Paparan awam kasih sayang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arthur dan Guinevere bercium di khalayak ramai.

Suatu paparan awam kasih sayang adalah tunjuk perasaan fizikal kasih sayang untuk orang lain sedangkan pada pandangan orang lain. Berpegangan tangan, memeluk Ging atau mencium di tempat awam sering dianggap sebagai bentuk tidak boleh dibantah di Barat sebagai menunjukkan kasih sayang, namun apa yang dianggap menyenangkan bergantung kepada tempat. Sebagai contoh, di tempat seperti bar, kelab malam, dan jalur kelab s, lebih melampau bentuk menunjukkan kasih sayang jarang dianggap menyenangkan. Di tempat ini, bertindak seperti pengisaran. Dan mencium Perancis adalah biasa [perlu rujukan] Ia adalah tradisional pada akhir perkahwinan Barat untuk pasangan untuk mencium.

Kekasih bercium di sebuah taman.

Jika para kekasih menikmati dilihat penyayang terhadap satu sama lain di tempat awam, ia boleh dianggap sebagai bentuk yang sederhana exhibitionism. Selain itu, rakan-rakan yang tidak ambil peduli orang lain melihat mereka, dan oleh itu tidak menghalang olehnya. Akhir sekali, rakan-rakan boleh memilih lebih privasi, tetapi hanya boleh bertolak ansur dengan dilihat oleh orang lain. Mungkin ada yang merasa nyaman untuk melihat orang lain menunjukkan kasih sayang, yang boleh dianggap satu bentuk voyeurism.

Seluruh dunia[sunting | sunting sumber]

Dalam kebanyakan dunia Barat, seperti Eropah, Australia, New Zealand, Kanada, dan Amerika Syarikat, adalah sangat biasa untuk melihat orang memegang tangan, berpelukan dan bercium di khalayak ramai. Di kelab malam, ia adalah perkara biasa bagi lelaki dan wanita "mengisar" (satu bentuk tarian) atau menari rapat[perlu rujukan] seperti yang ditunjukkan dalam wayang Dirty Dancing.

Dalam Amerika Latin, amalan remaja berkumpul di taman-taman awam untuk mencium, mencumbu atau mempunyai seks oral telah menarik perhatian Amerika Syarikat media, menakjubkan kerana kekurangan kandungan politik dalam ini "seksual kebangkitan ".[1][2]

Di Afrika Selatan, adalah menyalahi undang-undang bagi sesiapa di bawah usia 16 tahun untuk mengambil bahagian dalam mana-mana menunjukkan kasih sayang. Ini telah membawa kepada protes besar di seluruh negara oleh remaja, membawa kepada mencium-a-thons di tempat awam di seluruh negara.[3]

Di India, paparan awam kasih sayang adalah satu kesalahan jenayah di bawah 294 Seksyen Kanun Keseksaan India 1860 dengan hukuman penjara sehingga tiga bulan, atau denda, atau kedua-duanya. Undang-undang ini telah digunakan oleh polis dan mahkamah rendah untuk mengganggu dan mendakwa pasangan terlibat dalam PDA.[4][5] Namun dalam beberapa kes mercu tanda mahkamah tinggi telah menolak prosiding kelucahan terhadap pasangan bercium.[6][7] Serangan oleh kumpulan vigilante juga adalah bahaya bagi mereka yang memaparkan kasih sayang.[8]

Di Pakistan, pasangan secara terbuka mempamerkan kasih sayang terhadap satu sama lain ditangkap. Banyak kali, mereka meminta mereka Nikkah Nama (sijil perkahwinan). Jika mereka didapati tidak sah berkahwin, mereka menerima hukuman jenayah kurang berbanding dengan pasangan yang belum berkahwin, yang didakwa di bawah kesalahan jenayah.[9]

Di Korea Selatan, pasangan menolaknya untuk menghubungi nyata fizikal antara anggota jantina yang berlawanan. Mereka umumnya had hubungi interpersonal kepada sopan tangan; bagaimanapun, rakan-rakan yang sangat baik sering fizikal antara satu sama lain. Menunjukkan kasih sayang antara pasangan, seperti memeluk dan bercium, dianggap sangat tidak wajar dan tidak boleh diterima. Pasangan muda yang tercampak keluar dari rumah mereka jika keluarga mereka mengetahui tentang mereka yang secara terbuka fizikal dengan lawan. [10]

Di Korea Utara, pasangan secara terbuka menunjukkan kasih sayang terhadap satu sama lain ditempah di bawah pendakwaan jenayah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.newsweek.com/id/124098
  2. ^ Barrionuevo, Alexei (September 13, 2008). "In Tangle of Young Lips, a Sex Rebellion in Chile". The New York Times. Dicapai pada April 14, 2010.
  3. ^ Cape Argus (allAfrica.com), "Angry SA Teens Plan Mass Kissing Protest", December 28, 2007
  4. ^ Sengupta, Somini (January 4, 2006). "Is Public Romance a Right? The Kama Sutra Doesn't Say". The New York Times. Dicapai pada October 16, 2010.
  5. ^ "Israelis fined for wedding kiss". BBC News. September 21, 2005. Dicapai pada October 16, 2010.
  6. ^ "India Couple's kiss 'not obscene'". BBC News. February 3, 2009. Dicapai pada October 16, 2010.
  7. ^ "Richard Gere cleared of obscenity". BBC News. March 14, 2008. Dicapai pada October 16, 2010.
  8. ^ Farmer, Ben (February 3, 2009). "Hindu extremists 'will attack Valentine's Day couples'". Telegraph, UK. Dicapai pada October 16, 2010.
  9. ^ "Public Display Of Affection in Pakistan". May 20, 2008. Dicapai pada May 28, 2008.
  10. ^ "The South Korean Affection". December 6, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-26. Dicapai pada January 18, 2008.