Pekan Cina, Toronto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pekan Cina, Toronto
Kawasan kejiranan
Pekan Cina di sepanjang Spadina Avenue
Pekan Cina di sepanjang Spadina Avenue
Negara Kanada
Wilayah Ontario
City Toronto

Pekan Cina (Bahasa Cina: 多倫多華埠) adalah sebuah ethnic enclave di Downtown Toronto, Ontario, Kanada, dengan kepadatan tinggi penghuni dan perniagaan etnik Cina memanjang di sepanjang Dundas Street West dan Spadina Avenue. Pertama kali dibangunkan pada lewat abad ke-19, ia kini salah satu Pekan Cina terbesar di Amerika Utara dan salah satu dari beberapa masyarakat Cina Kanada utama di Kawasan Toronto Lebih Besar. Ada lebih kurang enam Pekan Cina di Greater Toronto, termasuk di bandar Markham dan Mississauga.[perlu rujukan]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina di persimpangan Spadina dan Dundas

Catatan terawal masyarakat Cina Toronto dapat dikesan pada Sam Ching, yang memiliki sebuah bisnes dobi tangan di Adelaide Street pada 1878.[1] Ching was the first Chinese person listed in the city's directory.[2] Sungguhpun pembatasan ketat diletakkan pada penghijrahan Cina dengan Akta Imigresen Cina 1885, Pekan Cina mengambil bentuk ke atas dua dekad berikut di sepanjang York Street dan Elizabeth Street dalam daerah Ward Toronto, dengan beratus-ratus lelaki Cina menetap berhampiran dengan Union Station selepas membantu untuk membina Canadian Pacific Railway di sepanjang Kanada. Lelaki-lelaki terdahulunya menemukan rumah tumpangan berhampiran dengan stesen keretapi oleh kerana kemudahannya.[3]

Pada 1910, penduduk Cina di Toronto berbilangan ke atas beribu-ribu. Beratus-ratusan bisnes milik Cina telah dibangunkan, terdiri terutamanya dari restoran, kedai runcit dan dobi tangan. Pada 1930an, Pekan Cina adalah suatu masyarakat yang firmly established and well-defined yang berkembang di sepanjang Bay Street di antara Dundas Street dan Queen Street di The Ward. Seperti peninggalan negara, Pekan Cina menderita severe downturn sewaktu Zaman Meleset, dengan menutup lebih daripada 116 dobi tangan dan beratus-ratus bisnes lain.[4] Masyarakat Cina tempatan bermula pulih selepas Perang Dunia II apabila kekayaan ekonomi umum Kanada bertambah baik. Penduduk Cina bertambah sangat banyak di antara 1947 dan 1960, oleh kerana para pelajar dan pekerja bermahir tiba dari Hong Kong, Guangdong dan masyarakat-masyarakat Cina di Asia Tenggara dan Hindia Barat.

Apabila pelan-pelan bermuncul sewaktu lewat 1950an untuk membina Toronto City Hall yang baru di persimpangan Queen Street dan Bay Street, ia menjadi jelas bahawa kebanyakan dari Pekan Cina akan dipindahkan oleh projek. Apabila bisnes-bisnes Cina bermula dipindah, sesetengah gedung diambil oleh para pemaju, dan kebanyakan gedung yang menduduki tapak projek dibersihkan melalui ekspropriasi. Lebih daripada dua pertiga Elizabeth Street dari Queen Street ke Dundas Street dimusnahkan. Pembinaan di City Hall dan Nathan Phillips Square bermula pada 1961. Pada 1967, perancang bandar mencadangkan bahawa Pekan Cina dipindahkan sekali lagi untuk pembangunan bangun pejabat di belah utara City Hall. Ini endangered lebih banyak lagi bisnes. Para pemimpin masyarakat, termasuk Jean Lumb, mendirikan "Jawatankuasa Selamatkan Pekan Cina" (Save Chinatown Committee), dengan Lumb bertindak sebagai koordinator dan muka kempen. Dia kemudian menerima Order of Canada pada 1976 untuk peranannya untuk bantu menyelamatkan Pekan Cina.

Masyarakat Cina berhijrah ke arah barat lokasi kini Pekan Cina disepanjang Spadina Avenue, walaupun beberapa bisnes Cina masih tetap berada di keliling Bay dan Dundas. Pekan Cina lebih kurang meliputi suatu bahagian panjang dan sempit kawasan berpusat di keliling Spadina Avenue dari Oxford Street di utara ke Phoebe Street di selatan, dengan epicentre di persimpangan Spadina Avenue dan Dundas Street West.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Restoran Pekan Cina Toronto yang kebiasaan di sepanjang Spadina Avenue

Pekan Cina Toronto adalah salah satu yang terbesar di Amerika Utara. Ia berpusat di persimpangan Dundas Street West dan Spadina Avenue, dan memanjang ke arah luar dari titik ini dikedua-dua jalan. Dengan perubahan penduduk dari dekad-dekad baru ini, ia telah menjadi mencerminkan suatu kepelbagaian budaya-budaya Asia Timur melalui kedai-kedai dan restoran-restorannya, termasuk Cina, Vietnam, dan Thai. Mal-mal Cina utama di kawasan ini adalah Dragon City dan Chinatown Centre.

Sejak 1990an, Pekan Cina telah menderita untuk mentakrifkan semula dirinya di muka suatu penduduk Cina yang semakin tua dan kemerosotan para pelancong melawat enclave. Apabila penduduk semakin tua berkurangan, gaji bisnes di kawasan kejiranan ini juga berkurangan. Sementara kebanyakn dari kedai runcit dan kedai tetap ada, kebanyakn dari restoran-restoran yang sekali dahulu terkenal di Dundas Street West, khususnya kedai-kedai barbeku terletak di bawah gred, telah tutup sejak tahun 2000.

Persaingan dari pembangunan dalam komuniti-komuniti subbandar Cina juga menarik kekayaan dan pendatang profesional dari pusat bandar. Tidak seperti pembangunan komersial di subbandar, ekonomi Pekan Cina tergantung berat pada pelancongan dan orang Cina tua. Oleh kerana banyak pendatang yang lebih muda dan lebih tinggi gaji menetap di tempat lain di bandar, yang mereka tinggal di daerah adalah biasanya dari generasi yang lebih tua yang tergantung pada kepadatan khidmat penuh sesak pusat bandar dan kecapaian pada angkutan am. Etnik Cina dari Vietnam adalah muka-muka kini Pekan Cina lama Toronto dan mengubah sesetengah bahagian kepada Little Saigon. Para pendatang Latin America juga berpindah di Pekan Cina lama Toronto.

Pada 2000an, kawasan kejiranan pusat bandar menjadi lebih tertarik pada profesional bandar dan orang muda yang bekerja di Financial District, membawa kepada gentrifikasi kawasan-kawasan berkeliling dan secara berpotensi mengubah muka Pekan Cina lama.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Toronto's Chinatown along Dundas Street West

Mengikut sejarah, Pekan Cina Toronto telah diwakili oleh para pendatang dan keluarga dari China selatan dan Hong Kong. Sejak pemindahan kedaulatan Hong Kong ke People's Republic of China pada 1997, para pendatang dari tanah besar China telah secara besar melebihi yang dari Hong Kong. Meskipun, pada masa kini bahasa Kantonis menjadi bahasa asas digunakan oleh bisnes-bisnes dan restoran-restoran di Pekan Cina. Penduduk pendatang Cina kini terdiri dari pelbagai subkumpulan: sementara sesetengah Cina Vietnam, yang tiba sebagai para pelarian miskin, berlanjutan menetap di Pekan Cina lama, sementara yang lain kini tinggal di subbandar Mississauga; orang Cina Hong Kong yang kaya kini menetap lebih pada di Markham dan Richmond Hill. Di kalangan para pendatang, yang menetap di Pekan Cina bersejarah lebih padanya orang Tanah Besar China.

Di timur Spadina Avenue, beberapa pelajar kolej menghadiri University of Toronto, Ontario College of Art and Design, Ryerson University tinggal di banyak rumah kecil dibina sebagai perumahan pekerja. Kawasan di barat telah melihat suatu pertambahan mendadak pada pendatang Latin America. Kepelbagain ini membawa suatu perisa lebih kepelbagaian budaya di daerah ini, tetapi akan mengurangkan atau menyingkirkan pengenalannya sebagai Pekan Cina.

Terjemahan nama jalan[sunting | sunting sumber]

Tanda jalan dengan terjemahan Cina di persimpangan McCaul Street dan Queen Street West

Sebilangan jalan di Pekan Cina berdwiubahasa, suna sifat Cina ditakrifkan melalui atau ciri pertama kali diperkenalkan pada 1970an. Terjemahan adalah terutamanya fonetik dan melalui sebutan Kantonis.

  • Baldwin Street - 寶雲街
  • Beverley Street - 比華利街
  • Cecil Street - 施素街
  • College Street - 書院街
  • D’Arcy Street - 達士街
  • Dundas Street West - 登打士西街
  • Glasgow Street - 嘉士高街
  • Huron Street - 休倫街
  • McCaul Street - 麥歌盧街
  • Phoebe Street - 菲比街
  • Queen Street West - 皇后西街
  • Ross Street - 羅士街
  • Spadina Avenue - 士巴丹拿道
  • Stephanie Street - 史蒂芬尼街
  • Sullivan Street - 蘇利雲街

Pekan Cina Timur[sunting | sunting sumber]

Fail:Chinatown East Toronto.jpeg
Memandang selatan dari Broadview Avenue ke dalam East Chinatown

Apabila nilai harta tanah bertambah di Pekan Cina, banyak orang Cina Kanada berhijrah ke hujung timur Toronto di Riverdale. Suatu komuniti Cina yang agak lebih kecil telah dibentuk, berpusat di Gerrard Street East di antara Broadview Avenue dan Carlaw Avenue 43°40′00″N 79°20′50″W / 43.6666144°N 79.3472958°W / 43.6666144; -79.3472958. Pendatang Chinese-Vietnamese dan Chinese mempengaruhi daerah ini. Pekan Cina Timur[perlu rujukan] adalah agak lebih kecil daripada Pekan Cina Toronto, tetapi semakin besar. Di sudut paling utara Pekan Cina Timur (sudut barat laut, Broadview Avenue dan Gerrard Street) adalah cabang Toronto Public Library di Riverdale. Cabang ini adalah dwibahasa dalam Cina dan Inggeris. Pekan Cina Timur dapat dicapai oleh 504 King, 505 Dundas, atau 506 Carlton Toronto Transit Commission (TTC) streetcars. Pembinaan di Pintu Gerbang Cina Toronto bermula di bahagian barat Pekan Cina Timur pada November 24, 2008 dan ia dibuka kepada orang ramai pada September 12, 2009.

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Filem 1999 The Corruptor Chow Yun-fat telah disetkan di Pekan Cina New York City, dengan babak-babak difilemkan di Pekan Cina New York dan Toronto.

Siri televisyen Kung Fu: The Legend Continues telah difilemkan di Pekan Cina di Spadina Avenue dan Dundas Street West untuk banyak episod 1993–97 runany. Difilemkan di Toronto, ia menggambarkan Pekan Cina pada sebuah bandar yang tidak dikenali di A.S.

Pekan Cina Toronto dicirikan secara dengan sangat jelas dalam kutipan cerita pendek 2008 The Chinese Knot and Other Stories oleh Lien Chao.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Toronto's First Chinatown". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-27. Dicapai pada 2011-01-04. "The first Chinese resident recorded in Toronto was Sam Ching, the owner of a hand laundry business on Adelaide Street in 1878."
  2. ^ "Toronto Tourism: Chinatown". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-09. Dicapai pada 2011-01-04. "Sam Ching was the first Chinese person to be listed in the city directory"
  3. ^ Changes to Toronto’s Chinatown: Toronto's First Chinatown and Downtown Chinatown, Paul Qiu
  4. ^ "Old Chinatown". "Pada 1930, bilangan dobi merosot ke 355; suatu kehilangan 116 dari 1923. Restoran-restoran juga menderita suatu pengurangan drastik ke hanya 104 pada 1930."

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 43°39′11″N 79°23′53″W / 43.6529342°N 79.3980485°W / 43.6529342; -79.3980485