Difteria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Penyakit Difteria)
Difteria
Pengelasan dan sumber luaran
Difteria menyebabkan ciri-ciri tengkuk bengkak, kadang-kala digelar “tengkuk lembu”.
ICD-10A36
ICD-9032
P. Data Penyakit3122
MedlinePlus001608
eMedicineemerg/138 med/459 oph/674 ped/596
MeSHD004165
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Difteria (bahasa Inggeris - Diphtheria, Greek διφθερα (diphthera)—“sepasang gulung kepingan kulit") adalah penyakit saluran pernafasan pada bahagian atas dengan ciri-ciri perit leher, demam sedikit, dan selaput ( pseudomembrane) pada tonsil, farinks, dan/atau rongga hidung.[1] Bentuk diphtheria serdahana mungkin terhad hanya pada kulit. Kesan luar biasa mungkin termasuk miokarditis (sekitar 20% kes) [2] dan neuropati di sisi (sekitar 10% kes).[3]

Difteria adalah jangkitan bakteria yang berpunca daripada Corynebacterium diphtheriae iaitu sejenis bakteria gram-positif organisma anaerobik fakultatif.[4] Penyakit ini menyerang bahagian atas mukosa saluran pernafasan dan kulit yang terluka. Tanda-tanda yang dapat dirasakan ialah sakit tekak dan demam secara tiba-tiba disertai tumbuhan membran kelabu melitupi tonsil serta bahagian saluran pernafasan.

Pembawa kuman ini adalah manusia sendiri dan ia amat sensitif kepada faktor-faktor alam sekitar seperti kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari. Difteria disebarkan melalui sentuhan kulit, saluran pernafasan dan sentuhan dengan pesakit difteria itu sendiri. Kadar kematian akibat difteria paling tinggi dalam kalangan bayi dan orang tua dan kematian biasanya berlaku dalam masa tiga hingga empat hari.

Rawatan bagi penyakit ini termasuk antitoksin difteria yang melemahkan toksin dan antibiotik. Erythromycin dan penisilin membantu menghapuskan bakteria dan menghentikan pengeluaran toksin. Umumnya difteria boleh dicegah melalui pemvaksinan. Bayi, kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa yang tidak mempunyai pelalian yang cukup memerlukan suntikan penggalak setiap 10 tahun.

Difteria merupakan penyakit berjangkit yang tersebar dengan sentuhan fizikal langsung atau menghidu titisan pernafasan pesakit. Penyakit diphtheria biasa dalam sejarah, kini, diphtheria kebanyakannya terhapus dalam negara maju melalui kempen pelalian. Di Amerika Syarikat sebagai contoh, terdapat 52 kes diphtheria dilaporkan antara 1980 dan 2000; antara 2000 dan 2007 hanya terdapat tiga kes dilaporkan[5] kerana DPT (Diphtheria–PertussisTetanus) dicadangkan bagi kesemua kanak-kanak usia persekolahan. Penguat pelalian dicadangkan bagi orang dewasa kerana kekuatan pelalian merosot menurut usia tanpa pendedahan berterusan; ia terutamanya dicadangkan bagi mereka yang mengembara di kawasan di mana penyakit ini belum dihapuskan.

Tanda dan simptom[sunting | sunting sumber]

Bentuk pernafasan memiliki tempoh pengeraman 2–5 hari. Permulaan penyakit biasanya secara perlahan-lahan. Simptom termasuk lesu, demam, sakit kerongkong serdahana dan masalah menelan ("disfagia"). Kanak-kanak yang dijangkiti mengalami simptom yang termasuk mual, muntah, sejuk, dan demam yang tinggi, sungguhpun sesetengah tidak menunjukkan simptom sehingga jangkitan telah berkembang lanjut. Dalam 10% kes pesakit mengalami bengkak di bahagian leher, biasanya digelar "leher lembu" (bull neck). Kes ini biasanya dikaitkan dengan risiko kematian yang lebih tinggi.

Tambahan kepada simptom pada tempat jangkitan (sakit kerongkong), pesakit mungkin mengalami tanda-tanda lebih umum, seperti lesu, pucat, dan degupan jantung pantas ("takikardia"). Simptom ini disebabkan oleh toksin yang dibebaskan oleh bakteria. Tekanan darah rendah mungkin terjadi pada pesakit sebegini. Kesan jangka panjang toksin difteria termasuk kardiomiopati [2] dan neuropati periferi (sensory type).[3] Bentuk luka difteria sering kali merupakan jangkitan kedua penyakit kulit sedia ada. Tanda-tanda jangkitan difteria bentuk luka menonjol purata selepas tujuh hari selepas kemunculan penyakit kulit utama.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 1878, anak Ratu Victoria, Puteri Alice dan keluarganya dijangkiti olehnya menyebabkan dua kematian, Puteri Marie dan Puteri Alice sendiri.

Pada 1920-am terdapat sekitar 100,000 hingga 200,000 kes sifteria setiap tahun di Amerika Syarikat, menyebabkan 13,000 hingga 15,000 kematian setiap tahun.[5] Kanak-kanak merupakan bilangan pesakit dan kematian terbesar. Satu daripada wabak diphtheria terkenal merupakan di Nome, Alaska; penghantaran serum pelalian 1925 ke Nome bagi penghantaran antitoksin diphtheria kini diraikan sebagai "Perlumbaan Agung Ehsan ("Great Race of Mercy")".

Salah satu rawatan pertama yang berkesan bagi diphtheria dijumpai pada 1880-an oleh doktor U.S. Joseph O'Dwyer (1841–1898). O'Dwyer membangunkan tiub yang dimasukkan ke dalam leher, dan menghalang mangsa dari tercekik akibat sarung selaput yang tumbuh pada dan menutupi saluran udara. Pada tahun 1884 Friedrich Loeffler menjumpai organisma punca (Corynebacterium diphtheriae.) Pada tahun 1890-an, doktor Jerman Emil von Behring membangunkan antitoksin yang tidak membunuh bakterium, tetapi meneuteralkan racun toksin yang dibebaska oleh bakterium kedalam tubuh. Von Behring mendapati bahawa darah haiwan memiliki antitoksin dalamnya dan dia mengambil darah, menyingkir agen pembekuan dan menyuntiknya ke dalam pesakit. Von Behring diberi anugerah Hadiah Nobel pertama dalam Perubatan bagi peranannya dalam jumpaan tersebut, dan pembangunan rawatan serum bagi difteria. (William H. Park dari Amerika dan Anna Wessels Williams; dan ahli sains Institute Pasteur Emile Roux dan Auguste Chaillou turut secara bebas membangunkan antitoksin difteria pada tahun 1890-an.) Vaksin berjaya pertama bagi difteria dibangunkan pada tahun 1913 oleh Behring. Bagaimanapun, antibiotik bagi diphtheria tidak ada sehingga jumpaan dan pembangunan dadah sulfa.

Ujian Schick, dicipta antara 1910 dan 1911, merupakan ujian bagi menentukan samaada seseorang lemah atau tidak kepada jangkitan difteria. Ujian ini dinamakan sempena penciptanya, Béla Schick (1877–1967), doktor bayi Amerika kelahiran Hungary. Kempen besar-besaran lima tahun diselaras oleh Dr. Schick. Sebagai sebahagian daripada kempen tersebut, 85 juta kepingan risalah diedarkan oleh Syarikat Insurans Metropolitan Life dengan rayuan kepada ibubapa bagi "Selamatkan anak anda dari diphtheria." Vaksin dibangunkan dalam dekad berikut, dan kematian mula menurun dengan banyaknya pada tahun 1924.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ryan KJ, Ray CG (editors) (2004). Sherris Medical Microbiology (ed. 4th). McGraw Hill. m/s. 299–302. ISBN 0838585299.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  2. ^ a b Havaldar, PV (2000). "Diphtheritic myocarditis: clinical and laboratory parameters of prognosis and fatal outcome". Ann Trop Paediatr. 20 (3): 209-15. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ a b Solders, G (1989). "Diphtheritic neuropathy, an analysis based on muscle and nerve biopsy and repeated neurophysiological and autonomic function tests". J Neurol Neurosurg Psychiatry. 52 (7): 876-80. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  4. ^ Office of Laboratory Security, Public Health Agency of Canada Corynebacterium diphtheriae Diarkibkan 2008-06-04 di Wayback Machine Material Safety Data Sheet. January 2000.
  5. ^ a b Atkinson W, Hamborsky J, McIntyre L, Wolfe S, eds. (2007). Diphtheria. in: Epidemiology and Prevention of Vaccine-Preventable Diseases (The Pink Book) (PDF) (ed. 10). Washington DC: Public Health Foundation. m/s. 59–70.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: extra text: authors list (link)
  6. ^ "United States mortality rate from measles, scarlet fever, typhoid, whooping cough, and diphtheria from 1900–1965". HealthSentinel.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-14. Dicapai pada 2008-06-30.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Holmes RK, "Diphtheria and other corynebacterial infections". In Harrison's Principles of Internal Medicine, 16th Ed. (2005).
  • "Antitoxin dars 1735 and 1740." The William and Mary Quarterly, 3rd Ser., Vol 6, No 2. p. 338.
  • Shulman ST, "The History of Pediatric Infectious Diseases", Pediatric Research. Vol. 55, No. 1 (2004).

Lihat penyakit