Pengganas Islam di Australia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengganas Islam di Australia semakin menimbulkan kebimbangan di kalangan penduduk Australia. Ramai muslim Lubnan menetap di Sydney.

Serangan 2010[sunting | sunting sumber]

Lima lelaki beragama Islam dihukum penjam 28 tahun di mahkamah sydnewy, Australia. Nama-nam pesalah itu tidak didesahkan. Mahkamah Agung New South Wales, Anthony Whealy menyatakan rancangan itu hendak dilakukan pada 2006. 4 orang keturunan Lubnan dan seorang keturunan Bangladesh.[1]

Mereka dituduh bersalah merancang serangan menggunakan senjata dan bahan letupan terhadap Australia susulan pembabitan negara itu dalam perang terhadap keganasan. Mereka membantah tindakan Australia menyokong kuasa besar seperti amerika Syarikat dan Britain di Afghanistan 2001 dan di Iraq 2003. Polis perisik Australia mendapati mereka mengumpul senjata api, bahan kimia dan panduan membuat bom, bersama-sama propaganda Islam yang banyak bagi tujuan menyerang sasaran yang tidak diketahui.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "5 dihukum 28 tahun penjara, rancang serang Australia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-20. Dicapai pada 2010-02-15.