Pasar Albert Cuyp

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Pasar Albert Cuyp

Koordinat: 52°21′20″N 4°53′39″E / 52.35556°U 4.89417°T / 52.35556; 4.89417

Pasar Albert Cuyp adalah sebuah pasar tepi jalan di Amsterdam, Belanda, di Albert Cuypstraat di antara Ferdinand Bolstraat dan Van Woustraat, di kawasan De Pijp pada daerah "Oud-Zuid" di bandar tersebut. Jalan dan pasar dinama setelah seorang pelukis abad ke-17 Albert Cuyp.

Pasar ini bermula sebagai pengumpulan ad hoc pedagang jalan dan penolak kereta. Pada awal abad ke-20 ini telah menjadi sangat kucar-kacir pada 1905 kerajaan bandar berkeputusan untuk mebina sebuah pasar, pada mula-mulanya hanya dijalankan pada petang Sabtu. Pada 1912, pasar ini menjadi sebuah pasar siang hari yang dibuka enam hari seminggu. Terdahulunya jalan ini dapat dicapai apabila pasar mengambil tempat, tetapi telah bertahun-tahun kini jalan telah ditutup ke kenderaan sewaktu jam pasar.

Pilihan hasil di pasar berbeza dari sejulat tradisional sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan ke pakaian dan juga kamera. Ada banyak hasil dijual yang adalah keminatan para penetap berketurunan Surinam, Antillian, Turki, dan Maghribi, membuatkan pasar dan kawasan kejiranan suatu rasa kepelbagaian kaum.

Pasar yang tersibuk di seluruh Belanda dan menurut khabar angin, ia adalah pasar siang hari terbesar di Eropah. Ia juga adalah sebuah tarikan pelancong penting. Stroopwafel masyhur Belanda juga dapat dijumpa di sini, diperbuat segar sebelum anda.

Juga masyhur adalah banyak restoran dan bar etnik yang dijumpai di "belakang" gerai pasar. Ini pada umumnya adalah sebuah kawasan di mana makanan dan minimum bagus dapat ditemukan dengan harga yang hebat.Templat:Netherlands-stub