Pertempuran Somme Kedua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pertempuran Somme (1918)
Sebahagian daripada Perbatasan Barat semasa Perang Dunia Kedua

Tentera British mengisi bekalan kereta kebal Gun Carrier Mark I, bernama Kingston, di Miraumont 26 Ogos 1918
Tarikh21 Ogos – 3 September 1918
Lokasi
Keputusan Kemenangan Berikat
Pihak yang terlibat

United Kingdom Empayar British

 Amerika Syarikat
Empayar Jerman Empayar Jerman
Komandan dan pemimpin
United Kingdom Douglas Haig
United Kingdom Henry Rawlinson
Kanada Arthur Currie
Australia John Monash
Empayar Jerman Erich Ludendorff
Kekuatan
United Kingdom British Third Army
United Kingdom British Fourth Army
Kanada Canadian Corps
Australia Australian Corps
Amerika Syarikat United States II Corps
German Second Army
Kerugian dan korban
Kanada 5,600 casualties 'Heavy', 6,000 taken prisoner

Templat:Campaignbox Hundred Days 1918

Semasa Perang Dunia Pertama, Perang Somme Kedua 1918 telah berlangsung di Perbatasan Barat sejak akhir musim panas, di lembangan daripada Sungai Somme. Ia merupakan sebahagian daripada siri serangan balas sebagai tindak balas kepada Serangan Musim Bunga Jerman, selepas berhenti untuk penempatan dan bekalan semula.

Ciri yang paling ketara bagi pertempuran Somme 1918 ialah dengan Pertempuran Pertama Somme 1918 telah menghentkan apa yang bermula sebagai serangan sengit Jerman, kedua ia membentuk bahagian tengah kemaraan pihak Berikat yang mendorong kepada Gencatan Senjata 11 November.

Pertempuran[sunting | sunting sumber]

Pada 15 Ogos 1918, Field Marshal Douglas Haig telah menolak tuntutan daripada Marsyal Ferdinand Foch untuk meneruskan serangan Amiens, disebabkan serangan tersebut mula goyah akibat tentera mendahului bekalan dan meriam mereka, dan tentera simpanan Jerman telah dipindahkan ke sektor ini. Sebaliknya, Haig mula merancang serangan di Albert, yang bermula pada 21 Ogos. Serangan utama telah dilancarkan oleh Tentera British Ketiga, dengan gabungan Kor II Amerika Syarikat.

Pertempuran kedua bermula pada 21 Ogos dengan pembukaan Pertempuran Kedua Bapaume di utara sungai itu sendiri. Ia berkembang menjadi kemaraan yang mengundurkan perbatasan Tentera Kedua Jerman kembali 55 kilometer, dari selatan Douai sehingga La Fère, selatan Saint-Quentin, Aisne . Albert telah ditawan pada 22 Ogos. Pada 26 Ogos, Tentera Pertama British memperluaskan serangan sehingga dua belas kilometer, kadang-kadang digelar Pertempuran Kedua Arras. [1] Bapaume ditawan pada 29 Ogos. Kor Australia menyeberangi Sungai Somme pada malam 31 ​​Ogos, dan memecahkan pertahanan Jerman dalam Pertempuran Mont St Quentin dan Pertempuran Peronne . Komander British Keempat Tentera Darat, Jeneral Henry Rawlinson, menyifatkan kemajuan Australia 31 Ogos - 4 September sebagai pencapaian ketenteraan terbesar peperangan.[2]

Pada pagi 2 September, selepas pertempuran sengit, Kor Kanada merampas kawalan garis Drocourt-Quéant (mewakili pinggir barat Garis Hindenburg). Pertempuran itu telah berlangsung antara Kanada Division 1 , Division ke-4 , dan oleh Division ke-52 British. [3] Jerman mengalami kehilangan jiwa yang besar, dan Kanada juga menawan lebih daripada 6,000 tahanan tidak tercedera. Korban pihak Kanada berjumlah 5,600. [4] Menjelang tengah hari itu, komander Jerman, Erich Ludendorff , telah memutuskan untuk berundur ke belakang Terusan du Nord.

Menjelang 2 September, pihak Jerman telah dipaksa berundur kembali ke Garis Hindenburg, dari mana mereka mula melancarkan serangan pada musim bunga.

Dalam perjalanan mereka kepada Barisan Hindenburg, tentera Kanada dalam pertempuran sengit, dengan diketuai oleh Jeneral Sir Arthur Currie, menawan kubu tanah yang tidak lengkap Canal du Nord semasa Pertempuran Canal du Nord.[5]

Pada akhir September / awal Oktober, salah satu pertempuran epik pada keseluruh perang adalah pembolosan Garis Hindenburg (dalam Pertempuran Terusan St Quentin) oleh tentera British, Australia dan Amerika (di bawah perintahan Ketua John Monash Australia ). Tidak lama selepas itu, Kanada membolosi Garis Hindenburg dalam Pertempuran Cambrai .

Sebahagian penting daripada talian bekalan Jerman melintang selari dengan bahagian hadapan. Dalam pertempuran kedua 1918 di Somme itu sebahagian daripada strategi yang direka adalah untuk menolak bahagian garis Jerman kembali di belakang talian bekalan utama supaya dapat memutuskan dan menjadikan ianya mustahil bagi kerja penyelenggaraan yang cekap di pihak Jerman di bahagian depan. Kempen ini bermula dengan pertempuran Bapaume dan, bermula tidak lama selepas itu, Pertempuran Saint-Mihiel, di luar kawasan Somme, dengan tujuan mengurangkan salients sebelum menggunakan kelenturan garisan pertahanan yang pecah untuk mara ke laluan kereta api yang strategik. Diharapkan kelenturan ini akan wujud, disebabkan kemaraan Jerman pada musim bunga, pihak Jerman adalah lebih jauh lebih hadapan daripada pertahanan kukuh mereka di Garisan Hindenburg, sebelum ini sukar untuk ditembusi.

Polisi ini berjaya tetapi ia mengambil usaha yang bersungguh-sungguh di Terusan St Quentin, antara pertahanan yang bersedia, untuk mencapai kejayaan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rickard, J (5 September 2007). "Second battle of Bapaume, 21 August-1 September 1918". Military History Encyclopedia on the Web. Dicapai pada April 22, 2010.
  2. ^ Australian War Memorial, 1998, "Mont St Quentin and Péronne" Access date: 1 March 2007.
  3. ^ "The Saskatchewan Dragoons" Access date: 15 June 2008.
  4. ^ Canadian War Memorials in France, "Dury Memorial"[pautan mati kekal] Access date: 15 June 2008.
  5. ^ Veterans Affairs Canada, "Bourlon Wood Memorial" Diarkibkan 2008-12-10 di Wayback Machine Access date: 15 June 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]