Osu!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
osu!
PembangunDean "peppy" Herbert
PlatformMicrosoft Windows
Android (bermula 2.1)
Apple Mac OS X (Keluaran Beta)
iPhone (App Store)
mana-mana iDevice jailbroken (Cydia)
PelepasanSeptember 16, 2007
GenreMod muzik
ModPerseorangan, Berkumpulan

osu! ialah sebuah permainan video berirama percuma yang dibangunkan hanya untuk Microsoft Windows pada asalnya. Permainan ini ditulis dalam C# pada .NET Framework. Permainan ini juga menyokong Mac OS X, iOS, dan Android. Permainannya berdasarkan tajuk komersial yang termasuk Osu! Tatakae! Ouendan, Elite Beat Agents, Taiko no Tatsujin, O2Jam dan DJMax.

Cara bermain[sunting | sunting sumber]

Peringkat permainan dikenali sebagai beatmap. Dalam setiap beatmap, lagu akan dimainkan dan unsur-unsur hit yang berlainan (bulatan, slider dan spinner hit) akan muncul pada papan permainan. Pemain perlu menggunakan peranti penunjuk untuk memanipulasi elemen-elemen ini serentak dengan rentak lagu yang dimainkan untuk mendapatkan mata. Selain tetikus yang dianggap sebagai peranti penunjuk yang terkenal, gabungan tetikus, Tablet PC, tablet grafik dan papan kekunci juga boleh digunakan.

Objektif[sunting | sunting sumber]

Objektif utama ketika bermain osu! ialah pemain pemain perlu menyentuh, menyelesaikan, menghabiskan kesemua bulatan, slider dan spinner hit untuk mengekalkan bar nyawa mereka, yang menyusut pada kadar yang sekata sepanjang permainan, melebihi 0 sehingga lagu berakhir. Pemain yang lebih berpengalaman sering akan berusaha untuk mencapai matlamat yang lebih khusus dan sukar, seperti meningkatkan mata tinggi atau gred pada peta tertentu, biasanya dengan mencuba mengatur masa sentuhan mereka dengan lebih baik dan mengelakkan seberapa banyak mungkin yang tersasar untuk meningkatkan pengganda kombo.

Bulatan hit[sunting | sunting sumber]

Juga dikenali sebagai beat, bulatan hit biasa digunakan pada hampir setiap beatmap. Apabila bulatan hit muncul, sebuah lingkaran, yang dipanggil lingkaran masa, akan muncul pada bulatan hit dan semakin mengecil ke arah bulatan. Untuk mendapatkan markah pada bulatan hit, pemain mesti meletakkan kursor ke atas bulatan dan klik butang hit apabila lingkaran masa menyentuh hujung bulatan hit.

Slider[sunting | sunting sumber]

Slider akan muncul sebagai dua bulatan dengan sebatang laluan yang dipanggil runut gelongsor di antara bulatan-bulatan tersebut. Seperti bulatan hit, lingkaran masa akan muncul pada permulaan slider, yang mesti diklik apabila hujung bulatan disentuh oleh lingkaran masa. Tidak seperti bulatan hit, selepas menekan bulatan hit, sebiji bola yang dipanggil bola gelongsor akan muncul dan bergolek di sepanjang runut, dan pemain mesti terus mengekalkan butang hit dan memastikan kursor mereka berlegar di atas atau berhampiran bola gelongsor sehingga ia telah sampai ke penghujung gelongsor. Kadang-kadang akhir gelongsor akan mempunyai anak panah, yang bermakna pemain akan diperlukan untuk mengikuti bola gelangsar kembali ke titik permulaan.

Spinner[sunting | sunting sumber]

Spinner ialah sebuah bulatan yang besar dan hampir melitupi papan permainan. Bulatan ini akan membesar jika dipusingkan dan markah tambahan akan diberi jika putaran melebihi kuota yang diperlukan. Pada versi yang lama sebuah lingkaran masa akan mucul dan mengecil ke arah bahagian tengah bulatan semasa dipusingkan. Pemain mesti menahan butang hit dan membuat putaran pada kursor mereka di sekeliling pusat pemutar. Semasa pemain terus memutar, tolok pemutar di kedua-dua belah skrin mula mengisi, dan apabila ia telah dipenuhi, pemain akan diberitahu bahawa spinner telah diselesaikan. Seperti versi baru, putaran yang berterusan selepas itu dan sehingga cincin biru sampai pusat pemutar akan dianugerahkan mata tambahan.

Tepat dan terlepas[sunting | sunting sumber]

Bulatan hit, slider, dan spinner mempunyai kriteria yang berlainan jika ditekan tepat atau terlepas, dan juga mata yang diberi berlainan mengikut ketepatan semasa menekan bulatan hit.

Mengklik butang hit pada masa yang tepat ketika kursor berlegar di atas lingkaran hit atau permulaan gelongsor, atau menyelesaikan gelongsor akan mendapatkan pemain mata. Dalam kes bulatan hit, mata yang diberikan bergantung sepenuhnya kepada ketepatan masa hit. Slider umumnya dianggap lebih longgar, dan selagi pemain tidak menyentuh permulaan terlalu awal atau terlalu lewat, mengumpul semua mata gelongsor, dan terus memegang butang hit dan melegarkan kursor pada bola gelongsor sehingga mencapai penamatnya, bilangan mata maksimum akan diperolehi. Mata yang diberikan oleh sebuah spinner bergantung kepada bilangan putaran lengkap. Putaran tambahan selepas pemutar yang telah diselesaikan akan terus meningkatkan mata yang diperolehi. Hits yang berjaya akan mengisi tolok nyawa dengan jumlah yang kecil.

Tiada mata diperolehi apabila objek telah terlepas. Menekan bulatan hit terlalu awal atau terlalu lewat, gagal untuk memungut apa-apa sama ada detik slider atau menamatkan akhir gelongsor, atau gagal untuk mengisi tolok spinner jumlah yang mencukupi akan menyebabkan miss ditambah dalam mata pemain. Kelepasan, atau pelepasan detik atau penghujung gelongsor akan menyebabkan tolok nyawa menggugurkan mata dalam jumlah yang kecil.

Pemarkahan[sunting | sunting sumber]

Sebuah pengganda kombo dikekalkan sepanjang lagu. Setelah berjaya mengikuti objek (memukul bulatan hit, mencecah akhir slider atau detik gelongsor, menyelesaikan sebuah spinner, dll), pengganda meningkat sebanyak 1; apabila adanya kegagalan (terlepas bulatan hit, terlepas akhir slider atau detik gelongsor, tidak mengisi spinner dalam jumlah yang mencukupi, dll), penggandaan kembali kepada 0. Pengganda ini kemudian didarab dengan beberapa faktor termasuk kesukaran peta rentak yang dimainkan dan "pengganda mod", pengganda dikenakan pengguna akibat daripada pengaktifan mod pengubah permainan, yang kemudiannya didarab dengan nilai dasar hit untuk mendapatkan mata hit. Lebih tepat lagi, rumus mata hit ialah:

Mata bagi sebuah hit = Mata dasar bagi hit x (1 + penggandaan kombo x penggandaan kesukaran x penggandaan mod / 25)

Mod[sunting | sunting sumber]

osu! mempunyai beberapa mod yang boleh mengubah cara permainan. Mod-mod ini dikategorikan kepada tiga bahagian:

  • Pengurangan kesukaran: Mod-mod ini akan mengurangi kesukaran (contohnya, dengan mematikan kegagalan, jadi pemain boleh bermain walaupun bar nyawa mencapai sifar), tetapi akan mengurangkan penggandaan mata.
  • Peningkatan kesukaran: Mod-mod ini akan meningkatkan lagi kesukaran (contohnya, dengan menggunakan "lampu suluh" demikian hanya kawasan kecil di seluruh kursor boleh dilihat pada bila-bila masa), untuk meningkatkan penggandaan mata.
  • Khas: Mod-mod ini tidak digunakan pada mana-mana kategori. Mod-mod ini menyebabkan permainan tidak dipangkatkan dan markah tidak disimpan.

Mod permainan khas[sunting | sunting sumber]

osu! mempunyai tiga mod permainan khas yang boleh dicapai dalam pemilihan mod menu permainan: Taiko, Catch the Beat dan osu!mania. Mod ini membenarkan gaya permainan yang berlainan daripada mod main biasa.

Taiko[sunting | sunting sumber]

Mod Taiko berdasarkan Taiko no Tatsujin, satu lagi permainan irama yang melibatkan pemukulan gendang mengikut irama muzik. Mod Taiko tidak memerlukan penggunaan kursor kecuali untuk menyemak imbas senarai peta rentak dan menu jeda. Sebaliknya, hanya klik yang diperlukan, yang dilakukan pada papan kekunci. Walau bagaimanapun, komuniti osu! telah menemui pelbagai cara untuk menyokong pengawal Tatakon atau DrumCon bertujuan untuk permainan Taiko no Tatsujin. Biasanya, sebuah skrip luaran digunakan untuk memetakan input alat kawalan pada kekunci pada papan kekunci. Sebuah titian PlayStation kepada Alat Kawalan USB diperlukan untuk menyesuaikan alat kawalan dengan komputer.

Ketika bermain Mod Taiko , rentak merah dan biru, serta titiran dram kuning yang lama (dengan penampilan yang serupa dengan slider) akan bergerak merentasi skrin - pemain yang mendapat lebih banyak mata untuk lebih banyak hit yang dicapai mereka. Dalam permainan asal Taiko no Tatsujin, rentak merah dirujuk sebagai "Don" dan rentak biru "Kat". Rentak merah mewakili pusat (dram) Taiko dan rentak biru mewakili rim. Spinners juga hadir dalam mod Taiko ini.

Di bahagian kiri skrin tedapat bulatan pegun. Pemain perlu menyentuh butang yang sepadan dengan setiap rentak berwarna apabila rentak melepasi bawah lingkaran ini. Konfigurasi penting boleh dikaji semula dan diubah dalam menu Pilihan, di bawah Input.

Untuk memukul rentak merah, pemain perlu memukul salah satu dua butang hit dalaman Taiko. Bagi butang biru, butang hit Luar Taiko perlu ditekan. Apabila rentak besar melepasi bawah bulatan, penekanan kekunci yang sepadan akan mendapatkan pemain mata tambahan. Apabila rentak lama (titiran dram) melepasi bawah bulatan, pemain perlu ketuk mengikut rentak untuk mendapatkan mata. Apabila spinner muncul, mereka mesti berselang-seli memukul butang dalaman dan luaran hit sehingga nombor di bahagian bawah mencapai 0.

Catch the Beat[sunting | sunting sumber]

Mod ini membuatkan pemain mengawal watak yang memegang plat di atas kepala mereka dengan tujuan menangkap buah-buahan yang jatuh dari bahagian atas skrin.

Rentak biasa pada peta ditukar semata-mata untuk buah-buahan yang jatuh lurus ke bawah. Slider mempunyai sebiji buah di setiap hujung slider dan jejak titisan jus yang mendahului di antara penghujung. Titisan jus besar bersamaan detik gelongsor, manakala titisan kecil menambah mata tambahan kepada mata (dan menjejaskan ketepatan). Spinner akan menjatuhkan buah-buahan secara banyak dari bahagian atas skrin; pemain tidak perlu menangkap semua buah-buahan. Begitupun, menangkap lebih banyak buah-buahan akan mendapatkan mereka lebih banyak mata.

osu!mania[sunting | sunting sumber]

osu!mania ialah mod yang serupa seperti Beatmania IIDX dan DJMax yang mana pemain perlu menekan kekunci yang terikat kepada beberapa lajur mengikut muzik. Sementara muzik dimainkan, not yang jatuh dari bahagian atas skrin dalam beberapa lajur yang mana nombornya bergantung kepada peta. Semasa not mencapai beberapa baris bawah lajur, pemain dijangka akan menekan butang yang terikat pada lajur tersebut untuk menyelesaikan not.

Satu set khas mod boleh didapati di osu! mania iaitu 4K, 5K, 6K, 7K, 8K. Biasanya peta rentak bertujuan dimainkan dengan sejumlah kunci yang ditetapkan untuk peta rentak tersebu; namun, penggunaan salah satu mod khas boleh menukar jumlah kunci ini untuk pengurangan mata.

Mod ini dikeluarkan pada 30 September 2012.

Beatmap[sunting | sunting sumber]

Permainan ini menggunakan beatmap yang direka oleh pemain, iaitu fail yang mengandungi data permainan yang sebenar. Beatmap ini dicipta menggunakan penyunting dalam permainan yang membolehkan pengguna untuk memilih mana-mana lagu yang disukai mereka dan menghasilkan rentak untuknya. Beatmap untuk lagu-lagu tertentu kemudiannya boleh dikongsi melalui pemuat naik dalam permainan langsung terus ke laman web utama. Pemain boleh memberikan maklum balas mengenai beatmap tersebut, biasanya mencadangkan beberapa cara untuk meningkatkan mutu yang kebisaannya digelar mod. Selepas penulis telah mengubah suai beatmap mengikut petua yang diterima dan Pasukan Penghargaan Beatmap berpuas hati dengan mutunya, mereka boleh meluluskannya untuk pendarjatan. Statistik bagi setiap kualiti beatmap yang diluluskan, yang dikenali sebagai "ranking" beatmap, ditanggung di laman web osu!. Skor untuk setiap "ranking" beatmap dijumlahkan untuk menentukan skor "ranking" pemain.

Pada September 27, 2012, lebih daripada 60,000 beatmap telah dihasilkan, yang mana kira-kira 6,800 telah mencapai status ter"ranking". Bilangan peta "ranking" beransur-ansur meningkat apabila penyelia atau Pasukan Penghargaan Beatmap me-"ranking" peta baru yang dikemukakan.[1][2]

Berbilang Pemain[sunting | sunting sumber]

Pada 3 Jun, 2008, permainan berbilang pemain ditambah kepada sebaran awam (b335). Berbilang pemain terdiri daripada lobi pusat yang memaparkan bilik tersedia dan pemain talian semasa. Bilik dicipta dengan butang "New Game". Permainan bermula apabila semua pemain di dalam bilik dilabel sebagai "Ready" dan tuan rumah (host) mengklik start. Permainan berbilang pemain terdiri daripada komponen-komponen permainan Pemain Tunggal Osu! yang biasa, tetapi dengan papan mata dalam permainan yang memaparkan kedudukan semasa pemain-pemain di dalam bilik. Semua cara bermain (termasuk Taiko, Catch The Beats dan osu!mania) boleh didapati dalam mod berbilang pemain, serta pelbagai peraturan pemarkahan, seperti Pemarkahan Standard osu!, yang mana mata kemenangan tertinggi, atau Ketepatan Standard osu! yang mana memukul not dengan sempurna mampu membuatkan pemain mencapai tempat teratas. Pemain juga boleh bermain tag ko-op yang mana bilik yang bertindak sebagai sebuah pasukan untuk menyelesaikan lagu sementara setiap pemain diberikan kelompok rentak tertentu untuk dipukul, seorang demi seorang pemain. Selepas keluaran b593a, mod Tag Team telah diperkenalkan yang mana pemain akan berpihak kepada dua pasukan (Merah dan Biru) dan saling bekerjasama untuk menang.

Sambutan kritikal[sunting | sunting sumber]

Permainan ini telah dipaparkan dalam beberapa majalah dan laman web.[3][4][5] Penerimaan secara umumnya positif, dengan aduan terbesar adalah bahawa permainan osu! dengan tetikus mengambil masa yang lama untuk dibiasakan diri.

Pelantar Bukan PC[sunting | sunting sumber]

Pada November 2008, sebuah alihan osu! untuk iPhone/iPod Touch telah diumumkan dan dikeluarkan pada Januari 2009 melalui gedung Cydia.[6]

Sebuah versi osu! yang rasmi dalam App Store bertajuk osu!stream dikeluarkan pada 08/01/2011.[7] osu!stream tidak membenarkan pengguna membuat peta-peta rentak untuk dimainkan, dan sebaliknya hanya membenarkan beberapa lagu terpilih yang boleh dibeli daripada sebuah kedai dalam permainan.

Pada September 2011, osu! untuk Android telah dikeluarkan.[8]

osu!stream[sunting | sunting sumber]

Sebuah versi osu! yang rasmi dalam App Store bertajuk osu!stream.[9] Versi permainan ini tidak termasuk peta-peta rentak ciptaan sendiri. Ia sebaliknya mempunyai kedua-dua peta-peta rentak percuma dan berbayar yang boleh dimuat turun di kedai dalam permainan ini.

osu!stream mempunyai tiga mod permainan:[10]

  • Mod Easy: Rentak yang perlahan untuk mengelakkan pemain daripada gagal.
  • Stream: Mod ini adalah unik kepada osu!stream. Mod ini menyebabkan permainan bertukar antara "stream", atau kesukaran yang berlainan dalam permainan tunggal berdasarkan prestasi pemain.
  • Expert: Hanya boleh dibuka jika pemain telah mencapai kedudukan "A" atau lebih baik dalam mod stream. Dalam mod ini, permainan semakin sukar dengan rentak yang kemunculan dengan lebih cepat, lebih banyak rentak bertindan, rentak yang lebih berkaitan dan penyusutan bar nyawa yang lebih cepat.

Komuniti[sunting | sunting sumber]

Pada 26 Mei 2013, laman osu! menyatakan bahawa masyarakat merangkumi lebih 9 juta pengguna berdaftar, dengan jumlah melebihi 5 bilion pemain ber-"ranking".[11]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ osu! senarai beatmap yang diranking. Capaian 30 Jun 2012.
  2. ^ senarai beatmap osu! yang dimuat naik. Capaian 30 Jun 2012.
  3. ^ Orland, Kyle (2007-10-18). Free PC Ouendan/EBA emulator hits public beta Diarkibkan 2013-06-01 di Wayback Machine on joystiq Diarkibkan 2012-09-26 di Wayback Machine. Capaian April 24, 2010.
  4. ^ eddie (2007-09-23). 'osu!' – Ouendan/Elite Beat Agents simulator on Bemanistyle. Capaian April 24, 2010.
  5. ^ Santos, Elena (2007-10-19). PC clone of the popular Nintendo DS rhythm game on Softonic. Capaian April 24, 2010.
  6. ^ nuudles (2008-11-16). osu! untuk iPhone dan iPod Touch Diarkibkan 2014-09-10 di Wayback Machine. Capaian April 24, 2010.
  7. ^ iTunes
  8. ^ osu! untuk Android. Capaian October 9, 2011.
  9. ^ http://osustream.com/ osu!stream. Capaian 2 Mac 2013
  10. ^ Kesukaran peringkat osu!stream. Capaian Mac 2, 2013
  11. ^ osu! Homepage. Retrieved 6 November 2016

Pautan luar[sunting | sunting sumber]