Perang Berantai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang Berantai
Sebahagian daripada Penyebaran Islam di Parsi
TarikhApril 633M
Lokasi
Kazima
Keputusan Kemenangan tentera Islam
Perubahan
wilayah
Wilayah Kazima dikuasai oleh tentera Islam
Pihak yang terlibat
Empayar Sassanid Khulafa al-Rasyidin
Komandan dan pemimpin
Hormuz Khalid Al-Walid, Qa'qa ibn Amru
Kekuatan
Sekitar 25,000 Sekitar 18,000
Kerugian dan korban
Sekitar 15,000 Sekitar 1,000

Peperangan ini berlaku pada bulan April 633 M. Ia dinamakan Perang Berantai kerana sejumlah besar tentera pejalan kaki Parsi pimpinan Panglima Besar Hormuz diikat dengan rantai besi bagi mengukuh dan menguatkan serangan dan pertahanan secara berkumpulan. Dari segi teknikalnya, taktik ini akan memberi tekanan berat kepada tentera pejalan kaki musuh.

Bagi peperangan ini secara amnya tentera Parsi Sassanid berjumlah 25,000 orang. Ia mempunyai kelengkapan senjata berat dan tentera berkuda berat. Namun kelemahannya adalah pergerakannya yang lambat. Dengan kekuatan 18,000 orang, Khalid ibn al-Walid mengatasi masalah ini dengan tentera berkuda ringkasnya yang pantas & cepat. Ia membuat strategi dengan mengumpan tentera Parsi mengejarnya dari daerah Kufier hinggalah ke daerah Kazima yang mana membuatkan tentera Parsi keletihan. Keletihan yang dialami oleh tentera Parsi disebabkan oleh senjata berat yang mereka bawa.

Setibanya tentera Parsi di Kazima, mereka diserang hendap oleh tentera Islam dengan secara mengejut. Sewaktu peperangan, Hormuz meletakkan beberapa orang tentera elitnya untuk mengawal keselamatannya. Namun, kesemua tentera elit beliau dapat dibunuh oleh salah seorang panglima Islam iaitu Qa'qa ibn Amru. Akhirnya pertempuran ini dimenangi oleh tentera Islam. Hormuz juga terkorban dalam peperangan ini setelah Khalid ibn al-Walid berjaya membunuh beliau.

Bagi tentera Parsi, rantai yang diikat di kaki mereka memberi peluang kepada tentera Islam untuk menyerang dengan lebih mudah sehinggakan jumlah tentera Parsi yang terkorban mencecah ribuan orang.