Oz the Great and Powerful

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Oz the Great and Powerful
Theatrical release poster
PengarahSam Raimi
Lakon layarDavid Lindsay-Abaire
Mitchell Kapner
BerdasarkanThe Oz series oleh
L. Frank Baum
Dihasilkan olehJoe Roth
DibintangiJames Franco
Mila Kunis
Rachel Weisz
Michelle Williams
Zach Braff
Bill Cobbs
Joey King
SinematografiPeter Deming
Disunting olehBob Murawski
Muzik olehDanny Elfman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
8 Mac 2013
Masa tayangan
130 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$200 juta1
Pecah panggung$150,178,000[1]

Oz the Great and Powerful ialah filem pengembaraan fantasi Amerika Syarikat tahun 2013 yang diarahkan Sam Raimi, diterbitkan Joe Roth, dan ditulis David Lindsay-Abaire dan Mitchell Kapner. Filem ini dibintangi James Franco sebagai Oscar Diggs, Mila Kunis sebagai Theodora, Rachel Weisz sebagai Evanora dan Michelle Williams sebagai Glinda.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1905 di Kansas, Oscar Diggs adalah ahli silap mata dan penipu dalam sarkas bergerak. Strongman sarkas tahu Oscar telah bermain-main dengan isterinya dan mengancamnya. Oscar melarikan diri dalam belon udara panas tetapi disedut oleh tornado yang membawanya ke Tanah Oz. Di sana dia bertemu dengan penyihir yang cantik dan naif Theodora, yang percaya dia adalah ahli sihir dan menuntutnya untuk menjadi Raja Oz bagi menghancurkan Penyihir Jahat, yang membunuh raja sebelumnya. Idea menjadi raja kaya membuat Oscar menerima peranannya. Dalam perjalanan ke Kota Emerald, Theodora jatuh cinta dengan Oscar walaupun dia tidak membalas perasaannya. Mereka menemui monyet terbang Finley yang menjanjikan hutang hayat kepada Oscar apabila dia menyelamatkannya dari singa. Oscar mendedahkan penipuannya kepada Finley dan memaksa dia untuk mengekalkan kebohongan bahawa dia adalah penyihir.

Di Kota Emerald, kakak Theodora yang cantik, Evanora memberitahu Oscar bahawa Penyihir Jahat berada di Hutan Gelap dan boleh dibunuh dengan memusnahkan tongkatnya. Dalam perjalanan ke hutan, mereka disertai oleh China Girl, anak patung china yang hidup yang mana kampung dan keluarganya dimusnahkan oleh Penyihir Jahat. Ketiga-tiga mereka sampai ke hutan dan mendapat tahu bahawa "Penyihir jahat" sebenarnya merupakan anak sulung raja Glinda iaitu Penyihir Baik, dan Evanora adalah Penyihir Jahat yang sebenarnya. Evanora mengetahu akan kejadian ini melalui bola kristalnya. Dia kemudian menipu Theodora dengan membuatnya berfikir bahawa Oscar cuba mempermainkan perasaan ketiga-tiga ahli sihir sekaligus. Dia menawarkan Theodora sebiji epal ajaib "untuk menghapuskan rasa sakitnya" tetapi ia menjadikannya seorang ahli sihir berkulit hijau yang mengerikan.

Glinda membawa kumpulan Oscar ke domainnya untuk melarikan Oscar daripada dikejar tentera Evanora iaitu Winkies dan babun-babun terbang. Dia memberitahu kepada Oscar bahawa dia tahu Oscar bukan penyihir tetapi masih percaya dia dapat membantu menghentikan Evanora. Dia dengan berat hati mengambil alih "tentera" Quadlings, Tinkers dan Munchkins. Theodora memasuki domain Glinda dan dengan marah mendedahkan penampilannya yang mengerikan kepada Oscar sebelum mengancam untuk membunuhnya dan sekutu-sekutunya dengan tentera Kota Emerald yang sudah dipersiapkan. Oscar melepaskan peluangnya untuk menang, tetapi selepas memberitahu China Girl mengenai eksploitasi wira Thomas Edison, dia merancang strategi yang bergantung kepada penipuan.

Glinda dan subjeknya melancarkan serangan palsu ke atas Kota Emerald dengan menggunakan tentera yang ditangkap oleh kabus tebal yang tersembunyi oleh kabus tebal. Para penyihir ditipu untuk menghantar babun terbang mereka melalui padang poppy yang membuatkan mereka tidur. Walau bagaimanapun, dua ekor babun berjaya menangkap Glinda. Sementara itu, Oscar menyusup ke Kota Emerald dengan sekutunya tetapi kemudian Oscar meninggalkan mereka dengan belon udara panas yang berisi dengan emas. Walau bagaimanapun, Theodora memusnahkan belon tersebut dengan bola api. Apabila penyihir jahat bersedia untuk melaksanakan hukuman mati terhadap Glinda, Oscar muncul, setelah memalsukan pengkhianatan dan kematiannya. Menggunakan mesin asap tersembunyi dan projektor imej, dia menayangkan imej wajahnya dengan saiz besar dengan memperkatakan itulah bentuk diri dia yang "sebenar" dan melancarkan bunga api untuk menakut-nakutkan Penyihir Jahat. Evanora takut lalu bersembunyi di istananya sementara Theodora melarikan diri dengan penyapunya kerana tidak dapat mengalahkan penyihir halimunan itu. Oscar menawarkan kepada Theodora bahawa dia akan dialu-alukan untuk kembali jika dia mengatasi kejahatannya, tetapi Theodora menolak dan terbang ke Barat dengan penuh semangat, meninggalkan Oscar dengan sedih. Girl China membebaskan Glinda yang ditangkap Evanora dalam pertarungan ajaib. Glinda memusnahkan kalung zamrud Evanora yang mendedahkan diri Evanora yang sebenarnya, iaitu seorang perempuan tua. Evanora dibawa oleh dua orang babun terbang dan bersumpah untuk membalas dendam. Oscar menjadi penguasa Oz, menggunakan projektornya untuk mengekalkan kepercayaan bahawa dia adalah ahli sihir yang kuat. Dia memberikan hadiah kepada kawan-kawannya: Master Tinker, yang membantu membina mesinnya, menerima jackknife Oscar, sementara Knuck, pengidap Munchkin herald menerima topeng dengan muka smiley; Finley yang lama menderita menerima persahabatan Oscar bersama topi Oscar dan China Girl menerima kawan-kawannya sebagai keluarga barunya. Akhirnya, Oscar membawa Glinda ke belakang langsir projektornya, dan berterima kasih kepadanya kerana menjadikannya orang yang lebih baik, dan mereka bercium.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Oz The Great and Powerful (2013)". Box Office Mojo. 10 March 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]