Perbincangan:Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

satu rejimen askar wataniah negeri sabah diwujudkan sebagai unit peronda di dalam zon keselamatan pantai timur sabah.[sunting sumber]

esscom dan esszone merupakan jaringan pertahanan dan pemantauan yang sangat luas. 

melalui pemahaman saya, esscom menumpukan kepada pertahanan dan pemantauan sempadan negara di bahagian pantai timur negeri sabah. manakala eszone pula, telah di khaskan untuk memantau dan menjaga keselamatan di daerah-daerah yang terletak di pantai timur sabah.

 esscom ditempatkan di wilayah tawau,lahad datu,sandakan,kudat,kunak.

esszone ditumpukan di kawasan tawau,semporna,kunak,lahad datu. Kemudian di kawasan kinabatangan,sandakan,beluran. seturusnya,dikawasan pitas,kota marudu,kudat.

saya sekadar memberi pendapat tentang,esscom memerlukan satu rejimen sokongan yang arif dengan kawasan kawalan ini. oleh itu, satu rejimen askar wataniah boleh diwujudkan di kawasan berkaitan sebagai pasukan rondaan di dalam esscom. pengambilan rekrut dari setiap kawasan-kawasan ini, akan memudahkan pemantauan dan rondaan di lakukan kerana anggotanya terdiri daripada anak watan di kawasan itu. esscom hanya memerlukan seramai 100 orang sahaja dari setiap kawasan khas ini. itu sahaja pandangan yang mampu saya berikan..

terima kasih kepada semua yang telah berjuang untuk melindungi kami di sabah.

doa tanpa mengira agama kami iringkan kepada perwira yang telah terkorban dan cedera. kami rakyat sabah khususnya di kawasan pantai timur ini sedia memberikan sumbangan kepada esscom jika diberi peluang.

kepada rakyat Malaysia.. POLIS DIRAJA MALAYSIA DAN ANGKATAN TENTERA MALAYSIA..

adalah pahlawan kami yang berjuang seperti Aki Antanum dan Paduka Mat Salleh...thanks.

 date : 10 may 2013
 name : RICKI BOY HASIM
        dari kawasan sungai labuk, kawasan esscom,sandakan..