Peraturan Perlawanan (bola sepak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peraturan Perlawanan atau Undang-undang Permainan ialah peraturan persatuan bola sepak. Undang-undang menyebut bilangan pemain yang perlu dimiliki oleh pasukan, panjang permainan, saiz padang dan bola, jenis dan sifat kesalahan yang boleh dihukum oleh pengadil, undang-undang ofsaid, dan banyak undang-undang lain yang mentakrifkan sukan itu. Semasa perlawanan, adalah menjadi tugas pengadil untuk mentafsir dan menguatkuasakan Undang-undang Permainan.

Terdapat pelbagai percubaan untuk mengkodifikasikan peraturan antara pelbagai jenis bola sepak pada pertengahan abad ke-19. Undang-undang yang masih wujud bermula pada tahun 1863 di mana satu set peraturan telah diterima pakai secara rasmi oleh Persatuan Bola Sepak yang baru ditubuhkan. Dari masa ke masa, Undang-undang telah dipinda, dan sejak 1886 ia telah dikekalkan oleh Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (IFAB).

Undang-undang adalah satu-satunya peraturan persatuan bola sepak yang dibenarkan oleh FIFA untuk digunakan oleh ahlinya.[1] Undang-undang pada masa ini membenarkan beberapa variasi pilihan kecil yang boleh dilaksanakan oleh persatuan bola sepak kebangsaan, termasuk beberapa untuk bermain di peringkat terendah, tetapi sebaliknya hampir semua bola sepak yang dianjurkan di seluruh dunia dimainkan di bawah peraturan yang sama. Di Amerika Syarikat, Liga Utama Amerika Syarikat (MLS) menggunakan tetapan peraturan yang berbeza pada tahun 1990-an[2] dan Persekutuan Kebangsaan Persatuan Sekolah Menengah Negeri dan Persatuan Olahraga Berkolej Kebangsaan masih menggunakan tetapan peraturan yang setanding dengan, tetapi berbeza daripada, Undang-undang IFAB.[3]

Undang-undang Bola Sepak[sunting | sunting sumber]

Variasi yang dibenarkan[sunting | sunting sumber]

Semua persatuan bola sepak peringkat tertinggi dimainkan mengikut undang-undang yang sama. Undang-undang membenarkan beberapa variasi untuk belia, veteran, orang kurang upaya dan bola sepak akar umbi, seperti memendekkan tempoh permainan dan penggunaan penyingkiran sementara.

Pembentangan dan tafsiran[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1997, semakan besar telah menjatuhkan keseluruhan perenggan dan menjelaskan banyak bahagian untuk memudahkan dan mengukuhkan prinsip. Undang-undang ini ditulis dalam gaya undang-undang biasa Inggeris dan dimaksudkan untuk menjadi garis panduan dan matlamat prinsip yang kemudiannya dijelaskan melalui amalan, tradisi dan penguatkuasaan oleh pengadil.

Buku undang-undang sebenar telah lama mengandungi 50 halaman lebih banyak bahan, disusun dalam banyak bahagian, yang merangkumi banyak rajah tetapi secara rasmi bukan sebahagian daripada 17 undang-undang utama. Pada tahun 2007, kebanyakan bahagian tambahan ini bersama-sama dengan kebanyakan bahan daripada Soalan dan Jawapan FIFA (Soal&Jawab), telah disusun semula dan dimasukkan ke dalam bahagian "Arahan dan Garis Panduan Tambahan untuk Pengadil" yang baharu. Dalam semakan Undang-undang 2016/2017, bahan daripada bahagian ini telah dilipat ke dalam Undang-undang itu sendiri.

Pengadil diharapkan menggunakan pertimbangan dan akal yang waras mereka dalam menggunakan undang-undang; ini dikenali sebagai "Undang-undang 18".[4]

Bidang kuasa dan pengurusan perubahan[sunting | sunting sumber]

Undang-undang itu ditadbir oleh Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (IFAB). Mereka bermesyuarat sekurang-kurangnya sekali setahun untuk berdebat dan memutuskan sebarang perubahan pada teks sebagaimana yang wujud pada masa itu. Mesyuarat pada musim sejuk biasanya membawa kepada kemas kini kepada undang-undang pada 1 Julai setiap tahun yang berkuat kuasa serta-merta. Undang-undang mengawal semua perlawanan antarabangsa dan perlawanan kebangsaan ahli organisasi.[5] Sekurang-kurangnya enam daripada lembaga IFAB lapan kerusi perlu mengundi untuk menerima perubahan peraturan. Empat kerusi dipegang oleh FIFA untuk mewakili 200+ negara ahli mereka, dengan empat lagi akan diberikan kepada setiap persatuan British (FA mewakili England, SFA mewakili Scotland, FAW mewakili Wales dan IFA mewakili Ireland Utara), bermakna tiada perubahan boleh dibuat tanpa kelulusan FIFA, tetapi FIFA tidak boleh mengubah Undang-undang tanpa kelulusan sekurang-kurangnya dua badan pentadbiran British.[5]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pra-1863[sunting | sunting sumber]

Pada abad kesembilan belas, perkataan "bola sepak" boleh menandakan pelbagai jenis permainan di mana pemain cuba meletakkan bola ke gawang lawan. Peraturan "bola sepak" yang pertama diterbitkan adalah Sekolah Ragbi (1845), yang membenarkan pengendalian yang meluas, dengan cepat diikuti oleh Permainan padang Eton (1847), yang lebih mengehadkan pengendalian bola. Antara tahun 1830-an dan 1850-an, beberapa tetapan peraturan telah dicipta untuk digunakan di Universiti Cambridge – tetapi ia secara amnya tidak diterbitkan pada masa itu, dan banyak yang kemudiannya telah hilang. Tetapan peraturan terperinci pertama yang diterbitkan oleh kelab bola sepak (bukan sekolah atau universiti) adalah peraturan Sheffield FC (ditulis 1858, diterbitkan 1859) yang mengkodifikasikan permainan yang dimainkan selama 20 tahun sehingga dihentikan memihak kepada kod Persatuan Bola Sepak, dan Melbourne FC (1859) yang merupakan asal usul peraturan bola sepak Australia. Pada masa Persatuan Bola Sepak bermesyuarat pada penghujung tahun 1863, banyak tetapan peraturan yang berbeza telah diterbitkan, berbeza secara meluas mengenai soalan seperti sejauh mana bola boleh dikendalikan, perlakuan ofsaid, jumlah sentuhan fizikal yang dibenarkan dengan pihak lawan, dan ketinggian di mana gol boleh dijaringkan.

Peraturan 1863[sunting | sunting sumber]

Draf awal 'Undang-undang Permainan' tulisan tangan asal yang dibuat bagi pihak Persatuan Bola Sepak oleh Ebenezer Cobb Morley pada tahun 1863 dipamerkan di Muzium Bola Sepak Kebangsaan, Manchester.

Pada tahun 1863, beberapa kelab bola sepak mengikuti contoh Sekolah Ragbi dengan membenarkan bola dibawa di tangan, dengan pemain dibenarkan untuk "menggodam" (menendang ke dalam tulang kering) pihak lawan yang membawa bola. Kelab lain melarang kedua-dua amalan itu. Semasa mesyuarat FA untuk merangka versi pertama undang-undang, terdapat perpecahan yang sengit antara kelab "penggodaman" dan "bukan penggodaman". Mesyuarat FA pada 17 November 1863 membincangkan persoalan ini, dengan kelab "penggodaman" mendominasi.[6] Draf pertama undang-undang Persatuan Bola Sepak, yang dirangka oleh setiausaha FA Ebenezer Cobb Morley, mencerminkan keutamaan ini, mengandungi banyak ciri yang hari ini akan dianggap lebih dekat dengan ragbi daripada persatuan bola sepak.

Satu mesyuarat selanjutnya telah dijadualkan untuk memuktamadkan ("menyelesaikan") undang-undang.[7] Pada mesyuarat penting 24 November ini, "penggodam" sekali lagi berada dalam majoriti yang sempit. Semasa mesyuarat itu, bagaimanapun, Morley membawa perhatian perwakilan kepada satu tetapan undang-undang bola sepak yang diterbitkan baru-baru ini dari Universiti Cambridge yang melarang membawa dan menggodam. Perbincangan mengenai peraturan Cambridge, dan cadangan untuk kemungkinan komunikasi dengan Cambridge mengenai perkara itu, telah melambatkan "penyelesaian" undang-undang terakhir kepada mesyuarat selanjutnya, pada 1 Disember.[8][9] Sebilangan wakil yang menyokong bola sepak gaya ragbi tidak menghadiri mesyuarat tambahan ini,[10] mengakibatkan penggodaman dan pembawaan diharamkan.[9]

Francis Campbell dari Blackheath, kelab "penggodaman" yang paling terkenal, menuduh Presiden FA Arthur Pember, Morley, dan sekutu mereka menguruskan mesyuarat 24 November secara tidak wajar untuk mengelakkan undang-undang "pro-penggodaman" daripada diterima pakai.[11] Pember menafikan sekeras-kerasnya "tuduhan berkelakuan tidak sopan" sedemikian. Keputusan ahli sejarah kemudian bercampur-campur: Young menuduh Campbell sebagai "sombong",[12] manakala Harvey menyokong dakwaan Campbell, menuduh bukan penggodam "merampas kuasa" terhadap kelab pro-penggodaman.[13] Blackheath, bersama-sama dengan kelab "penggodaman" lain, akan meninggalkan FA akibat pertikaian ini.

Versi akhir undang-undang FA telah diterima pakai secara rasmi dan diterbitkan pada Disember 1863. Beberapa perbezaan ketara daripada permainan moden disenaraikan di bawah:

  • Tiada palang. Gol boleh dijaringkan pada sebarang ketinggian (seperti hari ini dalam peraturan bola sepak Australia).
  • Walaupun kebanyakan bentuk pengendalian adalah dilarang, pemain dibenarkan untuk menangkap bola (dengan syarat mereka tidak berlari dengannya atau membalingnya). Tangkapan adil akan dihadiahkan dengan sepakan percuma (ciri yang kini masih wujud dalam pelbagai bentuk dalam peraturan bola sepak Australia, kesatuan ragbi dan bola sepak Amerika).
  • Terdapat peraturan ofsaid yang ketat, di mana mana-mana pemain yang mendahului penyepak berada dalam kedudukan ofsaid (serupa dengan peraturan ofsaid hari ini dalam kesatuan ragbi). Satu-satunya pengecualian adalah apabila bola disepak dari belakang garisan gol.
  • Balingan ke dalam diberikan kepada pemain pertama (dalam mana-mana pasukan) yang menyentuh bola selepas ia keluar dari permainan. Bola terpaksa dibaling pada sudut tepat ke garisan tepi (seperti hari ini dalam kesatuan ragbi).
  • Tiada sepakan sudut. Apabila bola berada di belakang garisan gol, terdapat situasi yang agak serupa dengan ragbi: jika pemain penyerang pertama kali menyentuh bola selepas ia keluar dari permainan, maka pasukan penyerang mempunyai peluang untuk melakukan sepakan percuma ke arah gol dari tempat lima belas ela di belakang titik di mana bola disentuh (agak serupa dengan perubahan dalam ragbi). Jika pemain pertahanan pertama kali menyentuh bola, maka pasukan bertahan menendang bola keluar dari atas atau belakang garisan gol (bersamaan dengan sepakan gol).
  • Pasukan bertukar tamat setiap kali gol dijaringkan.
  • Peraturan tidak membuat peruntukan untuk penjaga gol, pegawai perlawanan, hukuman bagi pelanggaran peraturan, tempoh perlawanan, separuh masa, bilangan pemain, atau tanda padang (selain daripada bendera untuk menandakan sempadan kawasan permainan ).

Pada mesyuaratnya pada 8 Disember 1863, FA bersetuju bahawa, seperti yang dilaporkan dalam Bell's Life di London, John Lillywhite akan menerbitkan Undang-undang.[14] Permainan pertama yang akan dimainkan di bawah peraturan baru ialah keputusan seri 0–0 antara Barnes dan Richmond.[14] Penggunaan undang-undang itu tidak universal di kalangan kelab bola sepak Inggeris. Peraturan Sheffield terus digunakan oleh ramai orang. Selain itu, sebagai keutamaan kepada permainan yang lebih fizikal dengan penekanan yang lebih besar pada pengendalian bola, beberapa memutuskan untuk tidak menjadi sebahagian daripada FA pada tahun-tahun awalnya dan kemudiannya akan membentuk Kesatuan Bola Sepak Ragbi pada tahun 1871.[15]

IFAB dicipta[sunting | sunting sumber]

Variasi kecil antara peraturan yang digunakan di England (bidang kuasa Persatuan Bola Sepak) dan Negara Asal United Kingdom yang lain – Scotland, Wales dan Ireland – membawa kepada penciptaan Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa untuk mengawasi peraturan untuk semua negara asal. Pertemuan pertama mereka adalah pada tahun 1886.[16] Sebelum ini, pasukan dari negara berbeza perlu bersetuju dengan peraturan negara mana yang digunakan sebelum bermain.

Penerimaan FIFA[sunting | sunting sumber]

Apabila badan bola sepak antarabangsa di benua FIFA diasaskan di Paris pada tahun 1904, ia serta-merta mengisytiharkan bahawa FIFA akan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh IFAB. Populariti permainan antarabangsa yang semakin meningkat membawa kepada kemasukan wakil FIFA ke IFAB pada tahun 1913. Sehingga tahun 1958, British masih boleh mengundi bersama untuk mengenakan perubahan yang bertentangan dengan kehendak FIFA. Ini berubah dengan penggunaan sistem pengundian semasa di mana sokongan FIFA adalah perlu, tetapi tidak mencukupi, untuk sebarang pindaan diluluskan.[5]

Pindaan yang ketara[sunting | sunting sumber]

Pindaan yang ketara kepada peraturan termasuk:[15][17]

  • 1866Peraturan ofsaid yang ketat dilonggarkan: pemain berada di sebelah selagi terdapat tiga lawan antara pemain dan gol lawan. Pemberian sepakan percuma untuk tangkapan adil (masih dilihat dalam kod bola sepak lain) dihapuskan. Pita (sepadan dengan palang moden) ditambahkan pada gol; sebelum ini gol boleh dijaringkan pada sebarang ketinggian (seperti hari ini dalam peraturan bola sepak Australia).[a]
  • 1867 – Situasi apabila bola pergi di belakang garisan gol dipermudahkan: semua elemen seperti ragbi dikeluarkan, dengan pasukan bertahan diberikan sepakan gol tanpa mengira pasukan yang menyentuh bola.[a]
Dari 1866 hingga 1883, undang-undang menyediakan pita di antara tiang gol
  • 1870 – Semua pengendalian bola adalah dilarang (sebelum ini, pemain telah dibenarkan untuk menangkap bola). Pertukaran pasukan tamat pada separuh masa, tetapi hanya jika tiada gol dijaringkan pada separuh masa pertama.[a]
  • 1871 – Pengenalan kedudukan khusus penjaga gol, yang dibenarkan mengendalikan bola "untuk perlindungan gawangnya".
  • 1872 – Sepakan percuma tidak langsung diperkenalkan sebagai hukuman untuk tangan yang tersentuh bola, sebutan pertama tindakan punitif kerana melanggar peraturan. Sepakan Penjuru diperkenalkan. Pasukan tidak bertukar berakhir selepas gol dijaringkan semasa separuh masa kedua.[a]
  • 1873 – Lontaran ke dalam diberikan terhadap pasukan yang menendang bola ke dalam dengan sentuhan (sebelum ini ia diberikan kepada pemain pertama dari mana-mana pasukan yang menyentuh bola selepas ia keluar dari permainan).[a] Penjaga gol mungkin tidak "membawa" bola.
  • 1874 – Sepakan percuma tidak langsung, sebelum ini hanya digunakan untuk menghukum tangan yang tersentuh bola, dilanjutkan untuk menutup permainan kesat dan ofsaid. Rujukan pertama kepada pegawai perlawanan ("pengadil"). Sebelum ini, ketua pasukan secara amnya dijangka menguatkuasakan undang-undang.[a]
  • 1875 – Gol mungkin tidak dijaringkan secara langsung dari sepakan sudut atau dari sepak mula. Pertukaran pasukan tamat pada separuh masa sahaja. Gol mungkin mempunyai sama ada palang atau pita.[a]
  • 1877 – Lontaran ke dalam boleh pergi ke mana-mana arah (sebelum ini ia perlu dibaling pada sudut tepat ke garisan sentuh, seperti hari ini dalam kesatuan ragbi).[a] Hasil daripada perubahan ini, kelab-kelab Persatuan Bola Sepak Sheffield bersetuju untuk meninggalkan "Peraturan Sheffield" tersendiri mereka dan menerima pakai undang-undang FA.
  • 1878 – Pemain boleh menjadi ofsaid daripada lontaran ke dalam.
  • 1881 – Pengadil diperkenalkan, untuk memutuskan pertikaian antara pengadil-pengadil. Awas (untuk "kelakuan tidak sopan") dan dibuang kerja (untuk kelakuan ganas) muncul dalam undang-undang buat kali pertama.
  • 1883Persidangan Bola Sepak Antarabangsa, yang diadakan antara persatuan bola sepak Inggeris, Scotland, Ireland dan Wales pada Disember 1882, menghasilkan penyatuan peraturan di seluruh negara asal, yang memerlukan beberapa perubahan kepada undang-undang FA pada tahun berikutnya. Lontaran ke dalam akhirnya mencapai bentuk modennya, dengan pemain dikehendaki membaling bola dari atas kepala menggunakan dua tangan. Pemain tidak boleh ofsaid daripada sepakan sudut. Penjaga gol boleh mengambil sehingga dua langkah semasa memegang bola. Gol mesti mempunyai palang (pilihan untuk menggunakan pita dialih keluar). Sepak mula mesti ditendang ke hadapan. Garis sentuh diperkenalkan (sebelum ini, sempadan padang permainan telah ditandakan dengan bendera).
  • 1887 – Penjaga gol mungkin tidak mengendalikan bola di bahagian separuh padang lawan.
  • 1888 – Bola jatuh diperkenalkan sebagai cara untuk memulakan semula permainan selepas digantung oleh pengadil.
  • 1889 – Seorang pemain boleh dibuang padang kerana tingkah laku berhati-hati yang berulang.
  • 1890 – Gol tidak boleh dijaringkan secara langsung daripada sepakan gol.
Ketika pertama kali diperkenalkan pada tahun 1891, penalti telah diberikan untuk kesalahan dalam jarak 12 ela dari garisan gol.
  • 1891Sepakan penalti diperkenalkan, untuk tangan yang tersentuh bola atau permainan kasar dalam jarak 12 ela dari garisan gol. Pengadil digantikan oleh penjaga garisan. Tanda padang diperkenalkan untuk kawasan gol, kawasan penalti, titik tengah dan bulatan tengah.
  • 1897 – Undang-undang menentukan, buat kali pertama, bilangan pemain pada setiap pasukan (11) dan tempoh setiap perlawanan (90 minit, melainkan dipersetujui sebaliknya). Garis separuh jalan diperkenalkan. Panjang maksimum tanah dikurangkan daripada 200 ela kepada 130 ela.
  • 1901 – Penjaga gol boleh mengendalikan bola untuk sebarang tujuan (sebelum ini penjaga gol dibenarkan mengendalikan bola hanya "untuk mempertahankan gawangnya").
  • 1902 – Kawasan gol dan kawasan penalti dianggap dimensi modennya, masing-masing menjangkau enam ela dan lapan belas ela dari tiang gol. Tempat penalti diperkenalkan.
  • 1903 – Gol boleh dijaringkan terus daripada sepakan percuma yang diberikan untuk tangan yang tersentuh bola atau permainan kasar (sebelum ini semua sepakan percuma yang diberikan kerana pelanggaran undang-undang, selain daripada sepakan penalti, adalah secara tidak langsung). Pengadil boleh mengelak daripada memberikan sepakan percuma atau penalti untuk memberi kelebihan kepada pasukan penyerang. Seorang pemain boleh dibuang padang kerana "bahasa yang buruk atau ganas kepada Pengadil".
  • 1907 – Pemain tidak boleh ofsaid apabila berada di kawasan sendiri.
  • 1912 – Penjaga gol hanya boleh mengendalikan bola di dalam kawasan penalti.
  • 1920 – Pemain tidak boleh ofsaid daripada lontaran ke dalam.
  • 1924 – Gol boleh dijaringkan terus daripada sepakan sudut.
  • 1925 – Peraturan ofsaid dilonggarkan lagi: seorang pemain berada di sebelah selagi terdapat dua lawan antara pemain dan garisan gol lawan (sebelum ini, tiga lawan telah diperlukan).
  • 1931 – Penjaga gol boleh mengambil empat langkah (bukan dua) semasa membawa bola.
  • 1937 – "D" ditambah pada tanda padang, untuk memastikan pemain tidak menceroboh dalam jarak 10 ela dari pemain mengambil sepakan penalti.
  • 1938 – Undang-undang itu ditulis semula sepenuhnya dan disusun semula oleh sebuah jawatankuasa di bawah pimpinan Stanley Rous. Penulisan semula memperkenalkan skema tujuh belas undang-undang yang masih wujud hari ini. Seorang pemain boleh dibuang padang kerana "permainan kekasaran yang serius".
  • 1958 – Penggantian pemain yang cedera dibenarkan dalam perlawanan kompetitif buat kali pertama, tertakluk kepada kelulusan persatuan kebangsaan.[18]
  • 1970 – Pengenalan kad merah dan kuning.
  • 1990 – Kelonggaran lagi dalam peraturan ofsaid: tahap pemain dengan dua lawan terakhir dianggap onside (sebelum ini, pemain sedemikian akan dianggap ofsaid). Seorang pemain boleh dibuang padang kerana kesalahan yang menafikan pihak lawan "peluang menjaringkan gol yang jelas".
  • 1992 – Pengenalan peraturan hantaran belakang: penjaga gol tidak boleh mengendalikan bola selepas bola itu disepak dengan sengaja oleh rakan sepasukan.
  • 1993 - Pengenalan gol emas: jika mana-mana pasukan menjaringkan gol semasa masa tambahan dalam perlawanan kompetitif, permainan tamat serta-merta dan pasukan penjaring menjadi pemenang. Peraturan ini kekal sehingga dialih keluar daripada kebanyakan pertandingan pada tahun 2004.
  • 1997 – Peraturan itu ditulis semula sepenuhnya, buat kali pertama sejak 1938.[19] Gol boleh dijaringkan terus dari sepak mula atau dari sepakan gol. Penjaga gol tidak boleh mengendalikan bola selepas menerimanya terus daripada lontaran ke dalam oleh rakan sepasukan.
  • 2000 – Sekatan empat langkah ke atas penjaga gol yang mengendalikan bola dimansuhkan dan digantikan dengan "peraturan enam saat": penjaga gol tidak boleh mengendalikan bola selama lebih daripada enam saat. Penjaga gol mungkin tidak lagi dikenakan denda semasa memegang bola.
  • 2004 – Peraturan gol emas dihapuskan.
  • 2012Teknologi garisan-Gol dibenarkan (tetapi tidak diperlukan).
  • 2016 – Sepak mula boleh ditendang ke mana-mana arah.
  • 2018Pembantu pengadil video dibenarkan (tetapi tidak diperlukan). Penggantian keempat dibenarkan dalam masa tambahan.[20]
  • 2019Gol yang dijaringkan dengan tangan, sama ada secara tidak sengaja atau tidak, tidak dibenarkan. Pemain penyerang tidak lagi boleh campur tangan di benteng pertahanan semasa sepakan percuma. Pemain Penggantian perlu meninggalkan padang di garisan gol atau garisan terdekat dan bukannya berjalan ke kawasan teknikal mereka. Sepakan gol meletakkan bola ke dalam permainan serta-merta (bukannya perlu meninggalkan kawasan penalti). Pegawai pasukan juga boleh diberi amaran atau dipecat. Semasa penalti, penjaga gol hanya perlu mengekalkan sebelah kaki di garisan. Bola yang dijatuhkan tidak lagi kompetitif, sebaliknya dijatuhkan untuk penjaga gol pertahanan jika dalam kawasan penalti, sebaliknya untuk pasukan yang terakhir menyentuh bola.[21][22][23][24]

Tajuk undang-undang[sunting | sunting sumber]

Penulisan semula undang-undang pada tahun 1938 memperkenalkan skema 17 undang-undang bernama yang telah berlangsung sehingga hari ini, dengan hanya perubahan kecil. Sejarah penomboran dan tajuk undang-undang sejak 1938 ditunjukkan dalam jadual di bawah:

Undang-undang 1938 1996 1997 2016
1
Padang Permainan
2
Bola
3
Bilangan Pemain Bilangan Pemain Pemain
4
Peralatan Pemain Peralatan Pemain
5
Pengadil Pengadil
6
Penjaga Garisan Penolong Pengadil Penolong Pengadil Pegawai Perlawanan Yang Lain
7
Tempoh Permainan Tempoh Perlawanan
8
Permulaan Permainan Permulaan dan Mulakan Semula Permainan
9
Bola Masuk dan Keluar dari Permainan Bola Masuk dan Keluar dari Permainan
10
Kaedah Markah Kaedah Pemberian Markah Menentukan Keputusan Perlawanan
11
Ofsaid Ofsaid
12
Pelanggaran dan Salah Laku
13
Sepakan Percuma Sepakan Percuma
14
Sepakan Penalti Sepakan Penalti
15
Lontaran ke Dalam Lontaran ke Dalam
16
Sepakan Gol Sepakan Gol
17
Sepakan Penjuru Sepakan Penjuru

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g h Diguna pakai daripada Peraturan Sheffield

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "FIFA Statutes - July 2012 edition" (PDF). FIFA. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 5 November 2021. Each Member of FIFA shall play Association Football in compliance with the Laws of the Game issued by IFAB. Only IFAB may lay down and alter the Laws of the Game.
  2. ^ Maurer, Pablo. "How U.S. soccer experimented with 10 changes to the game before launching MLS". The Athletic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-08.
  3. ^ "A COMPARATIVE STUDY OF RULES AND LAWS" (PDF). National Federation of State High School Associations. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 29 September 2021.
  4. ^ United States Soccer Federation Inc.; Michael Lewis (2000). Soccer for dummies. Foster City, CA: IDG Books Worldwide. ISBN 1118053575. Dicapai pada 5 June 2014.
  5. ^ a b c "The IFAB: How it works". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2015. Dicapai pada 2013-04-19.
  6. ^ Harvey (2005), pp. 135–139
  7. ^ "The Football Association". Bell's Life in London. 1863-11-28. m/s. 6.
  8. ^ "The Football Association". Bell's Life in London. 1863-11-28. m/s. 6. The President pointed out that the vote just passed to all intents and purposes annulled the business of the evening, whereupon Mr. Alcock said it was too late to proceed further, and moved that the meeting do adjourn till Tuesday next, 1 Dec., and it was so resolved.
  9. ^ a b "The Football Association". Supplement to Bell's Life in London. 1863-12-05. m/s. 1.
  10. ^ Harvey (2005), pp. 144-145
  11. ^ "The Football Association". Supplement to Bell's Life in London. 1863-12-05. m/s. 1. Mr Campbell: [...] Apabila mesyuarat terakhir diadakan untuk tujuan nyata [...] untuk menyelesaikan undang-undang yang dicadangkan, mereka sepatutnya meneruskan peraturan seperti yang dicadangkan oleh persatuan, dan tidak mengikuti kursus yang mereka lakukan mengenai peraturan Cambridge, tetapi resolusi dan pindaan telah dibuat. dicadangkan dan diluluskan mengikut cara yang mereka ada tanpa dibawa ke mesyuarat dengan betul, kerana didapati parti "penggodaman" terlalu kuat
  12. ^ Young, Percy M. (1968). A History of British Football. London: Arrow Books. m/s. 136. ISBN 0-09-907490-7.
  13. ^ Harvey (2005), p. 144
  14. ^ a b "The History of The FA". The Football Association. Dicapai pada 6 June 2014.
  15. ^ a b "FIFA – History – the Laws – From 1863 to the Present Day". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2015. Dicapai pada 16 August 2018.
  16. ^ "The International FA Board (IFAB)". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2013. Dicapai pada 2013-04-19.
  17. ^ "FIFA History of Football". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 June 2007. Dicapai pada 8 December 2011.
  18. ^ History of the Laws of the Game on FIFA.com
  19. ^ "Welcome to FIFA.com News - The new Laws of the Game - FIFA.com". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 October 2019.
  20. ^ "International Football Association Board | IFAB". 3 March 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 July 2018. Dicapai pada 3 March 2018.
  21. ^ "Handball rules among those changed by Ifab for next season". BBC. 2 March 2019.
  22. ^ "Handball rules among those amended by International FA Board". Sky Sports. 2 March 2019. Dicapai pada 3 March 2019.
  23. ^ "Cartões para comissão técnica, mão e até cara ou coroa: veja 12 mudanças nas regras do futebol (Cards for the coaching staff, handball and even coin toss: see 12 changes on football rules) (In Portuguese)". Globoesporte.com. 13 March 2019. Dicapai pada 24 April 2019.
  24. ^ Harmsel, Jan ter (2019-03-18). "Laws of the Game changes 2019-2020". Dutch Referee Blog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-26.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • The Rules of Association Football, 1863: The First FA Rule Book Bodleian Library (2006)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Nota
  1. ^ muka surat 72-79 (muka surat 77-84 PDF)
  2. ^ Tidak termasuk Keputusan Lembaga Antarabangsa
  3. ^ Kedua-dua undang-undang dimasukkan dalam minit Mesyuarat Agung Tahunan 1997: Undang-undang 1996 berada di ms. 7-105; Undang-undang 1997 berada di ms. 106-146

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.