Perjanjian San Francisco

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perjanjian San Francisco
Perjanjian Perdamaian dengan Jepun (San Francisco Peace Treaty)
Bahasa Jepun ralat: {{nihongo}}: Teks Jepun dan romaji diperlukan (bantuan)
(Nihon-koku to no Heiwa-Jōyaku)
Bahasa Inggeris Treaty of Peace with Japan
Bahasa Perancis Traité de paix avec le Japon
Bahasa Sepanyol Tratado de Paz con Japón

Perjanjian Perdamaian dengan Jepun (San Francisco Peace Treaty) atau lebih dikenali sebagai Perjanjian San Francisco (Treaty of San Francisco) antara pihak-pihak Berikat dan Jepun secara rasmi ditandatangani oleh 49 negara pada 8 September 1951 di San Francisco, California. Perjanjian ini mula berkuatkuasa pada 28 April tahun berikutnya.

Perjanjian San Francisco secara rasmi mengakhiri Perang Dunia Kedua, dan mengakhiri secara rasmi kedudukan Jepun sebagai kuasa imperialis, dan menguntukkan pampasan untuk warga awam Berikat dan mantan tawanan perang yang menderita jenayah perang Jepun. Perjanjian ini sebahagian besar didasarkan pada Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu dan Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

Perjanjian ini bersama Perjanjian Keselamatan yang ditandatangani pada tahun yang sama merupakan permulaan "Sistem San Francisco". Istilah Sistem San Francisco dicipta oleh sejarawan John W. Dower untuk menyebut hubungan Jepun dengan Amerika Syarikat dan peranannya di dalam dunia antarabangsa sebagaimana ditentukan oleh kedua perjanjian yang dibuat oleh Amerika Syarikat dan Jepun, dan dipakai untuk menjelaskan kesan kedua perjanjian tersebut terhadap sejarah Jepun pascaperang.

Negara peserta[sunting | sunting sumber]

Fail:Shigeru Yoshida 1951.jpg
Perdana Menteri Shigeru Yoshida menyampaikan pidato tentang "rekonsiliasi dan kepercayaan" (Jepun: 和解と信頼, Hepburn: wakai to shinrai) di konferensi Perdamaian San Francisco yang berlangsung di San Francisco Opera House. Ia kemudian menandatangani perjanjian damai atas nama pemerintah Jepun.

Negara peserta konferensi adalah sebagai berikut: Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Arab Saudi, Argentina, Australia, Belanda, Belgium, Bolivia, Brazil, Czechoslovakia, Chile, Ecuador, El Salvador, Habsyah, Filipina, Guatemala, Haiti, Honduras, Indonesia, Iraq, Iran, Jepun, Kemboja, Kanada, Colombia, Costa Rica, Cuba, Laos, Lubnan, Liberia, Luxembourg, Mexico, Mesir, Nicaragua, Norway, Pakistan, Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Poland, Republik Dominica, New Zealand, Sri Lanka, Syria, Turki, Kesatuan Soviet, Uruguay, Venezuela, Vietnam, United Kingdom, Yunani.

Burma, India, dan Yugoslavia juga diundang, namun tidak ikut.[1] Republik Cina di Taiwan dan Republik Rakyat Cina tidak diundang kerana keduanya sedang terlibat Perang Saudara Cina. Amerika Syarikat dan Kerajaan Bersatu berbeda pendapat dalam menentukan salah satu dari dua pemerintah Cina yang akan diundang untuk mewakili Cina. Perbedaan pendapat mengenai partisipasi Cina menyebabkan Korea Utara juga tidak diundang.[2] Italia juga tidak diundang, walaupun kabinet Badoglio yang antifasis sudah mengeluarkan deklarasi rasmi mengenai perang terhadap Jepun pada 14 Juli 1945.[3] Pakistan adalah negara yang belum dibentuk ketika Perang DKesatuana II terjadi, tapi diundang sehubungan kedudukannya sebagai salah satu negara penerus India Britania yang berperang melawan Jepun.

Penolakan Kesatuan Soviet terhadap Perjanjian San Francisco[sunting | sunting sumber]

Delegasi Kesatuan Soviet di bawah pimpinan Wakil Menteri Luar Negeri Soviet Andrei Gromyko menghadiri konferensi San Francisco, namun menolak isi perjanjian. Sejak konferensi dibermula, Kesatuan Soviet menyatakan menentang secara keras naskah rancangan perjanjian yang disusun Amerika Syarikat dan Britania Raya. Delegasi Kesatuan Soviet berulang kali mencuba namun tidak berhasil memakai langkah-langkah prosedural untuk menggagalkan hasil konferensi.[4] Keberatan-keberatan Kesatuan Soviet secara rinci dijelaskan dalam pernyataan panjang lebar oleh Gromyko pada 8 September 1951.[5] Pernyataan Gromyko berisi sejumlah dakwaan dan tuntutan Kesatuan Soviet, bahawa perjanjian tersebut tidak dapat dijadikan jaminan militerisme Jepun tidak akan bangkit kembali; Cina KomKesatuans tidak diundang untuk berpartisipasi meskipun telah menjadi salah satu korban utama agresi Jepun; Kesatuan Soviet tidak cukup dimintai pendapatnya ketika perjanjian sedang disusun; perjanjian akan menjadikan Jepun sebagai pangkalan militer Amerika Syarikat dan menjadikan Jepun sebagai sekutu militer Amerika Syarikat melawan Kesatuan Soviet; dalam kenyataannya perjanjian tersebut adalah suatu perjanjian damai yang terpisah; rancangan perjanjian melanggar hak-hak Cina atas Taiwan dan beberapa pulau lainnya; walaupun Amerika Syarikat tidak memiliki klaim yang sah, beberapa pulau-pulau milik Jepun berdasarkan perjanjian akan diserahkan menjadi milik Amerika Syarikat; rancangan perjanjian melanggar Perjanjian Yalta, tidak mengakui kedaulatan Kesatuan Soviet atas Sakhalin Selatan dan Kepulauan Kuril; dan berbagai keberatan lainnya.

Negara penandatangan dan peratifikasi[sunting | sunting sumber]

Dari 52 negara peserta, 49 di antaranya menandatangani Perjanjian San Francisco.[6] Cekoslowakia, Polandia, dan Kesatuan Soviet menolak untuk menandatangani perjanjian.[7] Filipina dan Indonesia menandatangani perjanjian, namun tidak meratifikasinya.[8]

Negara-negara penandatangan perjanjian adalah sebagai berikut: Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Arab Saudi, Argentina, Australia, Belanda, Belgia, Bolivia, Brasil, Chili, Ekuador, El Salvador, Ethiopia, Filipina, Guatemala, Haiti, Honduras, Indonesia, Irak, Iran, Kamboja, Kanada, Kerajaan Bersatu Britania Raya dan Irlandia Utara, Kolombia, Kosta Rika, Kuba, Laos, Lebanon, Liberia, Luksemburg, Meksiko, Mesir, Nikaragua, Norwegia, Pakistan, Panama, Perancis, Peru, Republik Dominika, Selandia Baru, Sri Lanka, Suriah, Turki, Uruguay, Venezuela, Vietnam, Yunani, dan Jepun.[9]

Republik Cina dan Republik Rakyat Cina tidak diundang dan tidak menandatangani Perjanjian San Francisco.[9] Perjanjian Taipei atau secara rasmi disebut Perjanjian Perdamaian Sino-Jepun ditandatangani di Taipei 28 April 1952 antara Jepun dan Republik Cina.

Nasib teritori seberang laut Jepun[sunting | sunting sumber]

Yoshida dan anggota delegasi Jepun ketika menandatangani Perjanjian San Francisco.

Dokumen Perjanjian San Francisco secara rasmi membatalkan hak-hak Jepun berdasarkan Protokol Boxer tahun 1901 dan hak Jepun atas Korea, Formosa (Taiwan), Hong Kong (koloni Inggris), Kepulauan Kuril, Pescadores, Kepulauan Spratly, Antartika, dan Pulau Sakhalin.

Pasal 3 dari perjanjian ini secara rasmi memasukkan Kepulauan Ogasawara dan Kepulauan Ryukyu, termasuk Okinawa dan Kepulauan Amami, Miyakojima, dan Kepulauan Yaeyama ke dalam perwalian Amerika Syarikat. Kepulauan Amami akhirnya dikembalikan ke Jepun pada 25 Desember 1953 dan Kepulauan Ogasawara dikembalikan pada 5 April 1968.[10] Perundingan Amerika Syarikat-Jepun pada tahun 1969 berakhir dengan dikembalikannya Kepulauan Ryukyu kepada Jepun pada tahun 1972. Pengembalian Kepulauan Ryukyu yang dilakukan Amerika Syarikat pada tahun 1972 disertai dengan pengembalian Kepulauan Senkaku (tidak berpenghKesatuan) yang berdekatan.[11]. Republik Rakyat Cina dan Republik Cina (Taiwan) menyatakan bahwa Perjanjian San Francisco tidak menentukan kedaulatan akhir atas Kepulauan Senkaku.

Sesuai Pasal 11, Jepun menerima keputusan Mahkamah Militer Internasional untuk Timur Jauh dan Pengadilan Kejahatan Perang yang diadakan Sekutu di Jepun maupun di luar Jepun, dan setuju untuk melaksanakan hukuman-hukuman terhadap warganegara Jepun yang dipenjarakan di Jepun.

Kompensasi untuk warga sipil Sekutu dan tawanan perang[sunting | sunting sumber]

Pengambilalihan aset Jepun di luar negeri[sunting | sunting sumber]

Aset Jepun di luar negeri mengacu kepada semua aset yang dimiliki pemerintah, perusahaan, organisasi, dan warganegara sipil Jepun di negara-negara yang diduduki atau dijadikan koloni. Sesuai Pasal 14, Sekutu menyita seluruh aset Jepun di luar negeri, kecuali aset Jepun di Cina yang diatur dalam Pasal 21. Cina memiliki kembali semua aset Jepun di Manchuria dan Mongolia Dalam, termasuk tambang-tambang dan infrastruktur kereta api. Selanjutnya, Pasal 4 menyatakan bahawa "pengagihan milikan Jepun dan warganegaranya...dan dakwaan-dakwaan mereka...terhadap penguasa yang sekarang ini mengatur wilayah-wilayah dan penduduknya...akan tunduk kepada pengaturan khusus antara Jepun dan penguasa-penguasa tersebut." Berdasarkan hal tersebut, Korea juga memiliki hak-hak seperti diatur dalam Pasal 21.

Aset Jepun di luar negeri pada tahun 1945 (1945, ¥15=1AS$)
Negara/wilayah Total (yen) Total (dolar AS)
Korea 7.025.600.000 468.370.000
Taiwan 42.542.000.000 2.846.100.000
Cina Timur Laut 146.532.000.000 9.768.800.000
Cina Utara 55.437.000.000 3.695.800.000
Cina Selatan Tengah 36.718.000.000 2.447.900.000
Lainnya 28.014.000.000 1.867.600.000
Total ¥379.499.000.000 AS$25.300.000.000

Kompensasi kepada Sekutu yang menjadi tawanan perang[sunting | sunting sumber]

Menurut Pasal 16 Perjanjian San Francisco:

Sebagai ungkapan keinginan mengganti kerugian kepada personel militer Kekuatan Sekutu yang mengalami penderitaan berlebihan selama menjadi tawanan perang Jepun, Jepun akan mentransfer aset-asetnya dan aset warganegaranya di negara-negara yang netral selama perang atau di negara-negara yang berperang melawan Kekuatan Sekutu, atau, sesuai dengan pilihannya, nilai setara dari aset-aset tersebut ke Komite Palang Merah Internasional yang akan melikuidasi aset-aset tersebut dan menyalurkan dana hasilnya ke badan-badan nasional, untuk kesejahteraan mantan tawanan-tawanan perang dan keluarga-keluarga mereka berdasarkan pembagian yang pantas. Kategori-kategori untuk aset yang dijelaskan dalam Pasal 14(a)2(II)(ii) hingga (v) Perjanjian ini merupakan pengecualian dari transfer, begitu pula aset Orang Jepun yang bukan penduduk Jepun. Ketentuan mengenai transfer dalam Pasal ini juga dipahami tidak berlaku bagi 19.770 lembar saham di Bank for International Settlements yang sekarang dimiliki institusi keuangan Jepun.

Berdasarkan ketentuan tersebut, Jepun membayar £4.500.000 ke Palang Merah Internasional.

Wilayah Sekutu yang diduduki Jepun[sunting | sunting sumber]

Batu Peringatan Perjanjian San Francisco di Shimo-maruko, distrik Ohta, Tokyo.

Pasal 14 perjanjian ini menyatakan "Jepun diharapkan segera berunding dengan Kekuatan Sekutu yang wilayah miliknya diduduki tentara Jepun dan dirusak oleh Jepun, dengan maksud membantu membayar pampasan perang kepada negara-negara tersebut untuk biaya perbaikan untuk kerusakan yang telah disebabkan, dengan cara menyediakan bantuan rakyat Jepun dalam produksi, pemulihan, dan pekerjaan lain untuk Kekuatan Sekutu seperti tersebut."

Berdasarkan Pasal 14, Filipina dan Vietnam Selatan masing-masing menerima kompensasi pada tahun 1956 dan 1959. Burma dan Indonesia menandatangani perjanjian bilateral sesuai Pasal 14 Perjanjian San Francisco.

Pampasan perang Jepun untuk negara-negara yang diduduki selama 1941–1945
Negara Total yen Total AS$ Tanggal perjanjian
Burma 72.000.000.000 200.000.000 5 November 1955
Filipina 198.000.000.000 550.000.000 9 Mei 1956
Indonesia 80.388.000.000 223.080.000 20 Januari 1958
Vietnam 14.400.000.000 38.000.000 13 Mei 1959
Total ¥364.348.800.000 US$1.012.080.000

Pembayaran terakhir diterima oleh Filipina pada 22 Juli 1976.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Social Studies: History for Middle School. 7-2. Japan's Path and World Events p.2, Teikoku Shoin [1] Diarkibkan 2005-12-24 di Wayback Machine
  2. ^ "50 Years from San Francisco: Re-examining the peace treaty and Japan's territorial problems." [2][pautan mati kekal]
  3. ^ "The World at War - Chronology of World War II Diplomacy 1939 - 1945"
  4. ^ "Gromyko Bids Fail; A Dramatic Moment at Conference Soviet Bloc Loses All Parley Votes". New York Times. 1951-09-06. m/s. 1. Dicapai pada 2009-08-20.
  5. ^ "Text of Gromyko's Statement on the Peace Treaty; Contrast With Other Treaties Cites Expansion After 1937 See Japan as a Military Base Soviet Delegate Says 'Separate Peace' May Embroil Far East in War, With Japan as Base U. S. Delegates Assailed Calls It Separate Treaty Sees Gross Injustice to China Denies U. S. Consulted Soviet China's Claim to Islands Lists Soviet's Amendments". New York Times. 1951-09-09. m/s. 26. Dicapai pada 2009-08-20.
  6. ^ Peace Treaties after World War II: Peace treaty signed in San Francisco, Sept. 8, 1951 The History Channel [3] Diarkibkan 2006-03-14 di Wayback Machine
  7. ^ Foreign Office Files for Japan and the Far East 1951:September, Adam Matthew Publications [4]
  8. ^ Japan: the burden of success: CERI series in comparative politics and international studies. C. Hurst & Co. Publishers. 2002. m/s. 117. ISBN 1-8506-5569-3. |access-date= requires |url= (bantuan)
  9. ^ a b "Treaty of Peace with Japan (including transcript with signatories: Source attributed : Kesatuanted Nations Treaty Series 1952 (reg. no. 1832), vol. 136, pp. 45 - 164.)". Taiwan Documents Project. Dicapai pada 2008-11-13.
  10. ^ Agreement between Japan and the Kesatuanted States of America Concerning Nanpo Shoto and Other Islands, April 5, 1968 [5]
  11. ^ Agreement between Japan and the Kesatuanted States of America Concerning the Ryukyu Islands and the Daito Islands, June 17, 1971 [6]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]