Penjajahan British di Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penjajahan British di Amerika (termasuk penjajahan yang dibiayai oleh Kerajaan England dan Kerajaan Scotland sebelum bergabung untuk mewujudkan Kerajaan Great Britain) bermula pada akhir kurun ke-16 dan mencapai kemuncaknya apabila jajahan diwujudkan di seluruh benua Amerika dan satu wilayah naungan diwujudkan di Hawaii. British merupakan satu daripada penjajah penting di Amerika dan empayar mereka di Amerika bersaing dengan penjajahan Sepanyol di Amerika daripada segi ketenteraan dan ekonomi.

Penjajahan British mencetuskan pergolakan dramatik di antara tamadun penduduk asal Amerika sama ada secara langung melalui kuasa ketenteraan dan secara tak langsung melalui gangguan budaya dan pengenalan penyakit. Walaupun banyak masyarakat pribumi yang mempunyai pahlawan dan sejarah peperangan, mereka tidak dapat menandingi kekuatan teknologi tentera British dan akhirnya kalah. Kebanyakan penduduk yang ditawan ini lenyap atau berpadu dengan sistem kolonial.

Selepas Perang Kemerdekaan Amerika, wilayah British di Amerika diberikan lebih kuasa dan akhirnya merdeka pada kurun ke-20. Dengan ini, dua negara di Amerika Utara, 10 di Caribbean, dan satu di Amerika Selatan merdeka daripada United Kingdom. Hari ini, United Kingdom mengekalkan 8 wilayah luar negeri di Amerika, yang diberikan pemerintahan sendiri. Selain itu, sembilan bekas jajahan British di Amerika sekarang bebas dan termasuk dalam Alam Komanwel.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]