Pengasinan (makanan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pengasinan)
Garam laut ditambah kepada ham mentah untuk dibuat Prosciutto
Beg dari serbuk Prague #1, juga dikenali sebagai "garam awet" atau "garam merah jambu." Ini biasanya gabungan garam dan natrium nitrit, dengan warna merah jambu ditambahkan untuk membezakannya dari garam biasa.

Pengasinan ialah proses pengawetan makanan dengan garam yang boleh dimakan.[1] Ia berkaitan dengan penjerukan secara umum dan lebih khusus untuk pengairgaraman (menyediakan makanan dengan air garam) dan merupakan satu bentuk pematangan. Ia salah satu cara yang paling lama untuk pengawetan makanan,[1] dan dua makanan awet asin paling lama dalam sejarah ialah ikan masin (biasanya ikan kod kering dan masin atau hering masin) dan daging awet garam (seperti bakon). Sayur-sayuran seperti kacang merayap dan kubis juga sering diawet dengan cara ini.

Pengasinan digunakan kerana kebanyakan bakteria, kulat dan organisma lain yang berpotensi membawa patogen tidak dapat bertahan dalam persekitaran yang sangat masin, kerana sifat hipertonik garam. Mana-mana sel hidup dalam persekitaran sedemikian akan menjadi dehidrasi melalui osmosis dan mati atau menjadi tidak aktif buat sementara waktu.

Ia ditemui pada abad ke-19 yang garam bercampur dengan nitrat mewarnakan daging menjadi merah, bukan kelabu, dan pengguna pada waktu itu sangat mengutamakan daging berwarna merah. Oleh itu makanan yang diawetkan tetap sihat dan segar untuk berhari-hari mengelakkan kerosakan bakteria.[2]

Amalan keagamaan[sunting | sunting sumber]

Kanun makanan Yahudi dan Islam memerlukan penyingkiran darah dari daging yang baru disembelih. Garam dan air garam digunakan untuk tujuan kedua-dua tradisi, tetapi pengambilan garam adalah lebih biasa di Shechita Kosher (di mana semua diperlukan) berbanding Dhabihah Halal (seperti dalam kebanyakan kes, penyaliran darah sahaja mencukupi).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan uog tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan uog2 tidak disediakan