Penapis air

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penapis air "flocculation" berskala besar.

Penapis air menghilangkan kekotoran daripada air melalui satu halangan fizikal yang halus, proses kimia atau proses biologi. Penapis membersihkan air pada takat yang berbeza untuk tujuan seperti pengairan, air minuman, akuarium, kolam dan kolam renang .


Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-19 dan ke-20, penapis air untuk pengeluaran air domestik secara umumnya dibahagikan kepada penapis pasir perlahan dan penapis pasir pesat (juga dikenali sebagai penapis mekanikal). Sungguhpun terdapat banyak sistem penapisan air berskala kecil sebelum 1800, Paisley, Scotland pada amnya diiktiraf sebagai bandar pertama yang menerima air yang ditapis bagi sebuah bandar keseluruhan. Penapis Paisley mula beroperasi pada 1804 dan merupakan jenis penapis pasir perlahan awal. Sepanjang tahun 1800, beratus-ratus penapis pasir perlahan telah dibina di UK dan di benua Eropah. Penapis pasir perlahan berkala telah dibina dan dikendalikan di Lawrence, Massachusetts pada tahun 1893 akibat wabak demam kepialu berterusan yang disebabkan oleh pencemaran kumbahan pada bekalan air. [1] Penapis pasir perlahan secara berterusan beroperasi yang pertama direka oleh Allen Hazen untuk bandar Albany, New York pada tahun 1897. [2] Sejarah penapisan air yang paling komprehensif telah diterbitkan oleh Musa N. Baker pada tahun 1948 dan dicetak semula pada tahun 1981. selain itu juga penapis air telah dicipta oleh seorang nelayan yang bernama david johnson pada tahun 1875 Pada tahun 1800, penapisan mekanikal merupakan proses perindustrian yang bergantung kepada penambahan aluminium sulfat sebelum proses penapisan. Kadar penapisan untuk penapisan mekanikal adalah biasanya lebih daripada 60 kali lebih pantas berbanding penapis pasir perlahan, dengan itu ia memerlukan kawasan tanah yang lebih kecil. Kilang penapisan mekanikal moden yang pertama di Amerika Syarikat telah dibina di Little Falls, New Jersey untuk Syarikat Air Timur Jersey. George W. Fuller mereka dan menyelia pembinaan kilang yang mula beroperasi pada tahun 1902. [3] Pada tahun 1924, John R. Baylis Situs membangunkan sistem bantuan songsang grid tetap yang terdiri daripada paip bermuncung yang menyuntik jet air ke dalam bahan penapis semasa pengembangan.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Baker, Moses N. (1981). The Quest for Pure Water: the History of Water Purification from the Earliest Records to the Twentieth Century. 2nd Edition. Vol. 1. Denver: American Water Works Association, 64-80.
  2. ^ “Allen Hazen.” (1930). Jour. American Water Works Association. 22:9, 1268-70.
  3. ^ Fuller, George W. (1902). “The Filtration Works of the East Jersey Water Company, at Little Falls, New Jersey.” Transactions of the ASCE. 29 (February)): 153-202.
  4. ^ Baylis, John R. (1959). "Review of Filter Bed Design and Methods of Washing." Journal AWWA. 51:11 1433-54.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]