria Records Sdn Bhd
GP Records Indonesia
Blackboard Indonesia
Warner Music Indonesia
Pengkarya berkait
Berkumpulan
Laman sesawang
http://www.newboyz.highforum.net
AhliNew Boyz Reunion 2019 :
Tomok - Vokal
Afiez - Gitar Utama
Jay - Gitar Utama
Lan - Gitar Kedua
Zack - Bass
Ristoe - Dram
Along - Dram
Bekas ahliSyuk - Bass
Rizz - Gitar Utama
Zimi - Gitar Kedua

Kumpulan New Boyz merupakan sebuah kumpulan pemuzik dan penyanyi yang diasaskan pada tahun 1997 di Malaysia yang menyampaikan lagu-lagu Melayu. Kumpulan ini diketuai oleh Momok. Kumpulan ini mula bertapak dalam industri muzik tanahair pada tahun 1999 sehingga kini. Mereka pernah dua kali dicalonkan untuk kategori Penyanyi Duo/Kumpulan Popular (ABPBH) di acara tahunan Anugerah Bintang Popular Berita Harian. New Boyz pernah menjuarai dalam pertandingan congkak Festival tourment 2003..

Perjalanan Karier[sunting | sunting sumber]

New Boyz telah ditubuhkan pada tahun 1997. Sebelum menubuhkan New Boyz, Zul 2 by 2 atau nama sebenarnya, Zulkefli Majid yang merupakan Artist & Repertoire (A&R) di syarikat rakaman Suria Records (SRC), telah ditugaskan untuk melahirkan artis-artis baharu dalam usaha untuk memeriahkan lagi industri muzik tanah air. Suria Records pada ketika itu merupakan sebuah sebuah nama besar yang telah melahirkan beberapa artis ternama seperti Noraniza Idris dan Siti Nurhaliza (kini Datuk) dengan lagu-lagu mereka yang bergenre pop melayu dan tradisional. Senario muzik tempatan yang pada ketika itu banyak tertumpu pada genre pop rock telah memberi idea untuk Zul menubuhkan sebuah kumpulan muzik yang terdiri daripada kalangan remaja. Maka dengan itu, beliau telah menjemput kumpulan-kumpulan remaja yang ditubuhkan pada tahun 1997 di sekitar Kuala Lumpur untuk diuji bakat dalam merealisasikan ideanya itu. Dalam sesi uji bakat tersebut, Zul telah memilih lima orang remaja daripada latar belakang yang berbeza iaitu Shah Indrawan bin Ismail (Tomok - Vokal, 13 tahun), Shahrizan bin Mat Salleh (Jay - Gitar Utama, 15 tahun), Zarimi bin Zahari (Zimi - Gitar Kedua, 13 tahun), Mohd Syukri bin Shanusi (Syuk - Bass, 14 tahun) dan Mat Shah bin Mat Salleh (Along - Dram, 16 tahun). Hasil perbincangan Zul bersama pengurusnya, akhirnya Zul telah menamakan kumpulan anak-anak muda ini sebagai New Boyz sekaligus mengikat kontrak sebagai artis rakaman Suria Records. Namun belum sempat New Boyz memulakan sesi rakaman pada tahun 1999, Zimi telah menarik diri kerana penyertaannya bersama New Boyz tidak direstui ibu bapanya pada ketika itu. Tempatnya kemudian digantikan oleh seorang remaja berusia 16 tahun bernama Mazlan bin Ismail atau lebih dikenali sebagai Lan.

Akhirnya pada tahun 1999, New Boyz telah muncul dengan album pertama yang menggunakan nama mereka sebagai judul album. Album ini telah memperkenalkan nama mereka dalam industri muzik tanah air apabila single pertamanya yang berjudul Sejarah Mungkin Berulang, ciptaan Zul & lirik oleh Lukhman S menjadi siulan ramai seterusnya mencatatkan jualan melebihi 100,000 unit bukan sahaja di Malaysia, malah diterima baik di Indonesia, Singapura dan Brunei. Kejayaan album pertama ini membolehkan mereka menerima anugerah platinum daripada pihak syarikat rakaman dan secara tidak langsung menjadikan New Boyz antara kumpulan remaja paling popular pada ketika itu. Bukan itu sahaja, mereka juga tercalon dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) bagi kategori Artis Berkumpulan Paling Popular pada tahun 2003. Selain ABPBH, New Boyz turut pernah tercalon dalam Anugerah Industri Muzik dan Anugerah Planet Muzik dalam tempoh tersebut. New Boyz terus mengorak langkah dengan menghasilkan album kedua yang diberi judul Akur pada tahun 2001. Album ini turut meletup di pasaran dengan lagu yang berjudul Meraung, ciptaan Zul dan lirik oleh Mama Juwie (Allahyarham) sekaligus menjadikan lagu ini lebih popular daripada lagu-lagu mereka yang sebelumnya.

Pada tahun 2001, New Boyz mengalami pertukaran anggota apabila Radin Irwan Dzulkarnain bin Isagani atau Zack dipilih oleh Suria Records untuk menggantikan Syuk. Dengan kemasukan Zack sebagai pemain bass baharu, New Boyz menghasilkan dua album yang berjudul Wirama dan Inspirasi, masing-masing pada tahun 2000 dan 2003.

Namun atas komitmen dan hala tuju yang berlainan, Lan, Jay dan Along telah menarik diri daripada New Boyz selepas album Wirama, sekaligus meninggalkan Tomok dan Zack sebagai anggota yang kekal. Tempat mereka kemudiannya digantikan oleh dua pemuzik baharu iaitu Ridza Faitullah (Rizz - Gitar Utama) dan Wan Muzaffar (Ristoe - Dram). Dengan line-up baharu ini, New Boyz menghasilkan album kelima yang berjudul Bermulanya Satu Evolusi pada tahun 2004.

Kemudian pada tahun 2007, sekali lagi New Boyz bertukar anggota di mana kali ini pemain gitar utamanya, Rizz keluar dan digantikan oleh Hafeez As'ad bin Azam atau lebih dikenali sebagai Afiez. Afiez mempunyai pengalaman dalam bidang muzik dan sebelum ini pernah menjadi pemuzik kelab di sekitar Kuala Lumpur dan Mumbai.

Sentuhan gitar Afiez disumbangkan dalam album keenam New Boyz iaitu Semula Padaku. Album ini turut membariskan beberapa komposer terkenal seperti Taja Meet Uncle Hussain, Along Exists, Edry KRU dan ramai lagi. Selain daripada menggunakan khidmat komposer luar, anggota New Boyz sendiri mengambil peluang dalam penciptaan lagu untuk album tersebutgu yang dicipta sepenuhnya oleh Tomok dengan lagu Kau Bernama Cinta. Lagu ini merupakan antara lagu yang menjadi hit dalam album tersebut dan kerap diputarkan di corong-corong radio tempatan.

Setelah penghasilan album Semula Padaku, New Boyz seakan menyepi disebabkan penjualan album yang tidak memberangsangkan ekoran keadaan ekonomi yang tidak menentu dan penjualan album yang terbantut yang dialami oleh keseluruhann artis Malaysia. Selepas dua tahun menyepi, New Boyz akhirnya muncul dengan dua single terbaru mereka iaitu Kau Pergi dan Terima Kasih (Hero) di mana penciptaan lagu sehingga proses penghasilan keseluruhan kedua-dua lagu dibuat sepenuhnya oleh mereka sendiri pada tahun 2008. Lagu Kau Pergi merupakan lagu ciptaan sepenuhnya oleh Tomok dan lagu Terima Kasih (Hero) merupakan lagu pertama ciptaan Zack selaku pemain bass New Boyz. Pada tahun 2010, lagu Terima Kasih (Hero) telah menjadi salah satu lagu soundtrack bagi filem KAPOWW!! - Atoi The Kultur Boy yang mana judulnya telah ditukar menjadi Roket Ke Langit, malah terdapat sedikit perubahan lirik dalam lagu tersebut.

Belumpun sebulan single itu dihasilkan Tomok pula mengambil keputusan untuk menyertai satu pertandingan program realiti One In A Million musim ketiga pada tahun 2009 dan dinobatkan sebagai Juara. Penyertaan Tomok dalam program realiti itu telah menjadi isu dan diperkatakan oleh masyarakat dan ada yang mengandaikan Tomok telah bergerak secara SOLO dan meninggalkan ahli kumpulannya yang lain, sekaligus tidak lagi bergelar vokalis kumpulan New Boyz. Tetapi Tomok telah menafikan dakwaan itu dan mengesahkan bahawa dia masih lagi penyanyi untuk kumpulan New Boyz. Tomok tidak pernah terfikir untuk meninggalkan kumpulan New Boyz sama sekali dan menyatakan penyertaannya itu mendapat restu dan sokongan dari ahli New Boyz yang lain.

Sehingga kini, New Boyz masih lagi kekal berempat hanya menunggu masa dan waktu yang sesuai untuk mempertaruhkan hasil kerja mereka yang seterusnya. Dikhabarkan mereka akan tumpukan perhatian dalam pembikinan album mereka sepenuhnya selepas Tomok selesai menghasilkan album solo beliau dalam masa terdekat. Kini New Boyz mahu lebih dikenali sebagai NB iaitu singkatan untuk New Boyz itu sendiri.

Along, Jay dan Lan telah membentuk sebuah band yang dikenali sebagai Funkiey Band dan menambah 2 orang anak muda, manakala Syuk tidak lagi aktif dalam bidang muzik kerana telah terlibat dengan Club Syarikat Alza. Afiez selaku gitaris utama kemudiannya tidak aktif bersama New Boyz dan telah menyertai Kumpulan Akim & The Majistret sebagai pemain keyboard, bukan lagi sebagai gitaris.

Pada tahun 2019, vokalis New Boyz iaitu Tomok telah memberi bayangan untuk membuat penyatuan semula New Boyz dengan cuba memanggil semula anggota-anggota yang pernah bersama New Boyz iaitu Zack, Afiez, Ristoe, Lan, Jay, Syuk, Along dan Rizz.

Ahli Kumpulan[sunting | sunting sumber]

Anggota Terawal New Boyz 1997-1998:

  1. Tomok - Vokal
  2. Jay - Gitar Utama
  3. Zimi - Gitar Kedua
  4. Syuk - Bass
  5. Along - Dram

1999-2001 :

  1. Tomok - Vokal
  2. Jay - Gitar Utama
  3. Lan - Gitar Kedua
  4. Syuk - Bass
  5. Along - Dram

2002-2004 :

  1. Tomok - Vokal
  2. Jay - Gitar Utama
  3. Lan - Gitar Kedua
  4. Zack - Bass
  5. Along - Dram

2005-2006 :

  1. Tomok - Vokal
  2. Zack - Bass
  3. Rizz - Gitar Utama
  4. Ristoe - Dram

2007-2009 :

  1. Tomok - Vokal
  2. Zack - Bass
  3. Afiez - Gitar Utama
  4. Ristoe - Dram

New Boyz Reunion :

  1. Tomok - Vokal
  2. Afiez - Gitar Utama
  3. Jay - Gitar Utama
  4. Lan - Gitar Kedua
  5. Zack - Bass
  6. Ristoe - Dram
  7. Along - Dram

New Boyz 2020:

  1. Tomok - Vokal
  2. Gemok - Gitar Utama
  3. Semok - Gitar Kedua
  4. Ngamok - Gitar Ketiga
  5. Tamok - Gitar Keempat
  6. Yumok - Bass
  7. Damok - Percussion 1
  8. Simok - Percussion 2
  9. Warmok - Keyboard
  10. Raymok - Turntable
  11. Quemok - Saxofone
  12. Cromok - Drum
  13. Umok - Kompang 1
  14. Zekmok - Kompang 2
  15. Momok - Kompang 3
  16. Diomok - Kompang 4
  17. Salamok - Kompang 5
  18. Woormok - Gong 1
  19. Ceramok - Gong 2
  20. Mimok - Serunai
  21. Lomok - Bangsi
  22. Xiomok - Gitar Kapok
  23. Formok - Siul 1
  24. Almok - Siul 2
  25. Zanamok - Penari 1
  26. Wanamok - Penari 2
  27. Eikamok - Penari 3
  28. Dianamok - Penyanyi Latar
  29. Sueramok - Penyanyi Latar
  30. Rienamok - Penyanyi Latar
  31. Fieramok - B.Girls
  32. Hanimok - B.Girls
  33. Ainmok - B.Girls
  34. Keiramok - B.Girls
  35. Mimimok - B.Girls










Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio

Album kompilasi

Trivia[sunting | sunting sumber]

  • Tomok merupakan satu-satunya anggota selaku ketua dan pengasas kumpulan New Boyz yang kekal sejak awal penubuhannya lagi.
  • Zack yang mula bersama Tomok sejak 2002 telah menjadikan nama New Boyz kekal sehingga kini biarpun anggota yang lain kerap bertukar ganti.
  • Tomok dan Lan (gitar kedua) adalah bertangan kidal.
  • Gitaris utama dan pemain dram asal New Boyz, Jay dan Along adalah adik-beradik.
  • Zul 2 by 2 atau nama penanya, Aiman merupakan abang ipar kepada Tomok melalui perkahwinannya dengan kakak Tomok, Isma.
  • Kesemua anggota asal New Boyz telah dipilih oleh Zul melalui sesi uji bakat kecuali Tomok yang diminta oleh Zul untuk merakamkan video semasa sesi uji bakat berlangsung pada ketika itu.
  • Gaya rambut belah tengah yang ditampilkan oleh Tomok ketika mula bertapak dalam industri muzik tanah air menjadi ikutan ramai terutamanya peminat tegar New Boyz pada ketika itu.
  • Zimi kemudiannya menganggotai kumpulan Sofaz (kini Sofazr). Sebelum Zimi menyertai kumpulan Sofaz, Zimi menubuhkan kumpulan New Boyz pada tahun 1997 dan mengundurkan diri pada tahun 1999. Kumpulan Sofaz juga pada awalnya bernaung di bawah label Suria Records, sama seperti New Boyz.

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2001 Anugerah Bintang Popular Berita Harian Artis Duo/Berkumpulan Popular Tercalon
2000 Anugerah Bintang Popular Berita Harian Artis Duo/Berkumpulan Popular Tercalon
Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2000 Anugerah Media Hiburan Penyanyi Sensasi Baharu Menang
Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2003 Anugerah Planet Muzik Kumpulan Paling Popular Tercalon

Pautan luar[sunting | sunting sumber]