Penawanan Rom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pengepungan Rom
Sebahagian daripada Penyatuan Itali

Tentera Itali memasuki Rom.
Tarikh20 September 1870
Lokasi
Keputusan Kemenangan Itali
Perubahan
wilayah
Rom dan Latium dilampirkan kepada Kerajaan Itali
Pihak yang terlibat
Kerajaan Itali (1861–1946) Kerajaan Itali Negeri-negeri Paus Negara Papal
Perancis Empayar Perancis Kedua
Komandan dan pemimpin
Kerajaan Itali (1861–1946) Victor Emmanuel II
Kerajaan Itali (1861–1946) Raffaele Cadorna
Negeri-negeri Paus Paus Pius IX
Negeri-negeri Paus Hermann Kanzler
Kekuatan
50,000 13,157
Kerugian dan korban
49 terbunuh 19 terbunuh

Pengepungan Rom (20 September 1870) merupakan peperangan terakhir dalam proses yang panjang penyatuan Itali dikenali sebagai Risorgimento,[1] yang bersatu semenanjung Itali di bawah Raja Victor Emmanuel II dari Itali dari Kerabat Savoy.

Permulaan[sunting | sunting sumber]

Perang Kemerdekaan Itali Kedua[sunting | sunting sumber]

Semasa Perang Kemerdekaan Itali Kedua, kebanyakan daripada negara Paus telah ditawan oleh Tentera Piedmontese, dan bersatu Kerajaan Itali baru adalah dicipta Mac 1861, apabila Parlimen Itali pertama kali bertemu di Turin. Pada 27 Mac 1861, Parlimen mengisytiharkan Rom Modal Kerajaan Itali. Walau bagaimanapun, kerajaan Itali tidak dapat mengambil tempat duduk di Rom kerana ia tidak mengawal wilayah. Di samping itu, pasukan pengawal Perancis telah dikekalkan dalam bandar dengan Napoleon III dari Perancis bagi menyokong Paus Pius IX, yang bertekad tidak mahu menyerahkan kuasa duniawi di Gereja Amerika.

Pada bulan Julai tahun 1870, pada masa ini yang terakhir pemerintahan Gereja Rom, Majlis Vatikan Pertama telah diadakan di bandar dan mengesahkan doktrin kemaksuman paus.

Perang Perancis-Prusia[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Julai 1870, Perang Perancis-Prusia bermula. Pada awal bulan Ogos, Napoleon III dipanggil semula pasukan pengawal dari Rom. Perancis bukan sahaja diperlukan tentera untuk mempertahankan tanah air mereka - diplomat Prusia telah secara aktif cuba untuk meyakinkan Itali untuk menyertai perang, jadi terdapat kebimbangan sebenar bahawa Itali mungkin menggunakan kehadiran Perancis di Rom sebagai alasan untuk berperang dengan Perancis. Di awal Perang Austria-Prusia, Itali telah bersekutu dengan Prussia dan pendapat awam Itali digemari sebelah Prusia pada permulaan perang. Penyingkiran garrison Perancis susut ketegangan antara Itali dan Perancis. Itali kekal neutral dalam Perang Perancis-Prusia.

Dengan pasukan pengawal Perancis pergi, demonstrasi awam meluas menuntut bahawa kerajaan Itali mengambil Rom. Tetapi Rom kekal di bawah perlindungan Perancis di atas kertas, oleh itu serangan akan masih dianggap sebagai tindakan perang terhadap Empayar Perancis. Sehingga peristiwa di tempat lain mengambil kursus mereka orang Itali tidak bersedia untuk memprovokasi Napoleon, tetapi selepas penyerahan Napoleon dan tenteranya di Pertempuran Sedan keadaan berubah secara radikal. Maharaja Perancis telah digulingkan. Kerajaan Perancis baru jelas dalam kedudukan untuk membalas dendam terhadap Itali, juga tidak mempunyai kemahuan politik untuk melindungi kedudukan Paus.

Surat kepada Paus[sunting | sunting sumber]

Raja Victor Emmanuel II menghantar Conte Gustavo Ponza di San Martino kepada Pius IX dengan surat peribadi yang menawarkan cadangan muka penjimatan yang akan dibenarkan masuk secara aman Tentera Itali ke Rom, berselindung di sebalik melindungi Paus. Bersama-sama dengan surat itu, kiraan yang dijalankan dokumen Lanza telah disediakan, yang menyatakan sepuluh artikel untuk berkhidmat sebagai asas untuk perjanjian antara Itali dan Takhta Suci.

Paus akan mengekalkan dicabuli dan prerogatif melampirkan kepadanya sebagai berdaulat. Bandar berhubung dengan singa akan kekal "di bawah bidang kuasa penuh dan kedaulatan Paus". Keadaan Itali akan menjamin kebebasan Paus untuk berkomunikasi dengan dunia Katolik, serta kekebalan diplomatik kedua-dua untuk nuncios dan utusan di tanah asing dan bagi diplomat asing di Takhta Suci. Kerajaan akan membekalkan dana tetap tahunan bagi paus dan kardinal, sama dengan jumlah yang tugaskan kepada mereka oleh bajet negara berkenaan dgn paus, dan akan mengambil alih semua penjawat awam paus dan tentera ke gaji negeri ini, dengan pencen penuh selagi kerana mereka Itali.[2]

Sambutan Paus San Martino (10 September 1870) adalah tidak mesra. Paus Pius IX dibenarkan ledakan ganas untuk melarikan diri dia. Melontar surat Raja atas meja itu, dia berkata pula, "kesetiaan Fine! Anda semua satu set ular beludak, daripada makam-makam whited, dan mahu dalam iman." Beliau mungkin merujuk kepada surat lain yang diterima daripada Raja. Selepas, berkembang lebih tenang, dia berkata: "Saya ada nabi, dan tidak juga anak seorang Nabi,[3] tetapi saya memberitahu anda, anda tidak akan memasuki Rom! "San Martino memang begitu bahawa dia meninggalkan hari berikutnya.[4]

Pengepungan[sunting | sunting sumber]

Tentera Itali, diperintahkan oleh Ketua Raffaele Cadorna, melintasi sempadan Paus pada 11 September dan maju ke arah Rom, bergerak perlahan-lahan dengan harapan bahawa kemasukan yang aman boleh dirundingkan. Banyak garrison Paus telah berundur dari Orvieto, Viterbo, Alatri, Frosinone dan kubu kuat lain dalam Lazio, Paus Pius IX sendiri yang yakin tidak dapat dielakkan ini serahan dilakukan.[5]Apabila Tentera Itali mendekati Tembok Aurelia yang mempertahankan bandar, kuasa paus telah diperintahkan oleh Ketua Hermann Kanzler, dan terdiri daripada pengawal Swiss dan beberapa "zouaves" -sukarelawan dari Perancis, Austria, Belanda, Sepanyol, dan negara-negara untuk sejumlah 13,157 lelaki terhadap 50,000 Itali lain.[6]

Tentera Itali sampai ke Tembok Aurelia pada 19 September dan diletakkan Rom di bawah keadaan pengepungan. Paus Pius IX memutuskan bahawa penyerahan kota itu akan diberikan hanya selepas tenteranya telah meletakkan rintangan yang cukup untuk membuat menjelaskan bahawa pengambilalihan tidak bebas diterima. Pada 20 September, selepas tembakan meriam tiga jam telah melanggar Tembok Aurelian di Porta Pia, retak Piedmontese infantri kor Bersaglieri memasuki Rom. Sekiranya 49 tentera Itali dan 19 Paus Zouaves mati. Peristiwa hari itu adalah memorialized seluruh Itali dalam melalui XX Settembre dalam hampir setiap bandar dari pelbagai saiz. Rom dan rantau Lazio telah digabungkan ke United dari Itali selepas pungutan suara.

Bandar Leonine, termasuk Vatican, kerusi daripada Pope, telah diduduki pada 21 September. Kerajaan Itali telah bertujuan untuk membiarkan Paus menyimpan Bandar Leonine, tetapi Pope tidak akan bersetuju untuk melepaskan tuntutan beliau ke wilayah yang lebih luas.

Selepas peperangan[sunting | sunting sumber]

Selama bertahun-tahun selepas itu, Gereja Katolik kekal tegar hati dalam menolak keputusan tahun 1870. Ini berakhir dengan Concordat 1929, di mana Gereja melepaskan tuntutan ke atas sebahagian besar kota Rom sebagai balasan untuk pengiktirafan Itali adalah Kota Vatikan.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ See Timeline of Italian unification.
  2. ^ David I. Kertzer. Prisoner of the Vatican: The Popes' Secret Plot To Capture Rome From The New Italian State. Houghton Mifflin Harcourt, 2006. m/s. 45. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  3. ^ These words are derived from the Biblical Book of Amos 7:14 where the Prophet defies the emmissary of the King of Israel s:Bible, King James, Amos#Chapter 7
  4. ^ De Cesare, 1909, p. 444.
  5. ^ Rendina, Enciclopedia di Roma, p. 985
  6. ^ De Cesare, 1909, p. 443