Pendet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tarian Pendet
Penari Pendet membawa bokor bunga persembahan.
Nama asliTari Pendet
Alat muzikGamelan Bali
Asal usulIndonesia Bali, Indonesia

Tarian Pendet ialah tarian tradisional berasal dari Bali, Indonesia di mana persembahan dibuat untuk menyucikan candi atau teater sebagai permulaan untuk upacara atau tarian lain. Pendet biasanya dilakukan oleh gadis-gadis muda, membawa mangkuk kelopak bunga, yang digenggam dan dilemparkan ke udara pada berbagai kesempatan dalam tarian. Pendet boleh dianggap sebagai tarian salam, untuk menyambut para penonton dan mengundang para roh untuk menikmati pertunjukan.

Tarian tradisional Bali ialah bentuk tertua dari seni persembahan di Bali. Tarian tradisional boleh dibahagikan menjadi dua jenis, tarian suci yang disebut Wali dan tarian hiburan yang disebut Bebalihan. Wali (tarian suci) biasanya dilakukan dalam upacara-upacara amal tertentu sahaja kerana memiliki kekuatan magis yang kuat dan hanya boleh dilakukan oleh penari tertentu. Bebalihan biasanya dilakukan dalam acara-acara sosial. Selain menghibur, Bebalihan juga mempunyai tujuan lain seperti menyambut tetamu, perayaan menuai, atau mengumpulkan orang banyak. Bebalihan mempunyai lebih kelainan berbanding Wali.

Para penari Tarian Pendet dalam jumlah banyak.

Tarian Pendet ialah persembahan dari sebuah persembahan dalam bentuk tarian upacara amal. Tidak seperti tarian pameran yang memerlukan latihan berat, Pendet dapat ditarikan oleh sesiapa pun. Hal ini diajarkan hanya dengan peniruan.

Gadis-gadis muda mengikuti gerakan-gerakan perempuan yang lebih tua, yang menyedari tanggungjawab mereka dalam menetapkan contoh yang baik. Kemahiran datang dengan usia. Sebagai tarian keagamaan, Tarian Pendet biasanya dilakukan saat upacara kuil.

Semua penari membawa di tangan kanan mereka persembahan kecil kemenyan, kuih, kapal air, atau bentukan bunga. Dengan ini mereka menari dari tempat keramat ke tempat keramat di dalam kuil. Tarian Pendet boleh dilakukan sekejap-sekejap sepanjang hari dan sampai larut malam ketika perayaan kuil.

Tarian Pendet asli dilakukan oleh 4-5 gadis-gadis muda (sebelum baligh) di halaman kuil. Penari Pendet membawa bunga dalam Bokor kecil (mangkuk perak untuk meletak bunga dalam upacara). Mereka menyebarkan bunga-bunga di sekitar kuil. Tarian ini merupakan simbol menyambut Tuhan dalam upacara-upacara amal tertentu di Bali. Pendet sebenarnya mempunyai gerakan tari yang sederhana. Gerakan-gerakan ini ialah gerakan tari dasar dalam tarian Bali. Pendet telah mengalami perkembangan kemudian dengan kelainan dan sekarang tidak hanya dilakukan dalam upacara-upacara amal tetapi juga dalam beberapa kegiatan sosial. Pendet sejak itu telah dikenali sebagai tarian sambutan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]