Tadau Kaamatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pesta Kaamatan)
Hari Kaamatan
Tadau Kaamatan
Bobohizan mempersembahkan magavau
Nama rasmiTadau Kaamatan
Diraikan oleh/di
Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan
JenisPesta sosial, etnik tradisional
UpacaraOrang Kadazan dan Dusun serta semua masyarakat di Sabah dan Labuan.
Bermula1 Mei
Tamat31 Mei
Tarikh30 Mei, 31 Mei
Kekerapantahunan

Tadau Kaamatan atau Pesta Kaamatan ialah pesta menuai padi yang disambut di Sabah dan di Wilayah Persekutan Labuan. Pada dahulu kala, kebanyakan orang asli Sabah adalah penduduk agraria dan petani padi. Ini membuktikan bahawa kaum Kadazan-Dusun Murut Rungus Lundayeh (KDMR) telah wujud sejak dahulu lagi, serta mereka telah muncul sebagai orang yang bangga dan gagah berani dengan aturan sosial dan sistem kepercayaan agama mereka sendiri di mana Bobohizan, bomoh wanita Sabah, memainkan peranan yang paling penting. Kini, Pesta Ka'amatan adalah suatu perayaan kesyukuran kaum KDMR mengingati masa-masa di mana adat dan tradisi dahulu kala.

Bagi penduduk berasaskan agraria luar bandar Borneo, pesta menuai padi, sangat berkait rapat dengan penanaman padi, dan dengan kitaran kehidupan. Padi adalah tanaman emas Sabah, dianggap sebagai bijirin kehidupan, dan Pesta Kaamatan menandakan berakhirnya kitaran penanaman. Semasa Pesta Kaamatan, orang akan berkumpul di kampung untuk berterima kasih kepada Tuhan (Kinoingan) dan roh-roh untuk tuaian yang baik dan berdoa memohon berkat untuk tuaian yang lebih baik pada tahun berikutnya, sama seperti perayaan tuaian dan kesyukuran yang lain di seluruh dunia. Kehidupan orang-orang Borneo, tidak lama dahulu, pada dasarnya kehidupan pemburu, pengumpul dan petani padi sara diri adalah kehidupan yang sukar. Menyiapkan sawah, sama ada banjir seperti Kadazan danau, atau di atas bukit curam di pedalaman adalah tugas yang berat yang menjadi tanggungjawab lelaki. Pekerjaan kaum wanita juga tidak kurang memberangsangkan: iaitu membersihkan ladang dan memungut kayu api, merumput, menjaga anak pokok, menanam dan akhirnya menuai hasil tanaman yang masak. Selain daripada tempoh antara penuaian dan musim penanaman baru, kerja itu berterusan. Tetapi bukan sahaja sifat intensif buruh penanaman padi yang menyebabkan pemujaan terhadap bijirin tersebut. Tidak cukup beras bermakna kelaparan. Selama beribu-ribu tahun kepercayaan karut dan pantang larang menanam padi, dan tiada siapa yang berterima kasih kepada Tuhan untuk padi yang lebih bersyukur daripada petani yang rendah hati yang tidak mengetahui baja dan racun herba.

Pengenalan dan Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tadau merupakan sebuah perkataan dalam bahasa Kadazan-Dusun bagi 'Hari' atau 'Pesta'. Perkataan Kaamatan berasal daripada kata dasar tomot, dalam istilah Kadazandusun adalah untuk "tuai". Kaamatan merujuk kepada tempoh penuaian padi, yang melibatkan satu siri ritual tradisional yang memuncak akhirnya ke Magavau dan perayaan Moginakan Kaamatan (Tuai), salah satu peringatan, sebagai penghormatan kepada oh Huminodun, Ponompuan yang dikorbankan — Puteri Kinoingan (Tuhan).[1]

Istilah Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Istilah Kaamatan telah digunakan oleh masyarakat sabah, khususnya kaum atau etnik Kadazan-Dusun dan Murut di Negeri Sabah sejak Tun Fuad Stephens menjadi ketua menteri Sabah. Selain istilah Kaamatan, terdapat istilah "Kokotuan" yang dibahas untuk digunakan dalam perayaan Kaamatan. Namun, KDCA memutuskan untuk menggunakan Kaamatan kerana Kokotuan lebih difahami dan diterima secara meluas berkaitan dengan penuaian pucuk sayuran muda menggunakan ibu jari dan jari pertama sahaja tanpa bantuan mana-mana pihak. alat lain seperti pisau menuai seperti sabit (linggaman).[2]

Sejarah Pesta Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Sejak dahulu lagi adalah menjadi amalan tradisi orang asli Sabah (kaum Kadazandusun dan Murut khususnya) mengadakan perayaan menuai tahunan. Dari segi sejarah dan tradisi, Pesta Kaamatan biasanya diadakan pada kali pertama melihat bulan purnama sejurus selepas musim menuai. Kemunculan bulan purnama lazimnya disebut sebagai tempoh tawang (harfiah: bulan purnama). Semasa tawang, orang asli membuat pematuhan yang ketat dan akan menahan diri daripada bekerja keras. Sebaliknya, mereka akan berehat untuk mengadakan sambutan kampung yang boleh berlangsung selama dua hingga tiga hari.

Di daerah Tambunan, seperti di banyak kawasan lain, persiapan Pesta Ka’amatan melibatkan semua orang, tua dan muda. Kaum lelaki dahulu menganjurkan ekspedisi memburu kumpulan untuk menyediakan daging yang mencukupi untuk perayaan, manakala wanita mengatur diri mereka untuk menghasilkan beras yang mencukupi untuk membuat arak beras (tapai) dan untuk memasak pada hari perayaan Ka'amatan. Di peringkat luar bandar (atau kampung), menjelang Pesta Ka'amatan diketuai terutamanya oleh Bobohizan, pakar ritual memberi penghormatan dan mengucapkan kesyukuran kepada Bambaazon, semangat padi, untuk tuaian yang baik. Kemudian, pada hari pertama sukan tradisional berlangsung, dan pada hari kedua perjumpaan komunal melalui jamuan, minum, muzik dan tarian.

Perayaan Ka'amatan sangat penting kerana ia menandakan bukan sahaja kesempatan untuk menghormati Bambaazon dan berterima kasih kepada Tuhan atas hasil tuaian yang melimpah dan kemurahan hatinya dalam memanjangkan hayat di bumi. Ia juga merupakan kesempatan di mana janji persahabatan dan persaudaraan diperbaharui melalui saling memaafkan. Perayaan Kadazan Ka'amatan mungkin merupakan Perayaan yang paling asli dan paling agung di Sabah. Sambutan meriah diadakan di semua peringkat, bermula dengan peringkat kampung, kemudian peringkat daerah dan kemuncak dengan sambutan peringkat negeri pada 30 dan 31 Mei.

Evolusi Perayaan Ka'amatan[sunting | sunting sumber]

Untuk mengadakan Sambutan Pesta Ka'amatan Peringkat Daerah dan Negeri pertama kali dicetuskan oleh Arwah OKK Sodomon (Ketua Anak Negeri Keningau) pada tahun 1956. Pada Persidangan Tahunan Ketua Anak Negeri Ke-6 pada November 1956 OKK Sodomon membentangkan cadangannya supaya kerajaan tempatan mengiktiraf secara rasminya. Perayaan Ka'amatan asli, dan perayaan itu diberi cuti tiga hari. Cadangan itu dibahaskan dan akhirnya dipersetujui. 24, 25 dan 26 April setiap tahun, tanpa mengira bulan purnama, diisytiharkan sebagai hari kelepasan am untuk perayaan Ka'amatan, terutamanya Kadazandusun dan Murut. Bagaimana untuk menganjurkan Perayaan Ka'amatan mereka kemudian diserahkan kepada daerah yang berbeza. Sementara itu, pada mesyuarat jawatankuasa eksekutif Persatuan Kadazan Penampang, Allahyarham Tun Fuad Stephens mencadangkan agar perayaan Pesta Ka'amatan tidak terhad kepada Kadazan, Dusun dan Murut sahaja tetapi perlu diperluaskan kepada seluruh penduduk asli Sabah. (kemudian Borneo Utara).

Pada 29 Jun 1960, Tun Fuad merayu agar semua orang asli Sabah, "yang menggunakan bumi Sabah yang baik untuk menanam makanan mereka" harus merayakan Perayaan Ka'amatan semeriah Kadazandusun. Maka sambutan Pesta Ka’amatan seluruh Negeri Sabah yang pertama telah diisytiharkan dan diadakan dari 30 Jun hingga 1 Julai 1960 di Sekolah St. Michael lama di Penampang. Cuti negeri selama dua hari untuk Pesta Ka'amatan telah diluluskan secara rasmi oleh kerajaan sebagai tindak balas kepada permintaan yang dibuat oleh Persatuan Kadazan. Surat-surat daripada pelbagai etnik Kadazandusun di seluruh Negeri Sabah kepada Persatuan Kadazan menyatakan bahawa ahli-ahli mereka bergembira menyambut Pesta tersebut secara serentak dengan rakan-rakan Kadazan dan anak negeri di seluruh Negeri. Sambutan Perayaan Ka'amatan Peringkat Negeri yang pertama bermula pada pagi 30 Jun 1960 dengan nyanyian misa diikuti dengan perarakan Ekaristi Kudus. Empat belas kampung di daerah ini mengambil bahagian dalam persembahan pelbagai tarian dan bunyi muzik tempatan. Buat julung kalinya pemimpin negeri dan ketua masyarakat dari pelbagai daerah di Sabah menghadiri Festival tersebut.

Tiga ekor kerbau disembelih untuk memberi makan kepada orang ramai dan lebih seratus balang tapai mengalir untuk menghilangkan dahaga orang ramai. Pukulan gong tanpa henti menyediakan muzik dan mood untuk tarian Sumazau tanpa henti. Sorotan lain yang disertakan ialah pertandingan pakaian tradisional "Unduk Ngadau", Orang Tua dan Ketua Anak Negeri, sukan tradisional tempatan yang lain dan perlawanan bola sepak. Pesta Ka'amatan seluruh Negeri yang pertama merupakan satu langkah penting ke arah penyatuan semula pelbagai penduduk asli Sabah dan ini membuka jalan kepada perubahan “Masyarakat Kadazan Penampang” kepada “Persatuan Kebudayaan Kadazan (KCA) , Sabah” (kini KSCA, atau Persatuan Kebudayaan Kadazandusun). Pada awal 60-an KCA membuka keahliannya kepada semua Dusun, Murut, Rungus, Paitan dan kumpulan etnik asli lain yang budaya dan bahasanya mempunyai pertalian yang rapat antara satu sama lain. Sejak itu, Pesta Ka'amatan di seluruh negeri telah disambut dan disambut setiap tahun di bawah penganjuran aktif Persatuan Kebudayaan Kadazan Sabah. Bagi menyelaraskan perayaan dengan promosi pelancongan kebudayaan, Persatuan Kebudayaan Kadazan telah memutuskan pada tahun 1986 bahawa tarikh ditetapkan pada 30 dan 31 Mei setiap tahun. Bulan Perayaan Ka'amatan akan dilancarkan pada 1 Mei setiap tahun, sebagai menandakan permulaan perayaan Ka'amatan peringkat daerah dan kampung, kemuncak dan kemuncak dalam Pesta Ka'amatan Peringkat Negeri pada 30 dan 31 Mei.

Persedian dan Acara Kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Pesta Kaamatan merupakan acara tahunan dalam kehidupan budaya Kadazandusun Sabah sejak dahulu lagi. Dalam erti kata yang terdekat, Pesta Kaamatan menunjukkan hubungan Dewa Pencipta dan ciptaan mereka, makhluk intra dan antara pencipta, dan hubungan intra dan antara ciptaan. Ia adalah mengenai cinta Kinoingan (Tuhan); keindahan ciptaan-Nya; kemunculan dosa dan kutukan neraka, dan konsep cinta pengorbanan untuk merealisasikan keselamatan. Ia merangkumi tindakan utama penyembahan ketuhanan, menenangkan, pemurnian dan pemulihan, penyatuan semula sosio-rohani, perkongsian tuaian/berkat dan kesyukuran kepada Sumber Semua. Ia adalah sebahagian daripada sistem keagamaan Momolian yang kompleks yang berpusat pada upacara peralihan padi dan kitaran hidup Bambarayon - semangat padi yang tinggal.

Majlis Magavau[sunting | sunting sumber]

Peringkat yang sangat penting dalam Pesta Ka'amatan ialah upacara Magavau. Perkataan Kadazan "magavau" atau "maga'au", bermaksud-untuk memulihkan apa yang telah hilang, dengan apa cara sekalipun. Dalam Perayaan Ka'amatan tahunan, Upacara Magavau merujuk kepada tugas berat kaum Bobohizan untuk mencari dan menyelamatkan serta membawa pulang Bambaazon yang hilang, dicuri atau sesat. Adalah dalam kepercayaan tradisional Kadazandusun bahawa Bambaazon terkandung dalam setiap bahagian dan bentuk padi, dan perosak padi dan pemangsa seperti serangga, burung dan haiwan, atau malapetaka seperti banjir dan kemarau boleh memudaratkan, menyakiti dan membawa pergi bahagian Bambaazon. Tambahan pula, manusia mungkin menggugurkan biji padi secara cuai semasa proses menuai, mengangkut, menampi, menumbuk atau mengisar, sekali gus menyebabkan sebahagian daripadanya terdedah kepada bahaya alam sekitar. Secara tidak sengaja, kanak-kanak mungkin membazirkan sebahagian daripada nasi mereka atau pemabuk yang tidak bertanggungjawab boleh menuangkan tapai (nasi-arak) semuanya tanpa menghiraukan kesejahteraan Bambaazon.

Apabila Bobohizan memotong telinga pertama biji padi yang masak untuk menandakan permulaan masa menuai, doa yang panjang dan mengisyaratkan dibacakan untuk menjemput Bambaazon pulang ke lumbung padi rumah untuk berehat sehingga tiba masa untuk memilih bijirin untuk dijadikan. disemai semula. Bagaimanapun, walaupun ketika musim menuai telah tamat dan semua biji padi telah ditapis dan disimpan di dalam bangsal, dipercayai masih banyak bahagian tubuh mistik Bambaazon yang berselerak. Oleh itu, Bobohizan dipanggil untuk melaksanakan Upacara Magavau, dan upacara itu boleh dilakukan di rumah individu, atau di peringkat perkauman kampung. Magavau peringkat kampung dianjurkan dan dirancang oleh pembesar kampung yang terdiri daripada ketua kampung, Ketua Kampung Bobohizan (atau Bohungkitas) dan Majlis Orang Tua tidak rasmi. Dalam kes biasa, tarikh yang dipilih mestilah tidak terlalu jauh daripada tempoh penapisan dan penyimpanan. Pada zaman dahulu, Magavau dilakukan bertepatan dengan kemunculan pertama bulan purnama selepas padi selamat disimpan di dalam bangsal. Ini semestinya dilakukan untuk membolehkan Ketua Bobohizan dan rombongannya benar-benar melalui sawah yang dituai untuk mencari, menyelamatkan dan mengumpulkan semua bahagian Bambaazon yang sesat dan bergabung dengan mereka dengan badan mistik utama.

Hari ini, 'tarian' Magavau seperti yang dipersembahkan dalam Pesta Ka'amatan menggambarkan bahagian Magavau itu, di mana Ketua Bobohizan (lelaki dan perempuan) dan pengikut mereka sebenarnya meninggalkan rumah panjang komunal mereka dan memulakan perjalanan sukar mereka ke tempat terbuka. sawah padi pada malam bulan purnama pertama selepas musim menuai. Bobohizan lelaki biasanya pergi ke hadapan, melambai pedang pahlawan seolah-olah pertarungan diperlukan dalam proses memulihkan bahagian Bambaazon yang hilang. Bobohizan perempuan terutamanya melakukan bahagian berdoa dan melaungkan untuk memanggil Bambaazon yang sesat pulang bersama mereka.

Pangki berselang-seli (laungan perang kemenangan) yang diucapkan oleh Bobohizan lelaki adalah ungkapan kegembiraan setiap kali sebahagian daripada Bambaazon ditemui dan pulih, dan dialu-alukan untuk menyertai yang lain dalam perjalanan pulang. Sepanjang upacara Magavau, Bobohizan dan pengikut mereka perlu melekat rapat dengan tangan mereka di bahu mandor mereka. Ini adalah untuk mengekalkan cara perarakan yang teratur dan untuk mengurangkan risiko tersandung pada waktu malam dan dengan itu menimbulkan kemarahan banyak roh ghaib lain di dalam tanah, air, angin dan tumbuh-tumbuhan.

Sekiranya peserta Magavau terlepas satu langkah atau perlu menangguhkan atas sebab menjawab panggilan alam, dia perlu mendapatkan pengikut segera di belakang untuk menduduki kedudukannya bagi mengelakkan barisan terputus. Dia kemudiannya akan menyertai peserta terakhir mengikut cara yang diterangkan sebelum ini. Maka, Magavau diteruskan. Dengan segala cara, selamat datang dan sertai barisan! Kerana dalam kata-kata Bobohizan:

"Setiap orang daripada kita bertanggungjawab untuk kebahagiaan dan kesejahteraan Bambaazon yang memberi kita makanan untuk dimakan........"

"Jika anda mesti menolak untuk menyertai kami, sila bersedia untuk berpuasa selama sehari supaya anda boleh mengetahui cara-cara Bambaazon....."
—Bobohizan

Semasa Magavau sedang bersidang, pihak lain sibuk menyediakan persembahan makanan untuk Bambaazon. Komponen persembahan berbeza dari satu tempat ke satu tempat, namun kemasukan yang popular adalah beras atau tondut yang ditapai khas yang dibalut dengan daun, tujuh cawan buluh (suki) tapai kelas pertama, ikan serawi jeruk (nonsom), telur, garam, bulu ayam yang disembelih khas untuk roh, dan bunga pisang, antara lain.

Di Tambunan, pakar ritual mengetuai perarakan - selalunya jemaah Magavau - dari rumah utama ke pondok stor padi di mana dia meninggalkan persembahan kepada Bambaazon di atas tikar buluh anyaman yang menutupi padi. Selepas solat perarakan kemudian pulang ke rumah. Selepas memberi makan Bambarayon, jamuan meriah terbuka kepada semua diadakan. Dahulu disambut di tempat perhimpunan utama, dan kini di Balai Raya (pusat komuniti) kampung, atau di rumah orang yang berada. Sesiapa yang berpeluang untuk hadir ke Pesta Ka’amatan di sebuah kampung dengan sepenuh hati dijemput untuk mengambil bahagian dalam semua aspek, tanpa mengira asal usul atau kepercayaannya. Makanan tradisional dihidangkan, terutamanya bubur ayam dengan telur, dan daging tertentu. Adalah dipercayai bahawa sayur-sayuran hijau bermaksud tidak menghormati tetamu Bambaazon. Hanya tapai terbaik dihidangkan untuk mengekalkan semangat kualitatif dan kesejahteraan Bambaazon.

Semasa Perayaan Ka'amatan Peringkat Negeri sekarang, semakin mahal untuk menyediakan makanan dan minuman kepada orang ramai. Hanya peserta kebudayaan yang mewakili pelbagai populasi etnik Sabah dan tetamu istimewa disediakan. Selebihnya perlu membeli dari banyak gerai sampingan yang menawarkan hidangan tradisional dan kontemporari. Namun begitu, di mana semangat berkongsi, memaafkan dan persekutuan diamalkan, di sana Bambaazon berkembang maju. Kerana Bambaazon tidak berusaha untuk memakan ciptaannya sendiri, tetapi mendapat khasiat daripada menjadi satu dengan badan ketuhanan mistik utamanya yang terhasil melalui pergaulan dan interaksi yang harmonis para perayaan Ka'amatan yang datang dari semua lapisan masyarakat, dari pelbagai warna, kepercayaan dan tradisi budaya. Perayaan itu biasanya berlangsung selama berhari-hari apabila kaum Kadazandusun memukul gong dan menari mengikut irama kegembiraan yang hanya mereka pelajari untuk hidup.

Makanan dan Minuman[sunting | sunting sumber]

Antara hidangan popular semasa perayaan ini ialah meminum tapai atau "Kinomol", iaitu sejenis arak tradisional kaum Dusun. Tapai merupakan minuman tradisi mereka, diperbuat sama ada daripada beras (nasi) atau ubi kayu. Nasi akan diperam di dalam sebuah tempayan besar atau "tajau" selama seminggu, atau ubi kayu diperam selama dua hingga tiga minggu. Biasanya tapai dicampur dengan ragi untuk mempercepatkan proses "memberi rasa" kepada tapai tersebut. Makanan tradisional turut disediakan sempena hari tersebut.

Mereka menggunakan sebatang buluh kecil yang dipanggil "Sumbiling" untuk menyedut air tapai ini dari dalam tempayan besar. Biasanya sumbiling digunakan untuk meminum air tapai yang diperbuat daripada ubi kayu. Selain itu, mereka juga menggunakan gelas khas dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada buluh. Tak dilupakan juga, minuman seperti lihing, tumpung dan montoku juga disediakan, selalunya akan diminum pada malam hari bersama-sama dengan Pusas (Makanan yang disertakan apabila meminum minuman arak), kebanyakkan pusas dihidangkan daripada Sinalau Bakas (Daging Khinzir) bagi yang Non-muslim ataupun ayam dan hinata jika ada orang yang beragama Islam untuk menghormati agama mereka.

Pada perayaan ini juga, Makan makanan tradisi seperti butod, Jeruk Bambangan ataupun Noonsom, Hinata/ hinava, nasi linopot, Ambuyat, Bosou, Tuhau dan Pinasakan akan dihidangkan.[3][4][5]

Perhiasan[sunting | sunting sumber]

Antara perhiasan yang diperkenalkan pada Pesta Kaamatan ialah, kraftangan Tradisi serta 11 rumah tradisi etnik Kadazandusun dan Murut di sekitar Hongkod Koisaan.

Antara rumah tradisi itu ialah rumah Bisaya, Kadazan Penampang, Kadazan Papar, Dusun Ranau, Dusun Lotud (Tuaran), Dusun Tindal (Kota Belud), Dusun Tatana (Kuala Penyu), Dusun Tambunan, rumah panjang Murut (Tenom) dan rumah panjang Rungus (Kudat).[6]

Ada juga dibeberapa daerah menghiasi rumahnya dengan siung dan parai sebagai lambang momogot parai (Menuaaikan Padi)

Pakaian Tradisi[sunting | sunting sumber]

Kadazan;[7]

 Pakaian lelaki:

'Gaung' ( baju lengan panjang), souva ( seluar panjang hitam dengan ikat pinggang berwarna biru

indigo, kaking atau toogot (bengkung pinggang hitam), siga (penetup kepala), dan tupi' sinikat.

Pakaian perempuan:

                                                                1). 'Sinuangga' - baju blaus pendek dan leher berbentuk U dipakai oleh wanita muda.

                                                                2). 'Sinompukung' - blaus dengan lengan 3/4 dan tidak mempunyai sulaman dipakai oleh

                                                                         wanita pertengahan umur.

                                                                3). 'Kihongon' - blaus dengan lengan panjang, dipakai oleh wanita tua dan spesialis ritual.       

Permainan Tradisi[sunting | sunting sumber]

Di sinilah lelaki dan wanita dari semua peringkat umur terlibat dalam permainan Mipulos (gusti buku jari) dan Migayat Lukug (Tug of War) Selain daripada persembahan tarian Sumazau, diadakan juga pertandingan nyanyian dipanggil Sugandoi, pertunjukan bina badan, dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau", dan persembahan segala jenis kesenian dan kraftangan. Pertandingan seperti memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi antara acara utama dalam perayaan ini.

Penggunaan Bahasa Ibunda[sunting | sunting sumber]

Ucapan "Kotobian do Tadau Tagayo do Kaamatan" adalah sangat sinonim dalam kalangan etnik Kadazan-Dusun, yang membawa maksud Selamat menyambut Hari (kebesaran) Kaamatan.

Hiis (Sajak kaum Dusun) sangat popular dikalangan Dusun di daerah Ranau, Bundu Tuhan dan Paginatan. Namun penggunaanya semakin kurang digunakan oleh masyarakat Sabah.

[Sajak Tadau Kaamatan]

Mongoi oku po pamakid do guol

Kitimpu nopo om mumbaya oku ii mokilampun

Sontob boros ku di katangkid om kosinduol

Uludon ku tunturu do mokiampun

Tadau mimbulai id doros nabalu

Soira tumonob id rahat kokitanan

Tadau kokotuan norikot no wagu

Koubasanan tokou tinaru dusun kadazan

Tulud-tulud kandawai

Tulud sulok bawang ginatai

Osonong ginawo dahai

Norikatan tobpinai ngawi

Tingaha oku id sawat

Okito ku tua timadang

Alansan tokou daa doid sawat

Poimpasi tokou osonong om aadang

Muzik Tradisi[sunting | sunting sumber]

Pada pesta Kaamatan, muzik dan lagu dari etnik Kadazan-dusun lebih banyak dipermainkan. Antaranya lagu Sayang Kinabalu yang menjadi lagu popular masyarakat Sabah. Tidak dilupakan juga, Gong dan Kulintangan akan dimainkan setelah upacara Momogot Parai, ia menunjukkan kesyukuran atas Padi yang diberikan oleh Bambarayon. Selain itu, muzik bambu juga dimainkan, seperti Suling, Sompoton, Bungkau, Sundatang, Babadon dan Bangau akan diperkenalkan di KDCA serta kawasan perlancongan di Sabah.

Tarian Tradisi[sunting | sunting sumber]

Antara sambutan menarik yang diadakan ialah persembahan dan pertandingan tarian Sumazau. Tarian ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan memakai pakaian tradisional mereka. Tarian ini dengan iringan paluan gong. Tarian ini ditarikan dengan kedua-dua tangan diangkat ke paras bahu dan dikibar-kibarkan umpama kipasan sayap burung, mengikut alunan rentak yang dimainkan.

Tarian Melanggang juga ditarikan semasa malam Kedua pesta kaamatan, upacara Habot, yang menandakan kesyukuran dan kegembiraan dalam kaum kadazan dusun.

Sugandoi[sunting | sunting sumber]

Sugandoi merupakan salah satu pertandingan terkenal semasa sambutan perayaan Pesta Kaamatan selain daripada Unduk Ngadau. Pada masa dahulu kala, Sugandoi adalah "semangat’ yang diseru oleh Bobohizan dan ditinggalkan di dalam sebuah tempayan besar yang dikenali sebagai ‘Kakanan’ oleh suku Kadazan Tangaah. Sugandoi juga dikatakan sebagai entiti yang boleh menjaga kebajikan sesebuah keluarga yang menjaganya melalui satu upacara yang dinamakan ‘Moginakan’, yang mana semangat ini akan memberikan nasib yang baik kepada keluarga tersebut termasuklah dalam faktor kesihatan dan rezeki dalam bentuk makanan. Turut dijelaskan oleh seorang Canselor UMS menurut Sugandoi ialah;

Sugandoi merupakan mantera yang didendang oleh Bobolian untuk memuja ‘semangat’ yang memberi rezeki. Ini konsep kerohanian tradisional mengikut naratif tersendiri tiap sub-etnik yang pelbagai itu. Secara am, Sugandoi itu seakan-akan persembahan kidung istimewa untuk satu semangat kudus

Ketika upacara ritual bagi memuja Sugandoi, Bobohizan akan mengucapkan mentera (inait/rinait) yang dikenali sebagai ‘Monugandoi’. Mentera tersebut berupa nyanyian yang kedengaran seolah-olah memuji sang pencipta (Kinoingan) termasuklah juga ‘Sugandoi’. Maka tidak hairanlah mengapa mereka menamakan pertandingan menyanyi dalam bahasa KadazanDusun itu sebagai ‘Sugandoi’.

Pertandingan Sugandoi diadakan pada setiap bulan Mei sempena bulan menyambut Pesta Menuai (Kaamatan) atau ‘Tadau Kaamatan’ di setiap daerah di negeri Sabah dan beberapa pusat KDCA di Semenanjung Malaysia seperti Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor. Pada Masa kini, Sugandoi bertujuan mencungkil bakat-bakat nyanyian yang ada di Sabah tanpa mengira peringkat umur iaitu kanak-kanak, dewasa atau golongan veteran. Bagaimanapun, lazimnya penyertaan ini hanyalah kepada mereka yang berdarah atau berketurunan (KadazanDusun dan Murut (KDM) sahaja, biasanya dibahagikan kepada 4 (empat) kategori iaitu;

  • Sugandoi Dazanak (kanak-kanak)
  • Sugandoi remaja dan dewasa (terbuka)
  • Sugandoi Songkotoun (veteran).Kesemua peserta Sugandoi diwajibkan untuk memakai baju tradisional daerah masing-masing kerana pakaian juga memainkan peranan penting dalam mempengaruhi markah daripada juri.

Sebanyak 41 daerah akan bertanding di mana pemenang bagi setiap daerah tersebut akan menjadi wakil ke peringkat paling tinggi iaitu peringkat negeri yang akan diadakan di Hongkod Koisaan Kadazan Dusun Cultural Association (KDCA), Penampang, Sabah.[8] Sugandoi juga merupakan salah satu cara untuk mempromosikan bahasa dan budaya masyarakat KDM kepada masyarakat luar terutamanya dalam kalangan pelancong luar negara. Seharusnya para belia, peserta Sugandoi dan masyarakat Kadazan-Dusun dan Murut menghayati lirik dan maksud bahasa di dalam setiap bait lirik yang dinyanyikan mereka kerana nilai budaya dan identiti bahasa dalam lagu-lagu bahasa Dusun itu sendiri terkandung elemen-elemen budaya yang harus dipertahankan sepanjang zaman. Seharusnya pertandingan Sugandoi ini diteruskan sampai bila-bila demi memartabatkan bahasa dan budaya kaum KadazanDusun/Murut sehingga dikenali seantero dunia.[9]

Mitologi Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Seruan dan menenangkan dilakukan berkenaan dengan Bambarayon, Dewa, Dewa dan Roh, yang mungkin telah terluka oleh perbuatan salah manusia.

Pemurnian dilakukan berkenaan dengan keperluan manusia dan rohani untuk pengampunan diikuti dengan ketetapan untuk menjadikan diri mereka layak menerima anugerah kehidupan daripada Tuhan.

Pemulihan diperlukan untuk memastikan kesihatan dan kesejahteraan Bambarayon, Sunduan (roh manusia) dan makhluk rohani yang lain.

Penyatuan semula direalisasikan berkenaan dengan penggabungan semula semangat tujuh dalam satu Huminodun di Bambarayon (semangat padi) serta berkenaan dengan keperluan manusia untuk disepadukan dalam badan, minda dan roh dalam konsep tujuh. -dalam satu ketuhanan dalam kemanusiaan, serta penyatuan semula Bambarayon dengan Sunduan manusia.

Akhir sekali, bacaan, lagu pujian dan kesyukuran (Sugandoi) diperhatikan sebagai sesuai untuk semua ciptaan untuk menyatakan rasa terima kasih dan penghargaan mereka atas anugerah kehidupan (melalui Huminodun) dan semua sistem sokongan kehidupan di bumi yang Pencipta mereka dengan penuh kasih dan murah hati berikan kepada mereka. Perayaan Kaamatan dengan itu disambut untuk memperingati "Cinta Terbesar dari semua", dalam arti: "Pasangan Pencipta (Kinoingan & Sumundu) sangat menyayangi Kadayan dan dunia mereka sehingga mereka mengorbankan Anak Perempuan tunggal mereka Ponompuan (Huminodun) untuk menyelamatkan mereka. daripada kemusnahan akibat kemarau yang teruk dan kelaparan kerana maksiat dan kedurhakaan.”

Perayaan Kaamatan ini dilambangkan dengan perkongsian hasil tuaian baru (diwujudkan daripada tubuh Huminodun yang dikorbankan) oleh semua ahli ilahi, manusia dan rohani dari keluarga Kadayan manusia ilahi mistik yang sering disebut oleh Bobolian sebagai "Tangaanak do Bambarayon" yang bermaksud "Anak-anak Bambarayon".

Hari ini, perayaan Kaamatan telah menjadi salah satu perayaan kebangsaan utama Malaysia. Malangnya, intipati, maksud sebenar dan tujuan perayaan Kaamatan dalam konteks budaya dan sistem kepercayaan peraya asalnya (kaum Kadazandusun) terus mengelak daripada beribu-ribu perayaan setiap tahun. Lebih daripada sebelumnya, perayaan Kaamatan memerlukan orientasi semula dalam persembahannya kepada masyarakat global supaya ia difahami, dihayati, dan dihormati dengan betul dari segi asal usul sejarah, kepentingan budaya dan rohani serta perspektif kontekstualnya. Perlu disedari bahawa perayaan Kaamatan seperti yang disambut hari ini hanyalah sebahagian daripada agama dan budaya Momolian tradisional Kadazandusun yang holistik, yang sama sekali tidak kurang daripada budaya dunia yang lain.

Kisah Huminodun dan Unduk Ngadau[sunting | sunting sumber]

Melalui Pesta Kaamatan, Kadazandusun berkongsi hasil penuaaian mereka, mengidolakan Huminodun, memulihkan dan mengukuhkan keamanan dan keharmonian, menjalin persahabatan baharu dan membuat muzik untuk menari irama kehidupan yang hanya mereka pelajari untuk hidup.

Apabila tiba masanya untuk Kinoingan (Tuhan) dan Sumundu naik ke Syurga (Libabou), Sumundu mengingatkan Kinoingan bahawa mereka masih belum melakukan beberapa upacara adat termasuk jamuan besar untuk semua orang yang mereka cipta. Kerana permintaan Huminodun bahawa ia dilakukan "untuk memberikan kasih sayang dan penghormatan mereka kepadanya untuk warisan orang-orang di dunia ini".

Kinoingan menurunkan pemimpin yang layak dilantik, mahir kepelbagaian bahasa, adat dan budaya dunia. Kemudian Kinoingan menyediakan hasil tuaian yang melimpah ruah dan menyediakan orang ramai untuk mengadakan kenduri yang paling besar dan paling agung daripada semua, Moginakan Kaamatan. Walau bagaimanapun, semasa kenduri terbesar Kinoingan tidak gembira kerana dia merasakan kasih sayang bapa kepada Huminodun dan membayangkan bahawa dia pasti akan memimpin pesta itu sekiranya dia masih hidup. Jadi dia memainkan lagu Singkokolu khas dengan Sompoton-Nya (Pipa Buluh) dan memanggil nama anak perempuannya.

Kisah Huminodun[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa cerita yang cuba menjelaskan mengapa perlu ada Pertandingan Kecantikan Unduk Ngadau semasa Pesta Menuai, dan salah satunya adalah seperti berikut:

Ia berlaku sekali, jadi kebiasaan, semasa salah satu Perayaan Ka'amatan bahawa soalan dari minda muda timbul tentang bagaimana rupa Bambaazon atau Huminodun. Maka Bobohizan Kadazandusun dan orang tua-tua duduk bersama-sama dan membuat pilihan dari kalangan wanita muda yang paling cantik, sederhana dan paling hina di sekeliling untuk memberikan persamaan Bambaazon dan menyifatkan dia sebagai "Unduk Ngadau".

Ini adalah bagaimana "Unduk Ngadau" atau Pemilihan Ratu Cantik Pesta Ka'amatan muncul sebagai salah satu acara kemuncak Pesta Ka'amatan hari ini.

Dalam setiap Pesta Ka’amatan, "Peraduan Unduk Ngadau" biasanya menjadi acara kemuncak pada hari itu. Lebih daripada menjadi kemuncak, kepada Kadazandusun Unduk Ngadau adalah kemuncak kepada semua aktiviti yang dijalankan, dan respons simbolik terhadap kasih sayang Kinoingan yang sentiasa melimpah kepada rakyatnya.

Unduk Ngadau berhutang asal usulnya kepada bahagian Kejadian Kadazan yang berkaitan dengan pengorbanan Huminodun, anak perempuan tunggal Kinoingan. Salah satu daripada banyak legenda variasi mengaitkan perkara berikut (untuk legenda yang berbeza klik di sini):

Pada suatu hari, Kinoingan memulakan ladang, tetapi selepas membajak dia menyedari bahawa dia tidak mempunyai benih untuk ditanam. Oleh itu, dia pergi mencari beberapa biji dengan gong tembaganya yang berharga yang dibawanya ke mana-mana di bahunya. Dalam perjalanannya, dia bertemu dengan burung dan binatang, dan bertanya kepada mereka jika mereka mempunyai benih, yang mereka menjawab bahawa mereka belum memilikinya, baru saja diciptakan olehnya. Walaupun Kinoingan tahu bahawa mereka tidak mempunyai apa-apa, namun dia sengaja bertanya soalan ini untuk menyedarkan mereka semua bahawa mereka perlu bekerja keras untuk menyara hidup mereka.

Kerana tidak ada benih di dunia ketika itu, Kinoingan akhirnya berkorban untuk mengorbankan anak perempuannya yang tunggal, cantik dan taat supaya semua rakyatnya mendapat benih untuk menanam makanan yang mereka perlukan. Kepalanya berbuah kelapa, dagingnya menjadi padi, darahnya (bahagian yang paling berharga) beras merah, jari-jarinya halia, giginya jagung, lututnya keladi dan lain-lain bahagian tubuhnya banyak lagi tumbuhan yang boleh dimakan.

Apabila padi mula masak, isteri Kinoingan, Suminundu diminta untuk memetik sedikit dahulu, mengirik, menggoreng, mencampurkan isi kelapa dan airnya dan berkongsi dengan kaumnya dan haiwan peliharaannya. Kemudian, apabila musim menuai tiba dan Suminundu memotong batang padi dengan sabitnya, tiba-tiba terdengar suara anak perempuannya meminta dia berhati-hati.

Apabila tiba masanya Kinoingan dan isterinya Suminundu naik ke kayangan Kinoingan memberitahu isterinya bahawa mereka masih belum melakukan beberapa upacara, termasuk jamuan besar untuk semua orang yang diciptanya. Kerana itu adalah permintaan Huminodun bahawa ia dilakukan untuk "melimpahkan kasih sayang dan penghormatan mereka kepadanya untuk warisan orang-orang di dunia ini". Tetapi mula-mula dia menulis adat setiap negara untuk membimbing rakyat. Bagi mereka yang tidak boleh membaca, dia mengajar pendeta doa untuk hari perayaan dan untuk menyembuhkan penyakit.

Tetapi apabila tiba masa kenduri, Kinoingan tidak berpuas hati. Dia merasakan kerinduan bapa yang mendalam terhadap Huminodun dan berfikir bahawa dia pasti akan mengetuai pesta itu jika dia masih hidup. Malangnya, dia memainkan lagu dengan serunai buluhnya dan memanggil nama anak perempuannya.

Ajaibnya Huminodun keluar dari balang besar yang digunakan untuk menampung sisa-sisa padi yang diirik. Kehidupannya kembali menambah kegembiraan yang tidak terperi pada perayaan itu. Apabila jamuan itu selesai, Kinoingan, isteri dan anak perempuannya hilang di kayangan, mengucapkan selamat tinggal kepada tetamu mereka.

Sehingga hari ini warga tua Kadazandusun percaya bahawa semasa menuai, amalan adat sebegini perlu dipatuhi, jika tidak tunggul padi mungkin memotongnya semasa menuai, dan mereka akan mendapat kudis apabila memakan beras. Asas amalan ini adalah moral sejagat untuk tidak mengambil mudah tentang banyaknya makanan, dan tidak membazir apa-apa yang boleh dimakan.

Oleh itu, 'Peraduan' Unduk Ngadau, atau ratu cantik adalah sebahagian daripada setiap Pesta Ka'amatan Kadazan. Ia adalah fungsi nyata lagi rasa hormat dan kekaguman yang mendalam yang dimiliki oleh Kadazan terhadap Kinoingan, dan anak perempuan lagendanya Huminodun. Selain aspek komersil yang menarik dari Pertandingan Unduk Ngadau pada masa kini, gelaran itu sebenarnya mengandungi kesucian kerana Huminodun juga menandakan kepercayaan mutlak kepada bapanya Kinoingan, sehingga menjadi pengorbanan yang rela demi ciptaan bapanya.

Sambutan Pesta Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan orang terutamanya masyarakat Sabah akan berkunjung ke Kadazandusun Cultural Association (KDCA) untuk menyambut Kaamatan dan melihat pertandingan kemuncak, Antaranya adalah untuk menyaksikan acara pertandingan ratu cantik atau dikenali sebagai "Unduk Ngadau". Namun ada beberapa masyarakat sabah akan balik kampung, untuk bersama-sama dengan keluarganya dikampung untuk sambut Pesta Kaamatan. Ditandai dengan kata atau ucapan 'Doi Sinduvan' oleh Nenek mereka dikampung sebagai erti [Berkat semangat].

Ritual Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Bobolian Odu Miada Gumarang berkongsi bahawa Kaamatan mempunyai tujuh upacara iaitu:

  1. Mamayayat/Mogkodim Pouli Bambarayon (Permulaan panggilan pulang untuk Bambarayon)
  2. Magahau (Magavau), Mongondut/Mongombos (Humabot) om Modsoluhut do Bambarayon (Misi mencari dan menyelamat)
  3. Mamabas (Meredakan)
  4. Momodsu (Pembersihan atau penyucian)
  5. Monoguli (Pemulihan)
  6. Monumad (Memberi makan)
  7. Moginakan Kopiobpinaian om Karayahan doid Kinoingan (Hari raya perjumpaan dan kesyukuran kepada Tuhan)


Bobolian Aki Sator Gadut menghuraikan Moginakan sebagai gabungan dua perkataan Kadazandusun Moginum (minum) dan Makan (makan) dan sebagainya secara ringkas moginakan bermaksud pesta. Walau bagaimanapun, dalam konteks pasca Pesta Menuai, moginakan mempunyai kepentingan budaya dan rohani yang istimewa kepada Kadazandusun. Dalam makna dan tujuan yang paling dalam, moginakan menggabungkan unsur-unsur tindakan sosio-spiritual berikut:

  1. Refleksi dan pemurnian (Koimbolitan/Momulangga)
  2. Penubuhan Keamanan dan Keharmonian (Kopibabasan)
  3. Perkongsian (Kohompitan)
  4. Re-union/Communion (Kopiisaan)
  5. Peringatan penebusan (Kahandaman di Huminodun)
  6. Kesyukuran (Koponongkotoluadanan)
  7. Pembaharuan (Kosolimboguan Mononglumaag)

       

Kaamatan moginakan tidak boleh dikelirukan dengan pelbagai lagi upacara moginakan Kadazandusun yang lain dengan tujuan dan kepentingan khusus mereka sendiri.

Kepentingan Pesta Ka'amatan Masa Kini

Hari ini Pesta Ka'amatan Peringkat Negeri Sabah telah menjadi jangkaan dan lambang tahunan semua masyarakat budaya tempatan sambutan dan ekspresi warisan melalui lagu, tarian, muzik, pakaian tradisional, sukan tradisional, pertunjukan kebudayaan, jualan seni dan kraf, pameran produk pertanian, pertandingan seni bina dan bangunan tempatan.

Orang ramai dari semua kaum, warna kulit, kepercayaan dan tradisi budaya bergabung untuk mengambil bahagian dan menambah kepelbagaian, warna dan kemeriahan perayaan. Sesungguhnya, Pesta Ka'amatan telah menjadi platform dan tempat penting untuk memupuk, memelihara dan menyebarkan keharmonian dan perpaduan melalui kepelbagaian untuk penduduk berbilang kaum dan kaum di Sabah.

Pertandingan Pesta Kaamatan[sunting | sunting sumber]

Sorotan bagi Perayaan Ka’amatan peringkat kampung dan daerah berbeza dari kampung ke kampung dan daerah ke daerah mengikut kaitan konteks sosiobudaya. Setiap acara pertandingan, pemenang dan juara pelbagai acara dipertandingkan peringkat negeri akan memerintah untuk tahun ini sehingga Pesta Ka'amatan akan datang dengan pencabar baharu.

Antara program aktiviti yang biasa disertakan ialah:

  1. Aktiviti Peringkat KDCA
    • Pertandingan tarian tradisional
    • Sugandoi
    • Unduk Ngadau atau Pilihan Ratu Ka’amatan
    • Pertandingan Mr Kaamatan
    • Pertandingan Sukan Tradisional
    • Pertandingan Seni, Kraf dan Pameran
    • Pertandingan Muzik Tradisional dan Paluan Gong
    • Pertunjukan kepelbagaian suku etnik
    • Pertandinagn membina pondok seni bina tradisional
  2. Aktiviti dalam Pesta Kaamatan

Sukan tradisional seperti lumba kerbau (melumba kalabau), gusti lengan (mipulos), gusti buku jari dan jari (mipansa), gusti (migogo), tembak paip tiup (monopuk), lumba panggung (manampanau), tarik tali (mitalik dugugk). , berlari (menangkus), arung jeram (mamangkar), arung jeram tiang buluh tunggal (manampatau), Pertandingan tapai (arak beras) terbaik, Pertandingan pukul gong, Majlis "Magahau atau Magavau", Kenduri, minum dan menari

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kaamatan 2021" bahagian apa itu kaamatan.
  2. ^ "About Kaamatan " (Bahasa Inggeris) di Tulis oleh KDCA Sabah.
  3. ^ "Pesta Ka’amatan: Sejarah, Makanan & Signifikasi" ditulis oleh Bibi Mokrat bertarikh 30 Mei 2017 melalui portalnya Butterkicap.
  4. ^ Makanan tradisi Sabah kekalkan suasana Pesta Kaamatan ditulis oleh Yun Mikail bertarikh Mei 31, 2021 dari laman Berita Harian.
  5. ^ "13 Makanan Tradisional Kadazan Yang Kian Hilang (Ada Kena TRY)" OLEH ITAWRAH
  6. ^ Kemuncak sambutan Kaamatan: Ribuan pengunjung banjiri Hongkod Koisaan di BH dari Mohd Izham Unnip Abdullah - Mei 29, 2019 @ 6:35pm
  7. ^ Baju Tradisi KadazanDusun
  8. ^ "Sejarah Sugandoi" dicipta oleh Sentiasa Panas
  9. ^ Apa yang perlu kita tahu mengenai Sugandoi? 8th feb 2019 by komitiswag