Pemberontakan Batavia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sejarah Belanda
Zaman purbakala
Puak-puak Jermanik
Zaman Rom
Zaman Penghijrahan
Negeri pamah pada
Zaman Pertengahan
Alam Frank / Orang Frank
Empayar Suci Rom
Belanda Burgundy
Tujuh Belas Provinsi
Belanda Sepanyol
Kebangkitan dan Kejatuhan
Republik Belanda
Perang Lapan Puluh Tahun
Provinsi-provinsi Bersatu
Zaman Keemasan
Pemberontakan Batavia
Dari Republik ke Monarki
Republik Batavia
Kemaharajaan Belanda
Empayar Perancis Pertama
Kemaharajaan Bersatu Belanda
Belanda pada Zaman Moden
Sejarah Moden Belanda
Belanda dalam Perang Dunia II
Luctor et Emergo
Kawalan banjir di Belanda
Rampaian Belanda
Sejarah ketenteraan Belanda
Sejarah bahasa Belanda
Kesusasteraan Belanda
Pengaruh Belanda pada
istilah ketenteraan
Perekaan dan penemuan Belanda

Istilah Pemberontakan Batavia merujukkan kepada kekacauan politik, masyarakat dan kebudayaan yang menandakan berakhirnya Republik Belanda pada hujung abad ke-18. Di Belanda, era ini digelar, bersama dengan era Napoleon, "era Batavia-Perancis" (17951815) walaupun zaman itu hanya sepanjang 20 tahun, 3 daripadanya di bawah pendudukan Perancis.

Seperti bahagian lain Eropah beberapa bilangan orang di Republik Belanda hendak kerajaan yang lebih jujur dan masyarakat yang lebih adil. Masyarakat dipecahbelahkan di antara Orangists, yang menyokong stadtholder William V, Prince of Orange, dan Patriots yang, di bawah pengaruh Revolusi Amerika dan idea-idea Enlightenment, hendak kerajaan yang lebih demokratik. Negara itu mendapati dirinya sendiri dalam keadaan krisis ekonomi yang mendalam, disebabkan oleh pengumuman perang British mengikuti recognition kemerdekaan Amerika Syarikat. Perang Inggeris-Belanda Keempat (1780-1784) telah mengeronyok perdagangan dan industri Belanda. Pada 1786 dan 1787 keadaannya escalated. Para Patriot, yang ingin merekakan semula kemajuan Zaman Keemasan Belanda, menemui "kemasyarakatan Pesenapang" ("schuttersgenootschappen"), kumpulan-kumpulan kecil lelaki yang mengamalkan tembakan senapang.

Di antara 1783 dan 1787 civilian bersenjata ini berjaya mengambil tempat beberapa bandar dan daerah. Pada 1785 stadtholdernya William V, Putera Orange meninggalkan sebelah barat negaranya untuk Nijmegen di timur, oleh keran Negeri-negeri Holland tidak sanggup mengirimkan tentera mereka untuk melawan paa Patriot. Hanya setelah abang ipar William, raja dari Prussia, mengirimkan sekumpulan tentera 26,000 orang ke republik, kewibawaan stadtholder dibawa kembali.

Tetapi restorasinya hanyalah untuk sementara. Para Patriot menyambungkan aktiviti-aktiviti mereka, samada dalam mesyuarat rahsia atau pelarian politik di Perancis Utara. Pada 1789 revolusi telah dimulakan, dan orang Perancis bersemangat untuk menyebarkan revolusi ini ke seluruh Eropah.

Pada lewat Disember 1794, tentera Perancis dan Patriot Belanda di bawah jeneral Charles Pichegru marched across sungai-sungai beku Republik. Para Patriot menegetahui bahawa ini masa untuk kebenaran, dan mereka mengumumkan Republik Batavia. William V melarikan diri ke England di mana dia mengumumkan bahawa kesemua tanah jajahan Belanda adalah untuk dijatuhkan ke bawah pemerintahan British setelah mendakwakan peperangan terhadap Republik Batavia. Beberapa bilangan tanah jajahan ini tidak pernah dipulangkan ke pemerintahan Belanda seperti Sri Lanka dan Afrika Selatan.

Beberapa coup berikutan pada 1798, 1801 dan 1805 yang membawa berlainan kumpulan Patriot ke kekuasaan. Pemerintah terakhir Republik Batavia adalah Rutger Jan Schimmelpenninck.

Revolusi Batavia berakhir pada 1806 apabila Kemaharajaan Belanda telah ditemui dengan adik-beradik lelaki Napoleon, Louis Napoleon, sebagai Raja.