Pelancongan di Argentina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Salta

Pelancongan di Argentina dibantu dengan sumber semulajadi yang banyak dan pelbagai (yang wujud oleh unjuran geografinya) dan budayanya. Negeri ini bertuah kerana memiliki apa yang dikehendaki pelancong. Ia telah dibanding dengan Amerika Syarikat dengan kesemua tarikan pelancongan yang ditawarkannya, daya tarikannya adalah ia berada dalam kawasan yang lebih kecil berbanding Amerika Syarikat.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Forum Ekonomi Dunia menganggarkan bahawa, pada tahun 2008, pelancongan menghasilkan sekitar US $ 25 bilion dalam perputaran ekonomi, dan menggajikan 1.8 juta orang. Pelancongan domestik menyumbang lebih dari 80% dari jumlah ini dan pelancongan dari luar negeri menyumbangkan US $ 4,3 bilion, telah menjadi sumber matawang asing ketiga terbesar pada tahun 2004. Sekitar 4.6 juta pengunjung asing tiba pada tahun 2007, menghasilkan keseimbangan positif vis-à-vis jumlah Argentina berlepas ke luar negeri.[1] [2][3]

INDEC mencatat kunjungan 2.3 juta pelancong asing pada tahun 2007 (peningkatan 12%), di Lapangan Terbang Antarabangsa Ministro Pistarini, sendirian (sekitar separuh jumlah keseluruhan) ini, 26% datang dari Brazil, 25% dari Eropah, 14% dari Amerika Syarikat dan Kanada, 8% dari Chile, 19% dari seluruh sebelah bumi Barat dan 8% daripada lain-lain.[4]

Ketibaan
pelancong
antarabangsa
2007
(x1000)[2]
Penerimaan
pelancongan
antarabangsa
2007[2]
(million
USD)
Penerimaan
tiap
ketibaan
2007
(col 2)/(col 1)
(ASD)
Kapita
per
ketibaan
tiap 1000 pop.
(anggaran)
2007[2][5]
Penerimaan
tiap
kapita
2007[6]
ASD
Pendapatan
mengikut %
eksport
barangan dan
perkhidmatan[5]
2007
Pendapatan
pelancongan
mengitku %
KDNK [3]
2007
% Pekerjaan
langsung &
tidak langsung
dalam pelancongan[3]
2008
Kedudukan
Dunia
(Daya saing
Pelancongan)
2008[3]
4,562 4,313 945 116 109 7.8 1.6 10.5 65

Daerah pelancongan[sunting | sunting sumber]

Buenos Aires[sunting | sunting sumber]

Tugu Buenos Aires

Buenos Aires, atau kadang-kala digelar "Paris di Amerika", menawarkan pelbagai kegiatan budaya. Pengunjung boleh memilih untuk melawat pertunjukkan tarian tango, menghabiskan masa di salah satu kafe permulaan-abadyang banyak terdapat, atau membuat tempahan untuk pementasan atau pertunjukkan di bandar yang memiliki bilangan jumlah teater terbanyak di Dunia. Waktu dalam bandar boleh diikuti pula dengan penginapan di sebuah estancia di Provinsi Buenos Aires, rumah tradisional Argentina asado.

Akhir-akhir ini, litar pelancongan baru telah berubah, yang bertujuan untuk Argentina terkenal seperti Carlos Gardel, Eva Peron atau Jorge Luis Borges. Kerana nilai pertukaran yang menguntungkan, pusat perbelanjaan, seperti Alto Palermo, Paseo Alcorta, Patio Bullrich, Abasto de Buenos Aires dan Galerías Pacifico, yang sering dikunjungi oleh pelancong.

Montserrat dan San Telmo yang terkenal, wilayah tradisional di selatan bandar. Mereka menjimatkan banyak arsitektur bersejarah mereka, termasuk rumah-rumah dari jaman kolonial dan bebatuan d jalanan. Satu boleh melihat gereja-gereja yang mengesankan, muzium, kedai-kedai antik dan Antique Pameran (Férias de Antiguedades) dalam sejarah Dorrego Square di mana, orang menemukan pelakon di jalan, para penari tango dan, tentu sahaja, banyak pelancong.

Museum Pemasyarakatan (Museo Penitenciario) adalah bangunan Yesuit yang penjara selama lebih dari 150 tahun. Gereja tua 300 tahun San Pedro Telmo merupakan Kumpulan Katolik Samaria, memelihara gambar antik pada tetingkap dan dinding. Pasaje la defensa ("defensa Arcade") adalah sebuah rumah tua yang sekarang adalah pasar dengan kedai kopi dan kedai barang antik. Orang-orang yang tango seperti akan menikmati persembahan di El Viejo Almacén , kedai era kolonial sudut dibina semula sebagai sebuah dewan muzik dengan terkenal vokalis tango Edmundo Rivero.

Belgrano, Palermo, Recoleta dan Puerto Madero empat persekitaran kelas atas sering dalam perjalanan pelancong untuk seni bina mereka dan pelbagai sosial, budaya dan kehidupan malam kejadian.

Di Palermo, harus-lihat meliputi Palermo SoHo (penuh butik), Palermo Hollywood untuk mendapatkan menggigit, dan Palermo Chico. Jika anda seperti alam, kunjungi versi Argentina taman Negeri: taman Tres de Febrero. Hal ini termasuk Taman Botani, kebun binatang, taman Jepun yang terbesar di luar Asia, Kolam Palermo, dan Rosedal. Dalam Recoleta melawat Esquinas Cinco, dan Pemakaman Recoleta.

Daerah Tengah[sunting | sunting sumber]

kawasan La Costa
Air Terjun Iguazu
Bukit Tujuh Warna, Purmamarca
Tasik Nahuel Huapi
Las Leñas tempat peranginan ski, salah satu yang paling terkenal di dunia.

Jaringan jalan dan kereta api kebangsaan berkembang keluar dari Buenos Aires dan ke kawasan tengah, kawasan serdahana berpusat sekitar Pampas. Daerah ini termasuk sejumlah besar ladang lembu Estancia untuk pengembara, dan terletak hanya beberapa jam memandu dari Buenos Aires. Daerah Tengah juga merupakan tempat bagi pusat pelancong teramai di Argentina, Mar del Plata, dan peranginan laut lain seperti La Costa Partido, Pinamar, Cariló, Villa Gesell, Miramar, Necochea, Monte Hermoso, Bahía Blanca dan pantai Pehuencó. Tarikan daratan di kawasan ini termasuk Sierra de la Ventana dan Sistem Ventana, Tandil, Junín and Lake Gómez, Villa de Merlo, Tasik Potrero de los Funes, Banjaran bukit Comechingón, dan sekeliling Pampas Kering, antara lainnya.

Daerah Utara[sunting | sunting sumber]

  • Air Terjun Iguazu, terletak di timur laut Argentina, merupakan air terjun terkenal di kawasan tersebut dan memiliki infrastruktur yang baik bagi pengembara, dan banyak aktiviti untuk dilakukan di kawasan tersebut. Air terjun tersebut dan kawasan sekitarnya merupakan sebahagian daripada Taman negara Iguazú yang mengekalkan ekosistem separa-tropika tempatan. Bahagian air terjun yang paling menakjubkan dikenali sebagai Tengkuk Shaitan ("Devil's Throat"), dikongsi dengan Brazil.
  • Kereta ke Awan, menawarkan pemandangan jauh berbeza dengan provinsi Salta. Ia bermula di bandar Salta mendaki ke San Antonio de los Cobres, mencecah ketinggian melebihi 4,000 meter.
  • Lembah Punilla, menawarkan pemandangan desa di Provinsi Córdoba yang diapit Tasik San Roque dan sungai Cosquín. Destinasi pelancongan terkenal di lembah ini termasuk Villa Carlos Paz, Cruz del Eje, Capilla del Monte, La Cumbre, La Falda, Valle Hermoso, dan Cosquín. Cosquín terkenal oleh masyarakat tempatan bagi Festival Cerita Rakyat Kebangsaan, yang diadakan setiap bulan Januari.

Peranginan terkenal yang lain di Wilayah Córdoba termasuk Lembah Calamuchita, Sierra de Córdoba, Villa Cura Brochero, Mina Clavero, La Cumbrecita, Villa Umum Belgrano, Mar Chiquita, Córdoba Argentina, dan Pampa de Achala, antara yang lain.

Di tempat lain di kawasan-kawasan tersebut, tumpuan pelancong yang menarik termasuk:

Daerah Selatan[sunting | sunting sumber]

Tujuan lain di wilayah ini termasuk pantai Las Grutas (dalam Río Negro), Rada Tilly; The Aconcagua, gunung tertinggi di belahan bumi barat dan di sisinya Las Leñas tempat peranginan ski; La Villa Angostura, San Martín de los Andes, Junín de los Andes, El Bolsón, Esquel, Trevelin, Los Antiguos, Copahue, Caviahue, tertutup salju di dekat pergunungan dengan hutan beriklim sedang dan tasik glasial, San Rafael dan Mendoza, di mana butang anggur Argentina terbaik terbuat.

Pelancongan berpusat di sekitar fauna juga masyhur, khususnya ikan paus menonton di Puerto Madryn.

Tapak Warisan Dunia[sunting | sunting sumber]

Jesuit estancia di Alta Gracia
Puing misi Yesuit besar di San Ignacio Miní, yang ceritanya mengilhamkan The Mission.

Ini adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO di Argentina:[8]

Taman negara[sunting | sunting sumber]

Taman Negara Los Cardones

Argentina mempunyai sistem yang luas Taman Negara, memelihara pemandangan keindahan alam, yang meliputi yang berikut:


Agensi Pelancongan Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Setiausaha Pelancongan dipromosikan menjadi suatu kementerian kabinet penuh pada bulan Jun 2010, dinamakan Enrique Meyer Menteri Pelancongan. Leonardo Boto adalah Pengerusi Institut Promosi Pelancongan Negara.

Keselamatan dan pengawalan[sunting | sunting sumber]

Jabatan Luar Negeri AS memberi amaran pelancong di Argentina bahawa "pemandu sering mengabaikan peraturan lalu lintas[9] dan kenderaan sering melakukan perjalanan pada kelajuan yang berlebihan. . . kemalangan lalu lintas adalah ancaman utama untuk kehidupan dan anggota tubuh di Argentina."[10] Argentina mempunyai kadar trafik kematian tertinggi di Amerika Selatan, dengan driver Argentina menyebabkan 20 kematian setiap hari (sekitar 7,000 tahun), dengan lebih daripada 120,000 orang tercedera atau cacat setiap tahun. Kematian tersebut telah termasuk pelancong dari berbagai belahan dunia.[11] Pejalan kaki harus melatihkan berhati-hati yang lampau.

Destinasi Pengembara Etika[sunting | sunting sumber]

Argentina termasuk dalam senarai 2010 dan 2011 "10 Destinasi Etika Terbaik Dunia Membangun." Ini adalah peringkat tahunan yang dihasilkan oleh majalah Traveler Beretika, yang didasarkan pada kajian negara-negara membangun dari seluruh dunia untuk mengenal pasti destinasi pelancongan terbaik di antara mereka. Perbandingan menggunakan media seperti perlindungan alam sekitar, kesejahteraan sosial, dan hak-hak asasi manusia.[12][13]

Galeri imej[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World Economic Forum
  2. ^ a b c d WTO: World Tourism Barometer
  3. ^ a b c d World Economic Forum: Argentina
  4. ^ "INDEC: turismo internacional" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-12-28. Dicapai pada 2011-03-20.
  5. ^ a b UNData: Argentina
  6. ^ World Tourism Organization (2006). "Tourism Market Trends, Annex 12, 2006 Edition" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-02-20. Dicapai pada 2011-03-20.
  7. ^ C. Michael Hogan (2008) Pali Aike, Portal megalitikum, ed. A. Burnham
  8. ^ UNESCO World Heritage Sites: Argentina
  9. ^ Sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang bekerja untuk keselamatan lalu lintas di Argentina mencatatkan bahawa "pemandu tidak menghormati lampu merah sekitar 1,903,560 kali setiap hari" dan bahawa walaupun pemandu tahu bahaya minum dan memandu "83% (responden tinjauan) mengaku 'memandu setelah minum alkohol'".
  10. ^ "U.S Department of State Country Guide". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-18. Dicapai pada 2011-03-20.
  11. ^ See Luchemos por la Vida - Asociación Civil Diarkibkan 2011-05-31 di Wayback Machine
  12. ^ "Ethical travel destinations unveiled: Argentina, Barbados, Chile". The Independent. Relaxnews. 2010-12-10. Dicapai pada 2010-12-11.
  13. ^ Jane Esberg, Jeff Greenwald and Natalie Lefevre. "The Developing World's 10 Best Ethical Destinations". Ethical Traveler. Dicapai pada 2010-12-11.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]