Pasangan rapat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Pasangan rapat atau dalam Bahasa Inggerisnya significant other (SO) digunakan secara basahan terhadap istilah buta jantina untuk hubungan kasih sayang seseorang pasangan[1] tanpa mendedahkan atau mengiyakan terhadap apa-apa berkaitan status perkahwinan, status hubungan, atau kecenderungan seksual, kerana ia adalah cukup jelas untuk mengelakkan kesalahan dengan menggunakan istilah yang seseorang individu mungkin menganggap tidak sesuai (contohnya kekasih apabila beliau menganggap dia yang teman lelaki atau teman wanita. Sinonim lain termasuk kekasih, pasangan atau rakan kongsi serumah apabila dia menganggap dia yang pasangan jiwa atau pasangan hidup).

Di Amerika Syarikat istilah ini kadang-kadang digunakan dalam jemputan, misalnya, untuk ke majlis perkahwinan dan pihak pejabat. Ini penggunaan istilah telah menjadi biasa di UK pada surat-menyurat daripada hospital, contohnya, "anda boleh diiringi untuk temujanji anda oleh pasangan rapat."

Penggunaannya dalam kedua-dua psikologi dan sosiologi adalah sangat berbeza daripada penggunaan sehari-hari itu. Dalam psikologi, pasangan rapat adalah mana-mana orang yang mempunyai kepentingan yang besar kepada kehidupan seseorang individu atau kesejahteraan. Dalam bidang sosiologi, ia menggambarkan mana-mana orang atau orang-orang yang mempunyai pengaruh yang kuat ke atas [konsep kendiri []] seseorang individu.

Dalam psikologi sosial, selain penting adalah ibu bapa, bapa saudara / ibu saudara, nenek, atau guru-orang yang membimbing dan menjaga kanak-kanak semasa utama sosialisasi. Yang lain yang ketara melindungi, ganjaran, dan menyeksa kanak-kanak sebagai satu cara membantu perkembangan kanak-kanak. Ini biasanya mengambil masa kira-kira enam atau tujuh tahun, dan selepas itu yang lain yang ketara tidak lagi diperlukan, kanak-kanak diletakkan di sebuah umum lain yang bukan orang yang sebenar, tetapi tanggapan abstrak apa yang difikirkan masyarakat baik atau tidak.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anon. "Significant other". The Free Dictionary. Farlex Inc. Dicapai pada 25 Januari 2010.