Pembahagian etnik Yahudi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yahudi sembahyang di Saumaah pada Yom Kippur (lukisan 1878 oleh Maurice Gottlieb)

Di dalam dunia populasi Yahudi, iaitu dianggap sebagai pengenalan-sendiri etnik perseorangan, terdapat berlainan pembahagian etnik, kebanyakan iaitu secara primernya akibat dari perumpunan geografik dari populasi Bani Israel yang asal, dan evolusi kemerdekaan berikut. Suatu barisan dari komuniti Yahudi telah didirikan oleh pendatang Yahudi di berbagai tempat sekitar Dunia Kuno, selalunya pada jarak jauh dari satu sama lain mengakibatkan efektif dan selalunya pengasingan tempoh-lama dari satu sama lain. Semasa beralaf-alaf dari diaspora Yahudi komuniti ini akan berkembang dibawah pengaruh dari persekitaran tempatan mereka; politik, kebudayaan, semula jadi, dan populasi. Kini, menunjukkan dari perbezaan ini di kalangan Yahudi boleh diperhatikan dalam luahan kebudayaan Yahudi dari setiap komuniti, termasuk kepelbagaian linguistik Yahudi, tatarajah kulinari, amalan liturgikal, tafsiran keagamaan, baik juga sebagai darjah dan sumber dari campuran genetik.

Yahudi selalu dikenalpasti tergolong kepada salah satu dari dua kumpulan utama: Ashkenazim, atau "Jerman" (Ashkenaz bermaksud "Jermany" dalam Ibrani Medieval, menandakan pangkalan Eropah Tengah mereka), dan Sephardim, atau "Spaniard" (Sefarad bermaksud "Sepanyol" atau "Iberia" dalam Ibrani, menandakan pangkalan Spanish dan Portugis mereka). Mizrahim, atau "Orang Timur" (Mizrach menjadi "Timur" dalam Ibrani), itulah, merupakan koleksi berbagai dari Yahudi Timur Tengah dan Afrika Utara, membentuk kumpulan ketiga utama, walaupun Yahudi Eropah kadangkala merujuk mereka sebagai Sephardim.

Kumpulan kebudayaan Yahudi yang lebih kecil termasuk Yahudi India termasuk Bene Israel, Bnei Menashe, Yahudi Cochin, dan Bene Ephraim; Romaniotes dari Greece' Italkim atau Bené Roma dari Itali; Teimanim dari Yaman dan Oman; berbagai Yahudi Afrika, termasuk yang paling banyak Beta Israel dari Habsyah; dan Yahudi Cina, yang paling penting ialah Yahudi Kaifeng, baik juga seperti berbagai komuniti berbeza yang kini pupus.

Pembahagian antara semua kumpulan ini adalah anggaran dan sempadan mereka tidak selalunya jelas. Mizrahim contohnya, adalah koleksi berbagai jenis komuniti Yahudi dari Afrika Utara, Asia Tengah, Kaukasian, dan Timur Tengah yang selalunya sebagai tak berkait kepada satu sama lain seperti mereka sediakala kepada sebarang dari kumpulan Yahudi yang diterangkan sebelumnya. Dalam kegunaan moden. Bagaimanapun, Mizrahim juga diistilahkan sebagai Sephardi berpunca dari liturgi yang seakan sama, meskipun perkembangan bebas dari Sephardim tertib. Demikian, dikalangan Mizrahim terdapat Yahudi Iraq, Yahudi Mesir, Yahudi Berber, Yahudi Lubnan, Yahudi Kurdish, Yahudi Libya, Yahudi Syria, Yahudi Bukhara, Yahudi Gunung, Yahudi Georgia dan berbagai yang lain. Teimanim dari Yaman dan Oman kadangkala dimasukkan, walaupun gaya mereka dalam liturgi adalah unik dan mereka berbeza dengan kehormatan kepada campuran antara migran Sephardi yang mendirikan diri mereka di Timur Tengah dan Afrika Tengah selepas pengusiran Yahudi dari Sepanyol dab Portugal pada 1490an dan komuniti Yahudi yang pra-wujud di rantau tersebut.

Meskipun kepelbagaian ini, Yahudi Ashkenazi persembahkan bahagian besar dari Keyahudian moden, dengan sekurang-kurangnya 70% dari Yahudi sedunia (dan hingga 90% sebelum Perang Dunia Kedua dan Holokus).[1] Akibat dari emigrasi mereka dari Eropah semasa tempoh masa perang, di negara sebelumnya tanpa komuniti Yahudi asli, seperti Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Argentina, Australia, Brazil, dan Afrika Selatan. Di Perancis, emigrasi Mizrahim dari Afrika Utara telah membawa mereka untuk mengatasi bilangan Yahudi Eropah yang pra-wujud. Hanya di Israel merupakan populasi Yahudi mempersembahkan semua kumpulan, sebuah periuk bercair bebas dari setiap bahagian kumpulan didalam keseluruhan populasi Yahudi sedunia.

Bukti DNA[sunting | sunting sumber]

Kajian yang diterbitkan oleh Akademi Sains Kebangsaan menemui bahawa "gen bapa dari komuniti Yahudi dari Eropah, Afrika Utara, dan Timur Tengah diturunkan dari populasi moyang Timur Tengah yang lazim", dan disyorkan bahawa "kebanyakan komuniti Yahudi telah tinggal secara relatifnya terpencil dari komuniti jiran bukan-Yahudi semasa dan selepas Diaspora".[2] Penyelidik meluahkan pengejutan pada uniformiti genetik menakjubkan yang mereka jumpai dikalangan Yahudi moden, tidak kira dimana diaspora telah disuraikan sekitar dunia.[2] Ujian DNA menunjukkan secukupnya kurang perkahwinan-campur dikalangan Yahudi selama lebih 3,000 tahun lepas yang dijumpai dari populasi lain.[3] Ujian menyokong sejarah Yahudi tradisional dan menyangkal teori bahawa orang Yahudi diturunkan kebanyakannya dari pemeluk dari agama lain, seperti Khazar.[3]

Satu lagi penemuan kajian bahawa stikyard dari kromoson Y, komuniti Yahudi sedunia berkait rapat dengan Syrian dan Palestinian.[4] Pengarang kajian menulis bahawa "daya tarik yang sangat rapat dari populasi Timur Tengah Yahudi dan bukan-Yahudi diperhatikan ... menyokong hipotesis dari asal usul Timur Tengah lazim",[2] seperti dari mitokondrion DNA (mtDNA) dari sekurang-kurangnya 40% dari populasi Ashkenazi semasa.[5] Jadi walaupun Khazar boleh diserap kepada populasi Yahudi moden, ia tidak sama bahawa mereka membentuk peratusan besar dari keturunan Yahudi moden.[6]

Analisis DNA selanjutnya menentukan bahawa Yahudi moden dari suku kepaderian — "Cohanim" — berkongsi keturunan lazim di Israel yang bertarikh balik sekitar 3,000 tahun.[7] Keputusan ini adalah konsisten untuk semua populasi Yahudi sedunia.[7] Penyelidik menganggarkan bahawa keturunan lazim terbaru dari Cohanim moden hidup antara 1000 SME (secara kasarnya pada masa Pemergian beramai2 Biblikal) dan 556 SME, apabila Babylonian memusnahkan Kuil Pertama.[8] Mereka menemui keputusan seakan sama menganalisis DNA dari Yahudi Ashkenazi dan Sephardi.[8] Saintis menganggarkan tarikh dari paderi asal berdasarkan pada mutasi genetik, iaitu menunjukkan bahawa paderi ini hidup secara kasarnya 106 generasi yang lalu, antara 2,650 dan 3,180 tahun yang lalu bergantung pada satu mengira sebuah generasi sebagai 25 atau 30 tahun.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schmelz, Usiel Oscar (2007). "Demography". Dalam Fred Skolnik (penyunting). Encyclopaedia Judaica. 5 (ed. 2d ed.). Farmington Hills, Mich.: Thomson Gale. m/s. pp. 571. ISBN 0-02-865928-2 Check |isbn= value: checksum (bantuan). Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |pages= has extra text (bantuan); |edition= has extra text (bantuan)
  2. ^ a b c Hammer, M. F. (2000). "Jewish and Middle Eastern non-Jewish populations share a common pool of Y-chromosome biallelic haplotypes". Proceedings of the National Academy of Sciences. 97: 6769. doi:10.1073/pnas.100115997. PMID 10801975. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ a b "Y Chromosome Bears Witness to Story of the Jewish Diaspora". New York Times. 2000. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  4. ^ Hammer, et al. Figure 2: Plot of populations based on Y-chromosome haplotype data.
  5. ^ Behar, Doron M. (2006). "The Matrilineal Ancestry of Ashkenazi Jewry: Portrait of a Recent Founder Event" (PDF). The American Journal of Human Genetics. 78 (3): 487–97. doi:10.1086/500307. PMID 16404693. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2006-02-18. Dicapai pada 2009-03-08. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  6. ^ Nebel, Almut (2001). "The Y Chromosome Pool of Jews as Part of the Genetic Landscape of the Middle East". The American Journal of Human Genetics. 69 (5): 1095–112. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  7. ^ a b Hammer, M. F. (1997). "Y Chromosomes of Jewish Priests". NATURE, Volume 385. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  8. ^ a b c "Priestly Gene Shared By Widely Dispersed Jews". American Society For Technion, Israel Institute Of Technology. 1998. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)