Pesawat pengebom berat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pesawat pengebom berat ialah pesawat pengebom saiz terbesar, dan lazimnya mempunyai jarak paling jauh. Istilah ini telah digunakan terutamanya sebelum dan semasa Perang Dunia II, apabila kuasa enjin adalah sangat sukar didapati sehinggakan setiap pesawat direka khas bagi setiap tugas khas mereka. Pengebom berat adalah pada umumnya dianggap menjadi mana-mana rekaan yang mampu membawa 8,000 paun (4 tan) bom atau lebih pada sasaran jauh, dengan pesawat pengebom sederhana mempunyai muatan sebanyak 4,000 hingga 8,000 paun (2 untuk 4 tan), dan pesawat pengebom ringan 2,000 hingga 4,000 paun (1 untuk 2 tan).

Perbezaan-perbezaan ini telah mulai hilang pada pertengahan Perang Dunia II, apabila purata pesawat pejuang mampu membawa 2,000 paun (1 tan) muatan dan pesawat rekaan bentuk lebih ringan kini telah mengambil alih sebahagian besar misi yang dahulunya dilaksanakan oleh pengebom serdahana. Pengebom berat tambahan lagi kebiasaannya mempunyai komponen anti-pesawat yang berat, dengan lebih 10 mesingan pada pelbagai kedudukan untuk memberikan sudut tembakan terbaik.

Kedudukan bagi mesingan ini termasuk menara kecil ekor, menara kecil sisi (biasanya satu tingkap dengan .50 kaliber mesingan terjulur darinya), menara kecil atas pesawat, dan menara kecil "bola" di bawah pesawat. Kesemua mesingan ini membolehkan pesawat pengebom berat mempertahankan diri mereka sendiri dengan agak berkesan selepas mereka melampaui jarak maksima perlindungan pejuang pengiring mereka.

Selepas perang dunia terakhir, istilah ini digunakan secara terhad bagi menggambarkan pengebom yang khusus bagi peranan strategik, tetapi ia kemudiannya ditukar kepada pengebom strategik, sementara semua reka bentuk lain menjadi pengebom taktikal. Satu-satunya pesawat di dunia yang masih boleh dikatakan sebagai pengebom berat adalah B-52 Stratofortress, dan pada tahap tertentu, adalah B-1 Lancer. Penggunaan kapal terbang dikendali anak kapal telah berkurangan dengan pengenalan senjata pensasar jitu (atau "bom bijak"), tetapi B-52 masih dikekalkan bagi berperanan apabila sasaran memerlukan sejumlah besar bom untuk digugurkan. Pengebom berat turut terbabit bagi melancarkan peluru berpandu krus, seperti peluru berpandu Tomahawk.

Contoh pesawat[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Ambrose, Stephen E. The Wild Blue: The Men and Boys Who Flew the B-24s over Germany. New York: Simon & Schuster, 2001. 299 pp.
  • Johnsen, Frederick A. "Ball Turret: Shattering the Myths." Air Power History 1996 43(2): 14-21. ISSN 1044-016X
  • Johnson, Robert E. "Why the Boeing B-29 Bomber, and Why the Wright R-3350 Engine?" American Aviation Historical Society Journal 1988 33(3): 174-189. ISSN 0002-7553
  • VanderMeulen, Jacob. Building the B-29. Smithsonian Inst. Press, 1995. 104 pp.