Oahu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Oʻahu
Tempat Pengumpulan
Foto satelit Oʻahu
Lokasi di negeri Hawaii
Geografi
Location21°28′N 157°59′W / 21.467°N 157.983°W / 21.467; -157.983Koordinat: 21°28′N 157°59′W / 21.467°N 157.983°W / 21.467; -157.983
Kawasan596.7 sq. mi. (1,545.4 km²)
PenempatanPulau Hawaii terbesar ke-3
Puncak tertinggiMount Kaʻala
Peninggian maksimum4,003 ka (1,220.1 m)
Demografi
Jumlah penduduk953,307 (pada 2010[1])
Kepadatan1,468/sq. mi. (567/km²)
Lencana Rasmi
BungaIlima
WarnaMelemele (kuning)

Oahu (disebut /oʊˈɑːhuː/) atau Oʻahu (disebut [oˈʔɐhu] dalam bahasa Hawaii), dikenali sebagai "Tempat Pengumpulan", adalah yang ketiga terbesar Kepulauan Hawaii dan terpadat di pulau-pulau di Negara Hawaiiʻi. Ibu negeri Honolulu terletak di tenggara pantai. Termasuk kecil dekat di pulau-pulau lepas pantai seperti Ford Pulau dan pulau-pulau di Teluk Kaneohe dan dari timur | pantai (atas angin dan bawah angin angin bertiup), ia mempunyai jumlah keseluruhan lahan 596.7 batu persegi (1,545.4 km2), membuatnya Pulau terbesar ke-20 di Amerika Syarikat.[2] Dalam dimensi terbesarnya, pulau gunung berapi ini adalah 44 batu (71 km) panjang dan 30 batu (48 km) luasnya. Panjang garis pantai adalah 227 batu (365 km). Pulau ini adalah hasil dari dua perisai gunung berapi berasingan: Waiʻanae dan Koʻolau, dengan "lembah" yang luas atau pelana (Oʻahu Plain tengah) di antara mereka. Puncak tertinggi adalah Gunung Ka'ala di Banjaran Waiʻanae, meningkat ke 4,003 kaki (1,220 m) atas paras laut.[3]

Pengenalan[sunting | sunting sumber]

Oahu Tenggara menunjukkan Hawaiʻi Kai, Hanauma Bay dan Kawah Koko
Pusat bandar Honolulu, pelabuhannya dan Kawah Punchbowl
Waikīkī adalah salah satu dari pantai yang terkenal di dunia.

Pulau ini adalah rumah bagi sekitar 953.307 orang (sekitar 75% dari populasi penduduk negara, dengan sekitar 75% hidup mereka di tepi "bandar" dari pulau). Oʻahu mempunyai untuk masa yang lama dikenali sebagai "Tempat Pengumpulan". Namun, istilah Oʻahu disahkan tidak mempunyai makna dalam bahasa Hawaii, selain dari tempat itu sendiri.[4] Tradisi kuno asal Hawaii atribut nama dalam lagenda Hawaiʻiloa, ahli pelayaran Polynesia dihargai dengan penemuan Kepulauan Hawaii. Cerita ini menceritakan bahawa ia menamakan pulau itu selepas seorang putera.

Warga O'ahu menyebut diri mereka sebagai "penduduk tempatan" (seperti yang dilakukan di seluruh Hawaii), tidak peduli keturunan mereka.

Bandar Honolulu bandar adalah terbesar, ibu negeri, dan perairan laut utama pelabuhan untuk Negeri Hawaiʻi—terletak di sini. Sebagai unit bidang kuasa, seluruh pulau Oʻahu adalah di Bandar & Wilayah Honolulu, walaupun sebagai nama tempat, Honolulu hanya menduduki sebahagian dari hujung tenggara pulau.

ciri-ciri terkenal ditemui di Oʻahu termasuk Waikiki, Pearl Harbor, Diamond Head, Hanauma, Teluk Kāneʻohe, Teluk Kailua, North Shore.

Menjadi kasar berbentuk berlian, dikelilingi oleh laut dan dikongsi oleh pergunungan, penggunaan pada O'ahu umumnya tidak digambarkan dengan arah kompas ditemui di seluruh dunia. Warga bukannya menggunakan "Ewa" (diucapkan "eh-va") yang bermaksud menuju ujung barat pulau, "Diamond Head" yang akan menuju hujung timur, "mauka" adalah ke arah pergunungan dan "Makai" terhadap laut.

Warga menganggap pulau yang akan dibahagikan ke dalam pelbagai bidang, yang mungkin tumpang tindih. Daerah yang paling umum yang diterima adalah "Kota", "Kota" atau "Town sisi", yang merupakan kawasan metropolitan dari Halawa ke kawasan di bawah Diamond Head (penduduk utara dari pulau Banjaran Ko'olau mempertimbangkan Sisi Kota menjadi setengah turun selatan); "O'ahu Barat", yang berjalan dari Pearl Harbor ke Kapolei dan Ewa dan mungkin merangkumi Makaha dan Waianae daerah, sedangkan "North Shore" (pantai barat laut), sedangkan "Windward Side" (pantai timur laut), sedangkan "East Side" (bahagian timur pulau itu, termasuk Side Windward dan daerah timur Diamond Head;. dan "The Valley" atau "Negeri Oahu" yang membentang timur laut dari Pearl Harbor terhadap Haleiwa Istilah ini agak fleksibel, bergantung pada daerah di yang tinggal, dan digunakan dalam cara sebahagian besar umum.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pantai Waimānalo di belah angin bertiup Oʻahu, Hawaiʻi
Pearl Harbor adalah rumah pada armada U.S. Navy terbesar di Pasifik. Pada Disember 7, 1941 Tentera Laut Empayar Jepun menyerang pasuk A.S. secara mengejut.

Kerajaan lama Oʻahu telah diperintah oleh Aliʻi yang paling kuno dari semua kepulauan Hawaii. Raja besar Oʻahu adalah Mailikukahi, pembuat undang-undang, yang diikuti oleh banyak keturunan raja. Kualii adalah pertama dari raja-raja yang suka perang dan sama juga anak-anak lelakinya. Pada 1773, tahta jatuh kepada Kahahana, anak lelaki Elani dari Ewa. Pada 1783 Kahekili II, Raja Maui, menakluk Oʻahu dan membuang keluarga memerintah dan kemudian membuat anak lelakinya Kalanikupule raja Oʻahu. Kamehameha yang Hebat akan menakluk pasukan gunung Kalanikupule di Perang Nuʻuanu. Kamehameha mengasas Kerajaan Hawaiʻi dengan penaklukan Oʻahu pada 1795. Hawaiʻi tidak disatukan hingga pulau Kauaʻi dan Niʻihau diserahkan bawah raja Kaumualii pada 1810. Kamehameha III memindah ibu negaranya dari Lāhainā, di Maui ke Honolulu, Oʻahu pada 1845. Istana ʻIolani, dibina kemudian oleh ahli-ahli lain keluarga diraja, masih berdiri, dan adalah satu-satunya istana diraja di tanah Amerika.

Oʻahu rupanya yang pertama dari Kepulauan Hawaii dilihat oleh kru dari HMS Resolusi' pada 18 Januari 1778 sewaktu ekspedisi ketiga Pasifik Kapten James Cook. Dikawal oleh HMS Discovery, ekspedisi terkejut menemukan pulau yang tinggi ini jauh di utara di Pasifik tengah. O ʻ ahu tidak benar-benar dikunjungi oleh orang Eropah sampai 28 Februari 1779 ketika Kapten Charles Clerke di atas kapal HMS'Resolusi melangkah ke darat di Teluk Waimea. Clerke telah mengambil komando kapal selepas Kapten Cook terbunuh di Teluk Kealakekua (Pulau Hawaiʻi) pada tarikh 14 Februari dan telah meninggalkan pulau-pulau untuk Pasifik Utara.

Kawasan Pengujian Tentera Lembah Mākua, Oʻahu, Hawaiʻi

Pembukaan perang Perang Dunia II di Pasifik untuk Amerika Syatikat adalah Tentera Laut Empayar Jepun meyrang Pearl Harbor, Oʻahu pada pagi Disember 7, 1941. Serangan mengejut ini ditujukan pada Armada Pasifik Tentera Amerika Syatikat dan menahan Army Air Corps and Marine Air Forcesnya. Serangan itu merosak atau menghancur dua belas kapal perang Amerika, menghancur 188 pesawat, dan menyebabkan kematian 2,403 pengkhidmat Amerika dan 68 orang ramai (dari itu, 1,177 adalah sebab kebinasaan USS Arizona sendiri).

Hari ini, Oʻahu telah menjadi sebuah tempat berlindung pelancongan dan beli-belah. Lima juta lebih pelancong (terutamanya dari tanah besar Amerika dan Jepun) berkerumun sana setiap tahun untuk menikmati pengalaman pulau bercuti klasik.

Sebuah gempa bumi, mengukur 6.7 pada skala Richter, melanda Pulau Dari Hawaii dan pulau-pulau sekitarnya di 07:07:49 HST pada 15hb Oktober 2006, menyebabkan elektrik padam di seluruh pulau dan lebih dari $200 juta pada kerosakan.


Tarikan pelancong[sunting | sunting sumber]

Hanauma Bay
Valley of the Temples berhampiran pesisiran pantai timur pulau
Pemandangan udara, imej bergenerasi komputer 3D

Pantai atas[sunting | sunting sumber]

Tarikan[sunting | sunting sumber]

Oahu di media[sunting | sunting sumber]

Oʻahu telah ditunjukkan dalam banyak filem dan televisyen, termasuk, tetapi tidak terhad kepada: Blue Crush, Lost, Dante's Cove, 50 First Dates, Flight 29 Down, Forgetting Sarah Marshall, From Here to Eternity (wayang), From Here to Eternity (siri TV), Hawaii Five-O, Jake and the Fatman, wayang-wayang Jurassic Park, The Karate Kid, Part II, Magnum, P.I., Mighty Joe Young, North Shore, Pearl Harbor, Tora! Tora! Tora!, and Windtalkers. Wayang Disney Channel Johnny Tsunami dan juga lanjutannya, Johnny Kapahala, mengguna O'ahu sebagai kampung halaman keluarga. The Even Stevens Movie, juga oleh Disney, telah difilm dalam pelbagai lokasi di O'ahu. Acara realiti TV Dog the Bounty Hunter difilm di rantau Honolulu, Oʻahu (dan juga rantau lain di Oʻahu), dan bandar Kailua-Kona di Pulau Besar Hawaiʻi. Siri kanak-kanak Flight 29 Down difilem di pulau itu. Siri hit televisyen Lost juga difilem di O'ahu, dan banyak bintang-bintang acara ini masih memanggil pulau ini rumah. rainforests tebal dan pantai indah pulau ini jelas menunjukkan. Acara TV ABC Hawaiian Eye, sementera di Hawai'i, telah digambar di Los Angeles. Hawaii Five-0 baru diset dan difilem di lokasi di O'ahu. Separuh babak dari Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides juga difilem di O'ahu, membantu ekonomi Hawai'i.

Permainan pelumbaan online pelbagai pemain Test Drive Unlimited mengambil tempat di pulau penuh dimodel pulau Oʻahu dengan 1,000 batu (1,600 km) jalan dan lebuh raya. Oʻahu dicirikan dalam lanjutannya, Test Drive Unlimited 2, sebagai pulau kedua, bersama dengan Ibiza.[perlu rujukan]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Census.gov". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-11. Dicapai pada 2011-05-30.
  2. ^ "Table 5.08 - Land Area of Islands: 2000" (PDF). 2004 State of Hawaii Data Book. State of Hawaii. 2004. Dicapai pada 2007-07-23. External link in |work= (bantuan)
  3. ^ "Table 5.11 - Elevations of Major Summits" (PDF). 2004 State of Hawaii Data Book. State of Hawaii. 2004. Dicapai pada 2007-07-23. External link in |work= (bantuan)
  4. ^ Pukui, et al., 1976
  • Macdonald, Gordon A., Agatin T. Abbott, and Frank L. Peterson. 1983. Volcanoes in the Sea. University of Hawaiʻi Press, Honolulu. 517 pp.
  • Pukui, M.K., S.H. Elbert, and E.T. Mookini. 1976. Place names of Hawaiʻi. University of Hawaiʻi Press. 289 pp.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]