Orang India British

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Indians in the United Kingdom
(British Indians/ Indian Britons)
Kawasan ramai penduduk
Throughout the United Kingdom
In particular London · Birmingham · Manchester · Leicester · Leeds · Glasgow · Preston · Sheffield · Liverpool · Nottingham · Southampton · Bristol · Newcastle upon Tyne · Slough · Edinburgh · Cardiff · Wolverhampton · Sandwell · Coventry
Bahasa
1st generation:  · Hindi · Tamil · Punjabi · Gujarati · Indian Languages · Urdu
English (British English, Indian English)

2nd generation: English, Indian Languages

3rd generation: predominantly English
Agama
Hinduism · Sikhism · Islam · Christianity · Buddhism · Bahá'í
Kumpulan etnik berkaitan
British Asian · Indian Diaspora · Indian people · Anglo-Indians

Istilah Orang India British adalah warga United Kingdom dasar nenek moyang yang terletak di India. Ini termasuk orang yang lahir di UK, yang keturunan India atau orang India kelahiran yang telah berhijrah ke Inggeris. Hari ini, jumlah orang India di negara ini sekitar satu setengah juta di UK (tidak termasuk orang-orang dari keturunan campuran bangsa India dan lain), membuat mereka terbesar etnik terlihat minoriti penduduk di negara. Mereka membentuk subkelompok terbesar Orang Asia British, dan merupakan salah satu komuniti India terbesar mengikut diaspora India, sebahagian besar disebabkan oleh Hubungan India-British (termasuk link sejarah seperti India dulunya diduduki oleh Inggeris dan menjadi sebahagian dari Empayar British dan sebahagian masih dari Negara-Negara Komanwel). Masyarakat India British adalah kelima terbesar mengikut diaspora India, di belakang masyarakat India di Nepal, Amerika Syarikat, Malaysia dan Myanmar.

Inggeris India adalah kelompok mapan dan menengah etnik kelas.[1] Baru-baru ini, sebuah kajian oleh Yayasan Joseph Rowntree pada tahun 2007 mendapati orang India British berada di antara tahap kemiskinan yang terendah di antara kumpulan etnik yang berbeza di Britain kedua hanya selepas White Inggeris.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "It's class, not race, that determines Britain's have-nots". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-26. Dicapai pada 10 February 2011.

Bacaan lebih lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Fisher, Michael H. (2006). Counterflows To Colonialism: Indian Travellers and Settlers In Britain 1600-1857. New Delhi: Permanent Black. ISBN 978-8178241548.

Templat:NRI-PIO Templat:AsiansinUK Templat:UK census ethnic groups