Pertubuhan Keamanan Global Perdana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertubuhan Keamanan Global Perdana (PGPO) merupakan sebuah NGO yang dipengerusikan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad. Pertubuhan ini giat mempromosikan gerakan pro Palestin dan Gaza. Sokongan diperlukan dari pelbagai kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membebaskan Baitulmaqdis.

Bebaskan Baitulmaqdis[sunting | sunting sumber]

Persidangan Agung Untuk Pembelaan Baitulmaqdis telah diadakan di Kuala Lumpur pada 22 Januari 2010. Dr. Said Khaled El-Hassan menjadi penyelaras persidangan. Pembebasan Baitulmaqdis bererti mengembalikan bumi Palestin kepada warga Palestin. Dunia tidak boleh menghalang rakyat Palestin daripada hidup secara aman di tanah air mereka sendiri.

Nabi Ibrahim dan Nabi Isa menetap di sana. Sementara Nabi Muhammad singgah semalaman di sana sebelum naik ke 7 lapis syurga dari Baitulmaqdis . Ia juga dikenali sebagai Al-Quds. Ia adalah kota suci bagi penganut agama Kristian dan Yahudi. [1]

Masyarakat Yahudi sering menimbulkan masalah di negara-negara Eropah. Biarpun selepas pembunuhan beramai-ramai oleh Nazi di Jerman Holocoust , mereka terus menjadi masalah kepada dunia. Negara Yahudi pernah dicadangkan di Uganda , Afrika atau Amerika Latin dan Palestin. Palestin dipilih kerana ia dijajah oleh Britain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]