Onigiri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Onigiri

Onigiri (Hiragana: おにぎり, Kanji: 御握り) adalah nama Jepun bagi makanan berupa nasi yang dipadatkan atau dikepal sewaktu masih hangat sehingga berbentuk segi tiga, bulat, atau seperti karung beras. Dikenali juga dengan nama Omusubi, istilah yang kononnya digunakan oleh wanita di istana maharaja untuk menyebut Onigiri. Onigiri dimakan dengan tangan, bukan dengan penyepit.

Di Malaysia, Onigiri boleh dijumpai di bahagian makanan Jepun di pusat membeli belah terkemuka dan di restoran yang menyediakan makanan Jepun. Di China, Onigiri dikenal dengan nama fàntuán(飯糰)

Cara mengepal[sunting | sunting sumber]

Nasi yang digunakan untuk membuat Onigiri sebaik-baiknya adalah beras yang memiliki kadar kanji yang tinggi seperti beras jenis Japonica sedangkan beras yang dimakan di negara-negara Asia Tenggara adalah beras jenis Indica. Nasi yang ditanak dari beras Japonica mudah melekat antara satu sama lainnya sehingga mudah dibentuk menjadi Onigiri.

Sebelum membuat Onigiri, kedua belah tangan harus dibasahkan dengan air agar nasi tidak melekat di tangan. Onigiri dibentuk oleh kedua-dua tapak tangan yang diletak sedikit garam, sedangkan garam di tapak tangan diratakan penyebarannya dengan gerakan seperti mencuci tangan.

Onigiri jenis paling sederhana biasanya berisi daging ikan salmon panggang atau Umeboshi yang berada di tengah-tengah nasi. Selain itu, ada Onigiri yang dipanggang setelah dicelup ke dalam kicap atau miso.

Di Jepun, Onigiri merupakan bekal makanan siang sewaktu berkelah atau dimakan sewaktu dalam perjalanan. Nasi pada Obento (kotak makanan siang khas Jepun) sering berupa Onigiri. Walaupun banyak orang Jepun yang membeli Onigiri hasil kilang yang dijual di pusat membeli belah yang dibuka 24 jam, Onigiri merupakan sejenis makanan yang gemar dibuat sendiri di rumah malah cara pembuatannya juga diwariskan secara turun-temurun.

Sejarah Onigiri[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1987, telah ditemui gumpalan butiran nasi yang terkarbonisasi peninggalan zaman Yayoi dari penggalian arkeologi yang dilakukan di Wilayah Ishikawa. Dari nasi berbentuk Onigiri yang sudah terkarbonisasi tersebut ditemui sisa bekas tekanan jari tangan manusia. Selain itu, nasi yang dibentuk menyerupai Onigiri juga ditemukan di tapak penggalian Wilayah Kanagawa.

Jenis-jenis Onigiri[sunting | sunting sumber]

Di Jepun, terdapat beratus-ratus jenis Onigiri dengan isi yang pelbagai bergantung kepada selera orang yang membuatnya. Nori sering digunakan untuk membungkus agar lebih mudah dimakan tanpa ada nasi yang melekat di tangan, walaupun berbagai jenis Onigiri tanpa Nori juga sering dijumpai.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]