Patricia Wettig

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Patricia Wettig
Kelahiran
Patricia Wettig

(1951-12-04) 4 Disember 1951 (umur 72)
PasanganKen Olin

Patricia Wettig (dilahirkan 4 Disember 1951) ialah pelakon dan pensyair A.S. yang pernah tercalon dalam Anugerah Emmy.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Wettig merupakan seorang daripada tiga adik-beradik perempuan, yang dilahirkan di Cincinnati, Ohio kepada Florence Morlock dan Clifford Neal Wettig.[1] Dia membelajar di Universiti Ohio Wesleyan dan Universiti Temple pada 1975. Dia telah terus belajar, mendapatkan M.F.A. dalam menulis pantun-pantun dari Kolej Smith pada 2001. Wettig berkahwin dengan pelakon dan penerbit Ken Olin; mereka ada dua anak-anaknya, Clifford (lahir 1983) dan Roxanne (lahir 1986).

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Walaupun Wettig telah belakon di banyak filem-filem, dia terkenal dengan kerjanya di televisyen. Antara satu daripadanya, beliau menyampaikan banyak anugerah dalam lakonannya sebagai Nancy Krieger Weston di siri televisyen ABC, thirtysomething. Dia juga memainkan di program televisyen St. Elsewhere. Tambahnya, Wettig memuncul dalam siri-siri televisyen yang popular dalam 1980-an dan 1990-an, termasuklah L.A. Law, Frasier, Hill Street Blues, dan Remington Steele.

Wettig menjadi pelakon utama di siri televisyen yang muncul di September 2006, Brothers & Sisters, memainkan lakonan sebagai Holly Harper. Dia juga telah mempunyai lakonan sebagai Judy Barnett on Alias, yang diterbitkan dan diarahkan oleh Ken Olin. Sebelum terlibat dengan produksi Brothers & Sisters, Wettig pernah memainkan peranan sebagai Caroline Reynolds menerusi drama televisyen terbabitan FOX, Prison Break.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-04. Dicapai pada 2007-09-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]