Periuk kera

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Periuk Nepenthes distillatoria. A: Kelenjar madu dari permukaan tudung yang menarik. B: Bendalir pencernaan dari dalam periuk, dalam lekukan bak saku epidermis, terbuka ke bawah. C: Bahagian sama yang melintang.
Mikrograf elektron pengimbas bagi permukaan dalam periuk

Periuk kera ialah beberapa tumbuhan maging berlainan yang ada daun terubah suai yang dipanggil perangkap serling—suatu mekanisme pemerangkapan mangsa yang bercirikan lubang dalam yang diisi dengan cecair pencernaan. Perangkap bagi apa yang dianggap merupakan periuk "sebenar" ini terbentuk daripada daun yang mengkhusus. Tumbuhan ini menarik perhatian dan melemaskan mangsa dengan madunya.[1]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Istilah "periuk kera" secara umumnya merujuk pada ahli keluarga Nepenthaceae dan Sarraceniaceae, namun perangkap serling yang hampir sama pun digunakan oleh Cephalotaceae yang monotaip dan beberapa ahli Bromeliaceae. Keluarga Nepenthaceae dan Sarraceniaceae adalah keluarga yang paling kaya dengan spesies periuk kera.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Krol, E.; Plancho, B. J.; Adamec, L.; Stolarz, M.; Dziubinska, H.; Trebacz, Kgv. (2011). "Quite a few reasons for calling carnivores 'the most wonderful plants in the world'". Annals of Botany. 109 (1): 47–64. doi:10.1093/aob/mcr249. PMC 3241575. PMID 21937485.