Pengeboman Haadyai 2006

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengeboman Haadyai 2006 terjadi di bandar Haadyai , selatan Thailand pada hari Sabtu, jam 9.00 malam pada 16 September 2006.

Seramai 5 orang terbunuh dan lebih 70 cedera dan dirawat sebagai pesakit luar. Sebelum ini pengeboman Songkhla 2005 telah berlalu , tidak jauh dari sini.

Enam butir bom meletup pada jam 9.00 malam di pusat beli -belah Odeon , restoran China, bangunan meletak kereta dan kompleks beli-belah Big-C, Hotel Lee Garden dan gedung pakaian Diana. Pengebom dipercayai meletupkan bom di dalam tandas dan di motosikal dengan kawalan telefon bimbit .

Hotel Lee Garden pernah digunakan untuk menandatangani perjanjian damai antara kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya 1989.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Haadyai merupakan wilayah yang masih diselaputi kecemasan dan darurat berikutan dasar berat pincang Perdana Menteri Thailand , Thaksin Sinnawatra.

Bandar Haadyai adalah kira-kira satu jam perjalanan dengan kenderaan dari sempadan Malaysia dan dekat dengan Yala, Pattani and Narathiwat.

Mangsa[sunting | sunting sumber]

Antara yang terlibat ialah seorang rakyat Malaysia. Seorang guru bahasa Inggeris rakyat Kanada turut terbunuh. Mangsa lain ialah rakyat Thailand sendiri.Gabenor Wilayah Songkhla , Somporn Thaibanyong memeriksa kawasan kejadian.

Penyerang[sunting | sunting sumber]

Pasukan keselamatan Thailand mempercayai Patani United Liberation Organization (PULO) bertanggungjawab di atas kebanyakan serangan bom di tiga wilayah tersebut iaitu Narathiwat, Pattani dan Yala. Seramai 1700 terbunuh sejak 2 tahu lain.

Destinasi pelancong Malaysia[sunting | sunting sumber]

Haadyai terkenal di kalangan pelancong Malaysia sejak 1960-an lagi. Ribuan pelancong dari Malaysia dan Singapura memenuhi restoran, kawasan beli-belah dan pusat hiburan yang terletak kira-kira 10 km dari sempadan Malaysia-Thailand. Semasa cuti Hari Kebangsaan Malaysia 31 Ogos, lebih 15,000 bilik habis ditempah.

Serangan 14 September 2006[sunting | sunting sumber]

Pada 14 September 2006, seorang pegawai Jabatan Perikanan dari Terengganu , Malaysia dan seorang penghulu telah ditembak mati di Narathiwat. Pegawai tersebut berasal dari Bachok , Kelantan tetapi bertugas di Terengganu. Beliau menyeberangi Sungai Golok dengan bot pancung untuk ke Takbai, Narathiwat, Thailand.

Serangan 2004[sunting | sunting sumber]

Lapangan Terbang Haadyai, sebuah gedung membeli belah dan sebuah hotel dibom oleh kumpulan militan mahu memerdekakan tiga wilayah yang majoriti penduduknya Islam di wilayah selatan Thai -- Pattani, Yala dan Narathiwat.