Nuri raja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Parrot Raja)

Parrot Raja
Parrot Raja Australia jantan (Alisterus scapularis) di Canberra, Australia
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Superkeluarga:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Alisterus

Mathews, 1911
Spesies

Alisterus scapularis
Alisterus chloropterus
Alisterus amboinensis

Parrot Raja adalah sekumpulan tiga spesies burung parrot bersaiz sederhana dari genus Alisterus; iaitu Parrot Raja Australia (Alisterus scapularis), Parrot Raja Papua (Alisterus chloropterus), dan Parrot Raja Ambon (Alisterus amboinensis). Ketiga-tiga spesies ini masing-masing boleh ditemui di Australia Timur, New Guinea, dan kepulauan Indonesia termasuk Kepulauan Maluku. Warna bulunya terdiri dari warna merah dan hijau, dan mempunyai ekor panjang yang mana berhubung kait dengan genera Aprosmictus dan Polytelis.

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Parrot Raja adalah sejenis parrot bersaiz sederhana, 35–43 sm (14–17 in) panjang dengan ekor panjang dan lebar. Ia secara relatifnya memiliki saiz paruh yang kecil berbanding saiznya. Paruh bagi burng dewasa terdapat dalam dua warna iaitu, kehitam-hitaman dan oren-kemerahan, kecuali bagi sub spesies buruensis dari spesies Parrot Raja Maluku di mana memiliki paruh berwarna kelabu-kehitaman, burung betina bagi Parrot Raja Australia di mana memiliki paruh berwarna kelabu.[1]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Female King Parrot feeding

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Forshaw (2006). plate 49. tidak disediakan

Petikan teks[sunting | sunting sumber]

  • Forshaw, Joseph M. (2006). Parrots of the World; an Identification Guide. Illustrated by Frank Knight. Princeton University Press. ISBN 0-691-09251-6. Unknown parameter |nopp= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]