Orang Moro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orang Moro
Orang Moro Maguindanaon memainkan peralatan muzik, agung dengan menggunakan dua balu.
Jumlah populasi

5 hingga 9 juta
(lebih kurang 6% hingga 10% dari populasi Filpina.)

Bilangan penduduk mengikut wilayah
Filpina, Malaysia, Indonesia, Brunei
Agama / Kepercayaan
Islam
Penulis asas agama
Al-Quran, Hadis, Adat
Bahasa
Maguindanao, Maranao, Tausug, Melayu, Arab, Zamboangueño, Cebuano, Filipina, Inggeris, bahasa-bahasa Filipina lain, dan bahasa-bahasa lain.

Orang Moro merujuk kepada penduduk umat Islam di Filipina, yang membentuk kumpulan terbesar bukan Kristian[1] dalam negara tersebut, terdiri dari 5% hingga 10% dari jumlah penduduk Filipina.[2]

Terdapat 10 kumpulan etnik Moro, walaupun kecil puak-puak juga dipanggil Moro, sebagai majoriti populasi mereka juga Islam. Istilah ini mula digunakan semasa zaman penjajahan, apabila Sepanyol menggunakan istilah Moros (Moors) untuk menerangkan asli Islam.

Suku-suku Moro kebanyakannya tinggal di Mindanao dan bahagian lain selatan Filipina, serta dianggap tanah air (tanah/lupah) suku-suku Moro. Disebabkan oleh pergerakan berterusan orang-orang dari sebelum abad ke-16 sehingga hari moden, masyarakat Moro dijumpai di semua bandar besar di Filipina seperti Manila, Cebu dan Davao City. Pada separuh terakhir abad ke-20 hingga ke hari moden, Moros banyak telah melarikan diri dari ketegangan dengan majoriti orang Filipina yang Katolik, dan juga daripada pertempuran antara militia Islam dan Kristian di Mindanao, ke tempat-tempat selamat Malaysia, Indonesia dan Brunei. Pelarian masyarakat Moro dan pendatang baru yang menjadi kerakyatan Malaysia yang telah ditemui di Kota Kinabalu, Sandakan dan Semporna, Sabah (sekali sebahagian daripada Kesultanan Sulu), serta di Brunei.

Kumpulan etnik[sunting | sunting sumber]

Kumpulan etnik Moro mendirikan populasi berikut terletak di kepulauan selatan Filipina.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Dalam abad ke-19 dan ke-20, orang-orang Moro kekal dipisahkan daripada masyarakat Filipina arus perdana. Ini adalah disebabkan terutamanya oleh perbezaan agama, berpunca daripada hakikat bahawa manakala selebihnya Filipina telah ditukar kepada Kristian, orang-orang Moro telah ditukar kepada Islam. Kedua-dua komuniti agama yang sebahagian besarnya gagal mengintegrasi. Istilah "Moro" adalah satu perkataan menghina yang digunakan dalam abad ke-16 merujuk kepada kepercayaan Islam yang dikongsi antara puak-puak di Filipina dan etnik Moor yang berbeza Al-Andalus di Sepanyol.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Analysis: Philippines, Philippines: Insecurity and insufficient assistance hampers return, Situation Reports: Philippines, Philippines: Insecurity and insufficient assistance hampers return". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-15. Dicapai pada 2012-02-14.
  2. ^ Philippines - Muslim Filipinos

Pautan luar[sunting | sunting sumber]