Pilihan raya wilayah Catalonia 2017

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pilihan raya wilayah Catalonia 2017
{{Country data Catalonia|flagdeco/teras|variant=|size=50px}}
← 2015 21 Disember 2017 akan datang →

All 135 kerusi in the Parlimen Catalonia
68 kerusi diperlukan untuk majoriti
Terdaftar5,552,084 0.7%
Pengundi hadir4,388,074 (81.94%)
7 pp
  Parti pertama Parti kedua Parti ketiga
  Fail:Inés Arrimadas 2017 (cropped).jpg
Pemimpin Inés Arrimadas Carles Puigdemont[a] Oriol Junqueras[a]
Parti Citizens (Spanish political party) Junts per Catalunya Republican Left of Catalonia–Catalonia Yes
Pemimpin sejak 3 Julai 2015 13 November 2017 17 September 2011
Kerusi pemimpin Barcelona Barcelona Barcelona
Pilihan raya
lepas
25 kerusi, 17.9% 31 kerusi (JxSí)[b] 26 seats (JxSí)[b]
Kerusi yang
dimenangi
36 34 32
Perubahan kerusi 11 3 6
Undian popular 1,107,837 947,829 935,267
Peratusan 25.3% 21.7% 21.4%
Peralihan undi 7.4 pp n/a n/a

  Parti keempat Parti kelima Parti keenam
 
Pemimpin Miquel Iceta Xavier Domènech Carles Riera
Parti PSC–PSOE Catalunya en Comú–Podem CUP
Pemimpin sejak 19 Julai 2014 8 April 2017 15 November 2017
Kerusi pemimpin Barcelona Barcelona Barcelona
Pilihan raya
lepas
16 kerusi, 12.7% 11 kerusi, 8.9%[c] 10 kerusi, 8.2%
Kerusi yang
dimenangi
17 8 4
Perubahan kerusi 1 3 6
Undian popular 605,844 325,959 194,912
Peratusan 13.9% 7.5% 4.5%
Peralihan undi 1.2 pp 1.4 pp 3.7 pp

  Parti ketujuh
 
Pemimpin Xavier García Albiol
Parti Parti Rakyat Catalonia
Pemimpin sejak 28 Julai 2015
Kerusi pemimpin Barcelona
Pilihan raya
lepas
11 kerusi, 8.5%
Kerusi yang
dimenangi
4
Perubahan kerusi 7
Undian popular 185,319
Peratusan 4.2%
Peralihan undi 4.3 pp

Keputusan rasmi Parlimen Catalonia

Presiden sebelum pilihan raya

akan ditentukan
(penyandang Carles Puigdemont (PDeCAT))

Terpilih

TBD

Pilihan raya wilayah Catalonia pada tahun 2017 telah diadakan pada hari Khamis, 21 Disember 2017, untuk memilih Parlimen 12 Komuniti Autonomi Catalonia. Kesemua 135 kerusi di Parlimen dipilih untuk dipilih. Pemilihan itu dipanggil oleh Perdana Menteri Sepanyol Mariano Rajoy setelah tuntutan Perkara 155 dari Perlembagaan Sepanyol 1978 dibuat beserta dengan arahan agar seluruh pemerintah Catalonia dikeluarkan dari pejabat. Tiga parti kemerdekaan pro-Catalonia memenangi majoriti kerusi parlimen, mendakwa 70 daripada 135. Mereka melepasi tiga parti anti-kemerdekaan utama 47.5% hingga 43.5% gagal mendapat majoriti undi popular.

Selepas pilihan raya 2015, parti-parti kemerdekaan pro-Catalonia memegang majoriti di Parlimen, tetapi presiden Artur Mas dan perantaraan Junts pel Sí (JxSí) yang dibuat terutamanya oleh Konvergensi Demokratik Catalonia (CDC) dan Republik Katalonia Catalonia (ERC ) -mendapat sokongan dari Candidacy Perpaduan Popular (CUP) untuk berkhidmat. Keputusan CUP untuk mengundi terhadap pembelaannya memaksa Mas untuk menarik balik tawarannya untuk menghalang pemilihan baru, dengan Datuk Bandar Girona Carles Puigdemont dipilih sebagai Presiden sebuah pakatan CDC-ERC. Tidak lama selepas itu, CDC telah ditubuhkan semula sebagai Parti Demokratik Eropah Catalonia (PDeCAT).

Pada 27 Oktober 2017, berikutan referendum kontroversi pada 1 Oktober, majoriti pro-kemerdekaan di Parlimen Catalan mengundi memihak kepada deklarasi kemerdekaan sepihak, hanya beberapa jam sebelum Senat Sepanyol mengundi untuk memohon Artikel 155 Perlembagaan Sepanyol.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pembentukan pemerintah

Pemilihan 2015 mengakibatkan kemerdekaan pro-Catalonia Junts pel Sí (JxSí) (satu gabungan yang terdiri daripada dua parti utama tengah-kanan dan tengah kiri Catalonia pada masa itu, Konvergensi Demokratik Catalonia (CDC) dan Republican Kiri Catalonia (ERC) , bersama-sama dengan beberapa pihak kecil) dan Calon Persatuan Populer (CUP) yang memegang majoriti kerusi yang tipis, walaupun tidak mendapat majoriti undi seperti objektif mereka. Gabungan Presiden Artur Mas 'JxSí juga gagal mencapai matlamatnya untuk memperoleh majoriti mutlak sendiri, memperoleh 62 kerusi berbanding gabungan 63 parti pembangkang yang lain. [12] Oleh itu, Mas mendapati dirinya bergantung kepada sokongan CUP untuk mendapatkan pencalonannya untuk dipilih semula ke pejabat. Walau bagaimanapun, CUP teragak-agak menyokong Mas yang dianggap tercemari oleh beberapa skandal rasuah yang melibatkan partinya, CDC. Akhirnya, satu perjanjian terakhir berlaku antara JxSí dan CUP untuk memastikan pemerintah pro-kemerdekaan, dengan mengelakkan pemilihan baru yang dipanggil, kesepakatan ini mengakibatkan Mas diganti sebagai Presiden oleh Carles Puigdemont.

Peristiwa 2017

Pada 26 Oktober 2017, diharapkan Presiden Generalitat Catalonia, Carles Puigdemont akan memanggil pilihan raya untuk menghalang penguatkuasaan Perkara 155 Perlembagaan Sepanyol, yang akan diluluskan oleh Senat Sepanyol pada hari berikutnya di 2017 Krisis perlembagaan Sepanyol dan yang akan menghasilkan pemerintahan langsung dari kerajaan pusat di Madrid yang dikenakan ke atas Catalonia. Pergerakan ini memicu bantahan dalam kalangan pro-kemerdekaan, termasuk ahli-ahli dalam gabungan gabungan Puigdemont, yang bertujuan untuk pengisytiharan unilateral kemerdekaan sebagai tindak balas kepada langkah kerajaan Sepanyol untuk memicu Artikel 155. Akhirnya, Presiden Puigdemont menolak untuk memanggil suatu pilihan raya, yang didakwa kerana penolakan kerajaan Sepanyol untuk menanggapi tuntutan Perkara 155 prosedur bahkan merupakan pilihan yang akan dipanggil oleh pihak berkuasa Catalonia. Selepas keengganan Puigdemont untuk memanggil pilihan raya, perdebatan mengenai kemungkinan pengisytiharan kemerdekaan berjalan seperti yang dirancang di Parlimen Catalonia pada hari itu dan keesokan harinya, serentak dengan pembahasan Senat Sepanyol mengenai penguatkuasaan pemerintahan langsung di Catalonia. Pada akhir perbahasan itu, parlimen Catalonia mengumumkan pengisytiharan unilateral kemerdekaan yang disokong oleh 70-10, dua orang Ahli Parlimen yang membuat undi kosong dan semua Ahli Parlimen dari Warga, Parti Sosialis Catalonia dan Parti Rakyat memboikot undi tersebut. Mariano Rajoy kemudiannya memecat semua pemerintah Catalonia dari jawatan mereka dan mengisytiharkan pembubaran parlimen, memanggil pemilihan serantau untuk 21 Disember 2017.

Puigdemont dan sebahagian kabinetnya yang terselamat melarikan diri ke Belgium pada 30 Oktober dalam usaha untuk mengelakkan tindakan dari badan kehakiman Sepanyol, kerana Ketua Hakim Sepanyol José Manuel Maza mengumumkan aduan jenayah terhadap mereka kerana pemberontakan, hasutan dan penyelewengan. Pada 2 November, Mahkamah Negara Sepanyol mengarahkan supaya lapan anggota pemerintah Catalan yang dipecat termasuk bekas Naib Presiden dan pemimpin ERC Oriol Junqueras ditahan dalam tahanan tanpa jaminan selepas dipanggil untuk bertindak balas terhadap dakwaan jenayah yang ditekan terhadap mereka, dengan satu kesembilan-Santi Vila yang diberikan jaminan sebanyak € 50,000. Waran Penangkapan Eropah dikeluarkan untuk Puigdemont dan empat lagi ahli kabinetnya di Belgium yang enggan menghadiri sidang.

Sistem pemilihan[sunting | sunting sumber]

Parlimen Catalonia adalah badan legislatif ekadewan dari komuniti autonomi Catalonia, yang memiliki kekuasaan perundangan dalam perkara regional sebagaimana yang ditentukan oleh Perlembagaan Sepanyol dan Statut Autonomi Catalonia, serta kemampuan untuk mengundi keyakinan atau menarik diri dari Presiden Generalitat. Pengundian untuk Parlimen adalah berdasarkan hak pilih sejagat, yang terdiri daripada semua rakyat berumur melebihi 18 tahun, didaftarkan di Catalonia dan menikmati hak politik mereka sepenuhnya. Di samping itu, warga Catalonia luar wilayah tersebut dikehendaki memohon pengundian sebelum dibenarkan mengundi, sistem yang dikenali sebagai "dipinta" atau mengundi ekspatriat.

135 anggota Parlimen Catalonia telah dipilih menggunakan kaedah D'Hondt dan senarai tertutup yang proporsional tertutup, dengan ambang 3 peratus undi yang sah-termasuk volum kosong yang digunakan di setiap kawasan. Pihak yang tidak mencapai ambang tidak diambil kira untuk pengedaran tempat duduk. Di samping itu, penggunaan kaedah D'Hondt mungkin menghasilkan ambang yang berkesan melebihi tiga peratus, bergantung kepada magnitud daerah. Tempat duduk diperuntukkan untuk pemilih, sepadan dengan wilayah-wilayah di Barcelona, ​​Girona, Lleida dan Tarragona. Setiap kawasan telah diperuntukkan bilangan tempat duduk yang tetap: 85 untuk Barcelona, ​​17 untuk Girona, 15 untuk Lleida dan 18 untuk Tarragona.

Undang-undang pilihan raya menyediakan bahawa parti, persekutuan, gabungan dan pengelompokkan pemilih dibenarkan untuk menyampaikan senarai calon. Walau bagaimanapun, pihak, persekutuan atau gabungan yang tidak mendapat mandat di Parlimen pada pilihan raya terdahulu dikehendaki mengamankan sekurang-kurangnya tanda tangan 0.1 peratus daripada pemilih yang masuk dalam daftar pilihan raya di kawasan pilihan raya yang mana mereka sedang mencari pilihan raya, manakala kumpulan Pemilih dikehendaki untuk memastikan tandatangan 1 peratus daripada pemilih. Pemilih dihalang daripada menandatangani lebih daripada satu senarai calon. Pada masa yang sama, parti dan persekutuan yang berniat masuk dalam gabungan untuk mengambil bahagian bersama dalam pilihan raya diperlukan untuk memaklumkan Suruhanjaya Pemilihan yang berkaitan dalam tempoh sepuluh hari dari pemilihan yang dipanggil.

Tarikh pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Parlimen Catalonia tamat empat tahun setelah tanggal pemilihan sebelumnya, kecuali jika dibubarkan sebelumnya. Presiden Generalitat dikehendaki memanggil pemilihan lima belas hari sebelum tarikh tamat parlimen, dengan hari pemilihan berlangsung dalam waktu empat puluh hingga enam puluh hari selepas panggilan. Pilihan raya sebelumnya telah diadakan pada 27 September 2015, yang bermaksud bahawa tempoh perundangan itu akan tamat pada 27 September 2019. Pemilihan itu perlu dipanggil selambat-lambatnya 12 September 2019, dengan berlangsung hingga ke hari keenam dari panggilan , menetapkan tarikh pilihan raya terakhir untuk Parlimen pada hari Isnin, 11 November 2019.

Presiden Generalitat memiliki prerogatif untuk membubarkan Parlimen Catalonia dan memanggil pemilihan yang cepat, dengan syarat tidak ada gerakan tidak percaya yang sedang dalam proses dan pembubaran tidak terjadi sebelum satu tahun telah berlalu sejak sebelumnya di bawah prosedur ini. Sekiranya proses penyiasatan gagal memilih Presiden serantau dalam masa dua bulan dari undi pertama, Parlimen akan dibubarkan secara automatik dan pilihan raya baru dipanggil.

Parti dan pemimpin[sunting | sunting sumber]

Selepas kemerdekaan Catalonia diisytiharkan oleh Parlimen wilayah tersebut pada 27 Oktober dan Perdana Menteri Mariano Rajoy mengumumkan pembubaran parlimen dan pilihan raya serantau pada 21 Disember, parti pro-kemerdekaan membahaskan sama ada mereka harus bertanding dalam pemilihan itu - sehingga mematuhi undang-undang Sepanyol dan mengakui kemerdekaan tidak berlaku - atau memboikot dan mempertaruhkan ketiadaan tidak hadir dari Parlimen di perundangan seterusnya.

Pada 5 November 2017, Parti Demokratik Eropah Catalonia (PDeCAT) mencadangkan Carles Puigdemont sebagai calon pilihan mereka, yang pada hari-hari sebelumnya telah menunjukkan minat untuk memimpin PDeCAT ke dalam pilihan raya 21 Disember dari pembuangannya di Belgium. Ahli PDeCAT berusaha untuk bertanding dalam pemilihan itu menjadi satu senarai kesatuan yang dibentuk oleh pihak pro-kemerdekaan untuk hak penentuan nasib sendiri dan terhadap penggunaan Pasal 155, yang memanggil "pengampunan tahanan politik" Parti Komunis Catalonia (ERC) menolak untuk memperbaharui aliansi Junts dan mengasingkan penyertaannya dalam mana-mana calon gabungan pilihan raya termasuk Kapten Perpaduan Popular (CUP) dan ahli-ahli dari Catalunya Sí que es Pot-in merujuk kepada cawangan Podemos dalam Catalonia (Podem), yang diketuai oleh Albano Dante Fachin, yang semakin menjauhkan diri dari kepimpinan nasional parti. CUP menggelar pilihan raya sebagai "tidak sah" dan ditolak bertanding dalam pilihan raya di bawah jenama mereka sendiri, tetapi tidak menolak berlari di bawah label yang berlainan atau menyokong persekutuan pro-kemerdekaan yang sama. [39] [40] Walau bagaimanapun, selepas CUP menolak pakatan dengan pihak lain pada 7 November, ERC menolak pencalonan bersama pihak pro-kemerdekaan dan mengumumkan bahawa ia akan bertanding pada pilihan raya sendiri.

Catalunya en Comú, pengganti Parti Ada Colau kepada pakatan elektif En Comú Podem yang bertanding pada pilihan raya umum 2015 dan 2016 di Catalonia, memilih Xavier Domènech sebagai calon pilihan raya. Domenech mencadangkan satu perikatan dengan Podem, yang di bawah Fachin menolak penggabungan ke pesta Colau pada awal tahun 2017. Ahli-ahli akar umbi Podem mengundi memihak kepada persekutuan dengan Catalunya en Comú, selepas Fachin meletak jawatan sebagai pemimpin parti serantau atas pertikaian dengan kepimpinan nasional. Kedua-dua pihak mengumumkan bahawa mereka akan bertanding dalam pilihan raya di bawah label Catalunya en Comú-Podem.

Pada 7 November, Parti Sosialis Catalonia (PSC) mengumumkan perjanjian dengan Unit per Avançar, sayap Parti Demokratik Catalonia yang tidak menentu yang menolak separatisme pada tahun 2015, untuk mengintegrasikan beberapa anggotanya dalam senarainya dan diharapkan menambah hampir 102,000 undi yang dikumpulkan oleh parti ini pada pilihan raya sebelumnya, yang tidak cukup untuk mendapatkan perwakilan mereka sendiri. Perjanjian itu telah dinafikan sebagai gabungan yang sepatutnya; oleh itu, PSC akan dijalankan di bawah nama sendiri sahaja.

Pada 13 November, PDeCAT mengumumkan bahawa ia akan berjalan di bawah platform Junts per Catalunya pimpinan Carles Puigdemont.

Parti[1] Komposisi Ideologi Calon Bilangan kerusi
sewaktu pembubaran[2][3]
JuntsxCat Bersama untuk Catalonia
Junts per Catalunya
Senarai
Kemerdekaan Catalonia
Republikanisme
Carles Puigdemont
30 / 135
ERC–CatSí Republikan Kiri CataloniaCatalunya Sí
Esquerra Republicana de Catalunya–Catalunya Sí
Senarai
Nasionalisme sayap kiri
Kemerdekaan Catalonia
Oriol Junqueras
27 / 135
Cs Parti Warga Negara
Ciudadanos–Partido de la Ciudadanía
Liberalisme Inés Arrimadas
25 / 135
PSC–PSOE Parti Sosialis Catalonia
Partit dels Socialistes de Catalunya
Demokrasi sosial
Federalisme
Miquel Iceta
16 / 135
CatComú–Podem Catalonia Sefahaman–Kita Boleh
Catalunya en Comú–Podem
Senarai
Ekososialisme
Sosialisme berdemokrasi
Xavier Domènech
11 / 135
PP Party Rakyat Catalonia
Partit Popular
Konservatisme
Demokrasi Kristian
Xavier García Albiol
11 / 135
CUP Pencalonan Kesatuan Popular
Candidatura d'Unitat Popular
Antikapitalisme
Kemerdekaan Catalonia
Carles Riera
10 / 135

Pungutan suara[sunting | sunting sumber]

Jadual di bawah menyenaraikan anggaran niat pengundian dalam susunan kronologi terbalik, menunjukkan yang paling baru pertama dan menggunakan tarikh apabila kerja lapangan kajian dilakukan, berbanding dengan tarikh penerbitan. Di mana tarikh kerja lapangan tidak diketahui, tarikh penerbitan diberikan. Angka peratusan tertinggi dalam setiap kaji selidik pengundian dipaparkan dengan latar belakangnya berlorek dalam warna parti utama. Sekiranya pertandingan berakhir, ini digunakan pada angka dengan peratusan tertinggi. Lajur "Lead" di sebelah kanan menunjukkan perbezaan peratusan titik antara pihak yang mempunyai peratusan tertinggi dalam tinjauan pendapat yang diberikan. Apabila tersedia, unjuran tempat duduk juga dipaparkan di bawah taksiran mengundi dalam font yang lebih kecil. 68 kerusi diperlukan untuk majoriti mutlak di Parlimen Catalonia.

Color key:

      Poll conducted after legal ban on opinion polls

Keputusan[sunting | sunting sumber]

Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Most-voted party by comarque.
Summary of the 21 December 2017 Parliament of Catalonia election results →
Parties and coalitions Popular vote Seats
Votes % ±pp Total +/−
width="1" bgcolor="Templat:Citizens (Spanish political party)/meta/color"| Citizens–Party of the Citizenry (Cs) 1,107,837 25.34 +7.44 36 +11
bgcolor="Templat:Junts per Catalunya/meta/color"| Together for Catalonia (JuntsxCat)1 947,829 21.68 n/a 34 +3
bgcolor="Templat:Republican Left of Catalonia–Catalonia Yes/meta/color"| Republican Left of Catalonia–Catalonia Yes (ERC–CatSí)1 935,267 21.39 n/a 32 +6
bgcolor="Templat:Socialists' Party of Catalonia/meta/color"| Socialists' Party of Catalonia (PSC–PSOE) 605,844 13.86 +1.14 17 +1
bgcolor="Templat:Catalunya en Comú–Podem/meta/color"| Catalonia in Common–We Can (CatComú–Podem)2 325,959 7.46 –1.48 8 –3
bgcolor="Templat:Popular Unity Candidacy/meta/color"| Popular Unity Candidacy (CUP) 194,912 4.46 –3.75 4 –6
bgcolor="Templat:People's Party of Catalonia/meta/color"| People's Party (PP) 185,319 4.24 –4.25 4 –7
Blank ballots 19,494 0.45 –0.08
Total 4,371,991 135 ±0
Valid votes 4,371,991 99.63 +0.02
Invalid votes 16,083 0.37 –0.02
Votes cast / turnout 4,388,074 79.03 +4.08
Abstentions 1,164,010 20.97 –4.08
Registered voters 5,552,084
Sumber[6][7][8]
Popular vote
Cs
  
25.34%
JuntsxCat
  
21.68%
ERC–CatSí
  
21.39%
PSC–PSOE
  
13.86%
CeC–P
  
7.46%
CUP
  
4.46%
PP
  
4.24%
Others
  
1.13%
Blank ballots
  
0.45%
Seats
Cs
  
26.67%
JuntsxCat
  
25.19%
ERC–CatSí
  
23.70%
PSC–PSOE
  
12.59%
CeC–P
  
5.93%
CUP
  
2.96%
PP
  
2.96%

Distribution by constituency[sunting | sunting sumber]

Constituency Cs JxCat ERC PSC CeC–P CUP PP
colspan="2" style="background:Templat:Citizens (Spanish political party)/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:Junts per Catalunya/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:Republican Left of Catalonia–Catalonia Yes/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:Socialists' Party of Catalonia/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:Catalunya en Comú–Podem/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:Popular Unity Candidacy/meta/color"| colspan="2" style="background:Templat:People's Party of Catalonia/meta/color"|
% S % S % S % S % S % S % S
Barcelona style="background:Templat:Citizens (Spanish political party)/meta/color; color:white;"| 26.4 24 19.0 17 20.6 18 15.1 13 8.4 7 4.4 3 4.3 3
Girona 19.5 4 style="background:Templat:Junts per Catalunya/meta/color; color:white;"| 36.7 7 21.7 4 8.6 1 4.0 5.3 1 2.9
Lleida 17.0 3 style="background:Templat:Junts per Catalunya/meta/color; color:white;"| 32.5 6 26.7 5 9.0 1 3.9 5.0 4.5
Tarragona style="background:Templat:Citizens (Spanish political party)/meta/color; color:white;"| 27.3 5 21.8 4 23.7 5 11.8 2 5.3 1 4.0 4.6 1
Total style="background:Templat:Citizens (Spanish political party)/meta/color; color:white;"| 25.3 36 21.7 34 21.4 32 13.9 17 7.5 8 4.5 4 4.2 4
Sumber[9][10][11][12]

Selepas pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Hasilnya diumumkan setelah pemilihan di rantau ini ditutup, dengan Warga (Cs) menjadi parti terbesar di parlimen daerah, namun parti pro-kemerdekaan mengekalkan majoriti kerusi. Cs memperoleh dua belas kerusi dalam pilihan raya di bawah pimpinan Inés Arrimadas, menjadikan jumlah mereka menjadi 36. Ini dilihat sebagai sangat penting, kerana ia bermakna bahawa parti terbesar di rantau ini secara terang-terangan dan terus menentang kemerdekaan. [86] Bagaimanapun, walaupun kenaikan dalam jumlah undi itu menyebabkan mereka kehilangan 31 kerusi majoriti di Parlimen.

Carles Puigdemont, bekas Presiden Generalitat Catalonia, dan partinya, Junts per Catalunya (JuntsxCat), juga menyaksikan peningkatan jumlah kerusi mereka, muncul sebagai parti kedua terbesar di rantau ini dengan 34 kerusi. Ini mewakili peningkatan sebanyak 3 kerusi untuk parti, yang berdiri di atas platform pro-kemerdekaan yang tegas, sebagaimana yang ditentukan oleh pemimpin yang diasingkan. Walaupun parti itu kehilangan kedudukannya sebagai parlimen terbesar, prestasi parti Republikan Kiri Catalonia (ERC) yang bertambah baik, parti sayap kiri juga berkempen untuk merdeka dari Sepanyol, membantu memastikan mereka akan mengekalkan peranan dominan mereka dalam politik serantau. Parti itu, di bawah pengawasan Oriol Junqueras, yang menjabat sebagai Naib Presiden Catalonia di bawah Puigdemont, memperoleh 32 kerusi, meninggalkan partai pro-kemerdekaan hanya dua kerusi yang pendek untuk mendirikan kembali gabungan dan memegang mayoritas mereka. Kerusi-kerusi ini disediakan oleh Calon Persatuan Populer (CUP), yang, walaupun prestasi yang sangat berkurangan dari pilihan raya yang lalu, masih menawan empat kerusi yang mempunyai prestasi yang kuat di Barcelona. Ini memastikan parti-parti pro-kemerdekaan dapat mengekalkan majoriti mereka di parlimen, dan dengan itu mereka memahami kuasa di rantau ini. [89] Lima ahli politik bebas, yang merupakan peserta dalam blok Junts pel Sí tetapi bukan ahli parti, kehilangan tempat duduk mereka. Akibatnya, meskipun kedua belah pihak meningkatkan jumlah kursi mereka, mayoritas berkurang oleh 2 kerusi, tetapi tetap dipertahankan. Hasilnya dipuji oleh Puigdemont sebagai "tamparan hebat" untuk kerusi Madrid kepada pesaingnya, Mariano Rajoy.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Candidaturas proclamadas para las elecciones al Parlamento de Cataluña, convocadas por Real Decreto 946/2017, de 27 de octubre". Boletín Oficial del Estado (dalam bahasa Sepanyol) (287): 114503–114540. 25 November 2017. Dicapai pada 24 Disember 2017.
  2. ^ "Parliament of Catalonia: parliamentary groups since 1980". historiaelectoral.com (dalam bahasa Sepanyol). Electoral History. Dicapai pada 24 Disember 2017.
  3. ^ "Deputies of the Parliament of Catalonia since 1932". historiaelectoral.com (dalam bahasa Sepanyol). Electoral History. Dicapai pada 24 December 2017.
  4. ^ "C3. Coalición electoral "Junts per Catalunya"". Junta Electoral Central.
  5. ^ Lamelas, Marcos (24 November 2017). "El PDeCAT va el 21-D en coalición consigo mismo para cobrar las subvenciones de CDC". El Confidencial (dalam bahasa Sepanyol).
  6. ^ "Parliament of Catalonia election 2017. Catalonia totals". resultats.parlament2017.cat (dalam bahasa Catalan). Generalitat of Catalonia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-22. Dicapai pada 21 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ "2017 Catalonia Election. Results". resultados-elecciones.rtve.es (dalam bahasa Sepanyol). RTVE. Dicapai pada 21 Disember 2017.
  8. ^ "2017 Catalan election results" (dalam bahasa Sepanyol). La Vanguardia. Dicapai pada 21 Disember 2017.
  9. ^ "Parliament of Catalonia election 2017. Barcelona constituency". resultats.parlament2017.cat (dalam bahasa Catalan). Generalitat of Catalonia. Dicapai pada 21 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  10. ^ "Parliament of Catalonia election 2017. Girona constituency". resultats.parlament2017.cat (dalam bahasa Catalan). Generalitat of Catalonia. Dicapai pada 21 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ "Parliament of Catalonia election 2017. Lleida constituency". resultats.parlament2017.cat (dalam bahasa Catalan). Generalitat of Catalonia. Dicapai pada 21 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  12. ^ "Parliament of Catalonia election 2017. Tarragona constituency". resultats.parlament2017.cat (dalam bahasa Catalan). Generalitat of Catalonia. Dicapai pada 21 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan
Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "p" ada tetapi tag <references group="p"/> yang sepadan tidak disertakan