Permintaan agregat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam makroekonomi, Permintaan Agregat[1] (AD) adalah jumlah akhir permintaan bagi barangan dan perkhidmatan dalam ekonomi (Y) pada masa dan tingkat harga yang ditentukan.[2] Ia merupakan jumlah barangan dan perkhidmatan dalam ekonomi yang akan dibeli di semua tingkat harga yang mungkin.[3] Ini adalah permintaan untuk keluaran dalam negara kasar sesebuah negara ketika tahap simpanan inventori adalah statik. Hal ini sering digelar permintaan berkesan, meskipun pada masa lain istilah ini dibezakan.

Hal ini sering dipetik bahawa apabila keluk permintaan agregat adalah menurun kerana pada tahap harga yang lebih rendah kuantiti yang lebih besar akan wujud. Meskipun hal ini benar pada tahap ekonomi mikro, tahap satu barangan, pada peringkat agregate ini tidak benar. keluk permintaan agregat sebenarnya menurun kerana tiga kesan berbeza; kesan kekayaan Pigou, kesan kadar faedah Keynes dan kesan kasar penukaran Mundell-Fleming.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1]]
  2. ^ Sexton, Robert; Fortura, Peter (2005). Exploring Economics. ISBN 0-17-641482-7. This is the sum of the demand for all final goods and services in the economy. It can also be seen as the quantity of real GDP demanded at different price levels.
  3. ^ O'Sullivan, Arthur (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Prentice Hall. m/s. 307. ISBN 0-13-063085-3. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: location (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]