Perbincangan kategori:Subbahagian mengikut negara

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Panduan membuka laman kategori subbahagian baru[sunting sumber]

Untuk tajuk laman kategori subbahagian yang baru (bahagian politik, geografi mahupun statistik) dalam sesebuah negara, pengguna WBM mestilah gunakan format yang selaras untuk setiap subbahagian di setiap negara di seluruh tapak sesawang Wikipedia Bahasa Melayu.

Berasaskan kata sepakat yang dicapai dalam laman perbincangan ini, tajuknya harus mengikut format berikut: Kategori:{jenis subbahagian} di {nama kawasan}. Contoh: Kategori:Negeri di Malaysia, Kategori:Wilayah di Jepun.

Nama subbahagian itu tidak digandakan (seperti "Negeri-negeri") walaupun kategori mengandungi lebih daripada satu rencana. Mana-mana kategori subbahagian yang tidak mengikut format ini harus dialihkan ke kategori yang menggunakan format yang betul secepat mungkin.

Tidak dilupakan, setiap rencana baru mengenai sesebuah tempat yang merupakan subbahagian dalam sesuatu kawasan harus dipautkan ke kategori subbahagian yang sepatutnya. Contoh: rencana Seremban dipautkan ke Kategori:Bandar di Negeri Sembilan dengan menaipkan [[Kategori:Bandar di Negeri Sembilan]] di bahagian bawah kotak suntingan rencana itu (di antara bahagian ==Rujukan==/==Pautan Luar== dan senarai pautan antara bahasa [Interwiki]). – Fanatix (bincang) 10:40, 14 November 2010 (UTC)[balas]